به گزارش اکوایران؛ در سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد که رشد ۴۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ و همچنین رشد بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است. در این سال همچنین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم وارد کشور شد که نسبت به سال قبل به نصف رسیده است.

براساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت جهادکشاورزی افزایش قیمت خرید گندم یکی از عمده دلایلی است که موجب شد تا در سال جاری شاهد افزایش فروش گندم از سوی گندمکاران باشیم و با این شرایط نیاز کشور به گندم وارداتی به نصف رسید.

رشد ۴۴ درصدی خرید گندم

سعید راد مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی، در مراسم ارائه دستاوردهای طرح ملی هوشمند سازی یارانه آرد و نان با اشاره به فعالیت ۸ میلیون نفر در زنجیره تولید آرد و نان، گفت: در سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم  از کشاورزان خریداری شد که رشد ۴۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ و همچنین رشد بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است. از سوی دیگر قیمت خرید گندم در سال ۱۴۰۲، رشدی ۳۰۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته که همین امر موجب تولید بیشتر گندم در کشور شده است. از طرفی در پرداخت پول خرید تضمینی گندم تا کنون حدود ۱۵۷ هزار میلیارد تومان  پرداخت شده است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به خودکفایی در تامین گندم گفت: کل واردات گندم در سال جاری حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است. از سوی دیگر  می‌توان اعلام کرد که هم اکنون در تامین گندم خبازی خودکفا شدیم. این درحالی است که در سال ۱۴۰۰ حدود ۷/۵ میلیون تن و در سال ۱۴۰۱ حدود ۴ میلیون تن واردات گندم صورت گرفت.