به گزارش اکوایران، طبق داده‌های سندیکای تولیدکنندگان ملزومات پزشکی، در حال حاضر ۲۵ کارخانه تولیدکننده ملزومات تزریقی محصولاتی شامل سرنگ، سر سوزن، بسته سرم، آنژیوکت و … را تولید می‌کنند. تولیداتی که به گفته رئیس این سندیکا نیاز همسایگان را تا سطح ۴۰۰ میلیون نفر تامین می کند.

برمبنای داده های کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی هم ظرفیت تولید سالانه کشور برای سرنگ و سرسوزن، سه میلیارد قطعه است، البته  تولیدکنندگان این بخش با یک سوم ظرفیت در حال فعالیت هستند.

با این حال میزان مصرف سالانه سرنگ و سرسوزن در ایران طبق اعلام دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان ملزومات پزشکی، ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد قطعه است.

برمبنای داده‌های تولیدکنندگان حوزه تجهیزات پزشکی باتوجه به توان تولید ایران، اکنون آنها علاوه بر تامین نیاز کشور حتی می‌توانند محصولات تولید داخل را به کشور‌های همسایه مثل عراق، افغانستان و عمان صادر کنند.

تولیدکنندگان بخش خصوصی معتقدند، آنها توانایی تولید بیش از نیاز کشور را داریم، اما علاوه بر بخش خصوصی، دو مجموعه دولتی وابسته به وزارت بهداشت و هلال احمر هم اقدام به تولید اقلام و ملزومات پزشکی می‌کنند.

به نقل از صداو سیما در نشستی که همه فعالان حوزه تجهیزات پزشکی حاضر بودند، عینی دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن ایران اعلام کرد: مطالبه گری که سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن داشتند و متاسفانه به سرانجام نرسید با وجود اینکه به بالاترین مقام‌های کشور مراجعه کردیم، دستور دادند دولتی‌ها از تولید کالا‌هایی که مردم توان تولید آن را دارند باید خارج شوند و به سمت تولید کالا‌های تخصصی و حرفه‌ای (های تک) بروند.

البته مشکل ورود دولتی‌ها به تولیداتی که بخش خصوصی توان تولید آن را دارد نه تنها در حوزه ملزومات پزشکی است بلکه درباره تولید تجهیزات ارتوپدی نیز صدق می‌کند.

رجبی تولیدکننده تجهیزات ارتوپدی هم گفت: اصل ۴۴ قانون اساسی به وضوح این مسئله را روشن کرده، اما شرکت دولتی آمده روی محصولی با ما رقابت می‌کند که سابقه تولید ده سال این محصول را داریم.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن ایران تاکید کرد: ۵ کارخانه به خاطر تولید کالا‌هایی که توسط برخی شرکت‌های دولتی انجام می‌شود، تعطیل شده اند و در صورت ادامه این روند، به زودی کارخانه‌های دیگر هم از چرخه تولید خارج و تعطیل خواهند شد.