به گزارش اکوایران؛ در جریان برگزاری هفدهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان، که در شهر عشق‌آباد برگزار شد، ‌علاوه بر توافق بر برگزاری تشکیل شورای مشترک تجاری ایران و ترکمنستان در این اجلاس موفقت‌هایی نیز در خصوص «تشکیل شورای مشترک تجاری ایران و ترکمنستان»، «تهاتر گاز با صدور خدمات فنی و مهندسی تا یک میلیارد دلار»، «کاهش تعرفه‌های ترانزیتی و توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی»، «برقراری خط پروازی به عشق‌آباد»، «فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی بین ایران و ترکمنستان» و «بازاریابی برای صادرات مصالح ساختمانی ایرانی به ترکمنستان» صورت گرفت و مقرر شد تا توسعه همکاری‌های بخش خصوصی و تبادل اطلاعات تجاری و برگزاری رویدادهای مشترک فعالان دو کشور، صورت گیرد.

تهاتر گاز تا سقف یک میلیارد دلار

یکی از برنامه‌های توافق شده در این کمیسیون به تهاتر گاز با صدور خدمات فنی و مهندسی تا یک میلیارد دلار باز می‌گردد. براساس این توافق مقرر شد میزان صادرات گاز ترکمنستان به ایران افزایش یافته و برای تهاتر گاز با صدور خدمات فنی مهندسی تا میزان یک میلیارد دلار نیز برنامه‌ریزی شود. بر اساس مذاکرات صورت گرفته، برای انجام پروژه‌ها از طریق تهاتر با گاز با شرکت‌های ایرانی تسویه انجام خواهد شد.

کاهش تعرفه‌های ترانزیتی و توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی یکی دیگر از توافق صورت گرفته میان دو طرف است. در جریان برگزاری این کمیسیون مشترک، برای کاهش و یکسان‌سازی تعرفه بین دو کشور توافقاتی صورت گرفت و مقرر شد این موضوع برای سایر بارهای ترانزیت، از مبدا کشور ثالث به مقصد ایران هم انجام شود. در حوزه حمل‌ونقل نیز توافق شد تردد روزانه واگن‌ها از مرز سرخس به ۶۰۰ واگن و از اینچه‌برون به ۱۰۰ واگن افزایش یابد و با حضور مدیران دو کشور در مرز مشکلاتی تردد واگن‌ها مرتفع شود.

یکی دیگر از توافقات انجام شده در جریان برگزاری این کمیسیون مشترک، راه‌اندازی پرواز از مشهد به عشق‌آباد و یا از طریق کشور ثالت به مشهد و بعد به عشق‌آباد است. در این زمینه مقرر شد تقویم پروازی مسافری و باری تا دو ماه آینده تعیین و اعلام شود.

از دیگر توافقات این سفر می‌توان به فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی بین ایران و ترکمنستان اشاره کرد. در حال حاضر بازارچه مرزی باجگیران بین دو کشور فعال است و طی ۲ ماه آینده کمیته مشترکی برای فعال‌سازی مرز اینچه‌برون تشکیل می‌شود. پیشنهاد طرف ایرانی راه‌اندازی سه بازارچه مرزی در استان‌های گلستان و خراسان شمالی بود که توسط طرف ترکمنستانی بررسی خواهد شد.

بازاریابی برای صادرات مصالح ساختمانی ایرانی به ترکمنستان از دیگر توافقاتی که در این کمیسیون با توجه به نیاز ترکمنستان به مصالح ساختمانی جهت توسعه زیرساخت‌های عمرانی و مسکونی، کالاهای صنعتی و معدنی و مصالح ساختمانی ایرانی در بازار ترکمنستان مشتری خوبی دارد و مقرر شد برای شرکت ایرانی در بازاریابی خوبی انجام شود.