به گزارش اکوایران، اجازه امضای موقت موافقتنامه تجارت آزاد میان دولت ایران و دولت سوریه ۱۶ آبان ۱۳۸۹ در دولت تصویب شد. پس از آن در ۲۷ آذر ۱۳۹۰، حمید صافدل معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران از تصویب نخستین موافقتنامه تجارت آزاد از سوی ایران خبرداد و گفت: اولین موافقتنامه تجارت آزاد ایران در حوزه تجارت خارجی، با کشور سوریه به امضا رسید.

از آن زمان تاکنون هم چندین موافقتنامه جانبی امضا شد. اما هنوز موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور اجرایی نشده است. حسین سلاح ورزی رئیس اتاق ایران معتقد است: بخش عمده‌ای از کاهش سطح تجارت دو کشور به عدم اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد میان آن‌ها بازمی‌گردد که از ۱۳ سال پیش تاکنون عملیاتی نشده بود.

طبق داده های موجود، در سال‌های اخیر باوجود رابطه بسیار خوب سیاسی ایران و سوریه، سطح مبادلات تجاری‌ دو کشور به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار نرسیده است. اگرچه مقامات دولت کشور به دنبال تجارت یک میلیارد دلاری هستند. 

سلاح ورزی معتقد است: مسائل بانکی و پولی یکی از  موانع مهم بر سر این مبادلات است. البته امروز  آذر ۱۴۰۲ در توافق معاون اول با نخست‌وزیر سوریه، با افزوده شدن یک الحاقیه به موافقت‌نامه تجارت آزاد دو کشور، این موافقت‌نامه وارد فاز عملیاتی شد. به گفته سلاح ورزی به واسطه این الحاقیه، امکان تبادل بانکی و پایاپای بین بانک‌های دو کشور نیز قطعی شد.

رئیس اتاق ایران پیش بینی میکند با این اتفاق موانع توسعه تجارت دو کشور برداشته شود.