به گزارش اکوایران، طبق آماری از سوی فعالان صنعت سم و  کود اعلام شده است، سال گذشته ۱۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید شد، که ۹۷ درصد نیاز سم آن از سوی تولیدکنندگان داخلی تامین شده است. مسعود گیل آبادی، رییس هیأت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم در این باره میگوید: سالانه ۳۵ هزار تن آفت کش در داخل استفاده می‌شود که از نرم جهانی پایین‌تر است. از این آمار ۹۷ درصد تولید داخل و ۳ درصد باقی مانده مربوط به سموم بسیار جدید است که از سوی شرکت‌های اروپایی در جهان تولید می‌شود.

به گفته او سم و کود دارای استاندارد ثابتی بوده که همان مؤلفه‌های تدوین شده در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در تولید آنها رعایت می‌شود.

طبق داده ‌های انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم،  ۶۵۸ نوع سم در کشور ثبت شده که از این تعداد ۱۸ درصد آن مربوط به سموم پرخطر، ۲۲ درصد متوسط و ۶۰ درصد کم خطر است. در این بین سیاست حذف سموم پرخطر در مدت زمان کوتاه و جایگزین شدن آنها با محصولات کم خطر است.

اما چالش اصلی صنعت به گفته گیل آبادی موضوع تفاوت ناچیز  تعرفه واردات مواد اولیه کم خطر و سموم آماده مصرف است او که در جمع خبرنگاران به مناسبت دهمین نمایشگاه جامع کشاورزی  سخن می‌گفت، اعلام می‌کند که تفاوت تعرفه واردات مواد اولیه کم خطر و سموم آماده مصرف  فقط یک درصد بوده که آسیب زا به تولید داخل و بازار است.

رییس هیأت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم در پاسخ  به سوال «اکوایران» در مورد اینکه آیا درخواست حذف ارز دولتی را به وزارت جهادکشاورزی داده‌اید؟ می‌گوید: ما به پیشنهاد داده ایم؛ اما مخالفت شده است. استدلال وزارت جهادکشاورزی این است که با حذف ارز دولتی قیمت کود و سم در بازار  رشد می‌کند. با این حال می خواهیم یا واردات سموم آماده مصرف که تولید داخل دارد وارد نشود و کل ارز ترجیحی و نیمایی این حوزه حذف شود تا تعادل در بازار برقرار شود. در این بین صیاد فرهادی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی به «اکوایران» می‌گوید: ما مخالف حذف ارز دولتی هستیم چون دولت همین ارز را به واردکنندگان می‌دهد.

صادرات کود ممنوع

طبق گفته های فعالان صنعت کود دولت اجازه صادرات کود را به آنه به دلیل  اینکه دولت ارز دولتی به تولیدکنندگان اختصاص می‌دهد، نمی‌دهد. اما به تولیدکنندگان سم این اجازه داده می‌شود. فعالان صنعت سم از مرداد سال گذشته تا کنون (دی ماه ۱۴۰۲)  ممنوعیت صادرات لغو شد و  ۲ هزار و ۷۷۹ تن انواع سموم و آفت کش صادر شده است.

کود های زیر پله ای 

در حال حاضر میزان تولید کود کشور به گفته رییس هیأت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی  بیش از نیاز بوده اما با این وجود واردات همچنان انجام می‌شود؛ علاوه بر اینکه صادرات هم ممنوع است.

او با اشاره به اینکه بیشتر واحدهای تولیدی با ظرفیت پایین فعالیت دارند، می افزاید: تا هنگامی که کارخانجات این حوزه با تمام ظرفیت فعالیت نداشته باشند تولید توجیه اقتصادی نداشته و توان تولید از دست می‌رود.

فرهادی با اشاره به کشاورزانی که از کود در کشت استفاده نمی‌کنند، ادامه می‌دهد: توان تولید داخل در انواع کود و سم بالا است اما در بازار مصرف، نیاز به ترویج بیشتر در بین بهره برداران وجود دارد.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی درخصوص اینکه چند درصد تولیدات داخلی زیرپله ای است، به «اکوایران» میگوید: ۱۰ درصد کود مصرفی کودهای زیر پله ای است. گیل آبادی هم می گوید: از زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف و به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی رسید، تقلب نیز بیشتر شد. طبق اطلاعات ما در ورامین و آذربایجان یکسری کارگاه های تولید زیر زمینی کشف شده است ولی خواهان رسیدگی جدی این موضوع از سوی مراجع قضایی هستیم. 

چالش تامین ارز کود و سم 

رییس هیأت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم در مورد وضعیت تامین ارز تولیدکنندگان حوزه سم به «اکوایران» می‌گوید: اگرچه نزدیک ۱۰۰ میلیون دلار از ارز مورد نیاز تامین نشده است ولی ما به صورت اعتباری وارد کردیم و منتظر دریافت ارز هستیم.

فرهادی هم در مورد وضعیت تامین ارز کود می‌گوید: ارز مورد نیاز ما برای واردات مواد اولیه ۴۰۰ میلیون دلار ارز است که هر چقدر ارز نیاز داشتیم تاکنون به ما داده شده است هرچند با تاخیر بوده است. 

حسن نعمت طلب، نایب رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی هم شیوه نگاه مسؤولان کشاورزی به محصولات داخلی نقد و سپس به این موضوع اشاره می‌کند که تولیدات داخلی با نظارت مؤسسه آب و خاک انجام می‌شود و تولیدکنندگان میزان فلزات سنگین را در محصولات به حداقل ممکن کاهش داده‌اند.

او با اشاره به ظرفیت داخل ادامه می‌دهد: توان تولید داخل، سالانه بیش از ۳ میلیون تن بوده که تاکنون فقط یک میلیون تن آن محقق شده است.

به گفته نایب رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی، تا امروز ۶۷ درصد ظرفیت تولید داخل بی استفاده مانده است که به دو دلیل برمی‌گردد؛ نخست، آمار برآورد شده از سوی مؤسسه آب و خاک از میزان نیاز داخل با عدد استفاده شده در بازار مصرف، فاصله زیادی دارد که این گپ باید با ترویج پر شود. دیگر اینکه، واردات مواد اولیه و کودهای آماده مصرف هر دو ارز نیمایی دارند.

بزرگترین نمایشگاه کشاورزی

دهمین نمایشگاه کشاورزی امسال با نام نمایشگاه جامع کشاورزی از ۱۲ تا ۱۵ دی در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران از ساعت ۹ تا ۱۵ برگزار می شود. این نمایشگاه در ۱۱ سالن با حضور ۳۸۲ شرکت فعال در حوزه‌های سم و کود، تجهیزات آبیاری، مکانیزاسیون و ۳۲ شرکت خارجی خواهد بود.