به گزارش اکوایران؛ براساس داده‌های اعلام شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد در بازه زمانی مورد بررسی تولید فولاد ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۷.۶ درصدی به ۳ میلیون تن رسید و با این میزان تولید ایران همچنان جایگاه خود در تولید جهانی فولاد را حفظ کرد.

با توجه به داده‌های اعلام شده ایران در این ماه اکتبر هم به جایگاه هفتم تولید فولاد در جهان رسید و در ماه نوامبر این جایگاه را حفظ کرد. ترکیه هم در این ماه با تولید ۳ میلیون تن فولاد به همراه ایران در جایگاه هفتم قرار گرفت.  

ایران در ژانویه ۲۰۲۳ (دی ماه سال گذشته) ۲.۷ میلیون تن فولاد، در فوریه امسال ( بهمن ماه سال گذشته) ۲.۴ میلیون تن فولاد و در مارس امسال ( اسفند ماه) ۲.۲ میلیون تن فولاد و در ماه آوریل (فروردین ماه ۱۴۰۲) ۳.۱ میلیون تن فولاد، در ماه می (اردیبهشت ماه) ۳.۳ میلیون تن، در خرداد ماه یعنی ژوئن ۳.۲ میلیون تن فولاد، در تیر ماه یعنی جولای ۲ میلیون تن فولاد، در مرداد ماه یعنی آگوست ۱.۶ میلیون تن فولاد تولید کرده است.

وضعیت تولید فولاد در غرب آسیا

داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد تولید فولاد در غرب آسیا در ماه اکتبر ۴ درصد افزایش یافته و به ۴.۸ میلیون تن رسیده است.

با توجه به تولید ۳ میلیون تنی ایران در این ماه، ۶۲.۵ درصد تولید فولاد غرب آسیا در یازدهمین ماه سال ۲۰۲۳ در اختیار ایران بوده است.

تولید فولاد در غرب آسیا در سال ۲۰۲۲ نیز افزایشی بوده و نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد ۷.۱ درصدی را ثبت کرده و به ۴۴ میلیون تن رسیده و با توجه به تولید ۳۰.۶ میلیون تنی ایران در سال گذشته میلادی، ۶۹.۵ درصد تولید فولاد غرب آسیا را ایران تولید کرده است.

کشورهای غرب آسیا که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، شامل ایران، قطر، عربستان و امارات هستند.

وضعیت تولید فولادسازان بزرگ

براساس گزارش انجمن جهانی فولاد مجموع ۷۱ فولادساز بزرگ جهان طی ماه نوامبر ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۱۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ میلادی ۳.۳درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین طی ۱۱ ماهه نخست سال جاری میلادی، چین با تولید ۹۵۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام همچنان صدرنشین تولید این محصول در جهان است. پس از آن، هند با تولید ۱۲۸ میلیون و ۲۰۰هزار تن، ژاپن با تولید ۸۰ میلیون تن و ایالات متحده آمریکا با تولید ۷۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن و روسیه با تولید۷۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام توانستند به ترتیب در رتبه های دوم تا پنجم بایستند.

طی مدت یاد شده، کره جنوبی با تولید ۶۱میلیون و ۳۰۰ هزار تن، آلمان با تولید ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن، ترکیه با تولید ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، برزیل با تولید ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و ایران با تولید ۲۸ میلیون و ۱۰۰هزار تن به ترتیب درجایگاه های ششم تا دهم قرار گرفتند.