به گزارش اکوایران، آمارهای منتشره حاکی از افزایش نرخ مشارکت و رشد نرخ اشتغال هستند. بر این اساس جمعیت شاغل در تابستان ۱۴۰۲ به ۲۴ میلیون و ۶۸۵ هزار نفر رسیده که نسبت به فصل مشابه در ۱۴۰۱ حدود ۹۰۶ هزار نفر بیشتر است. اما با این وجود همچنان این رقم پایین تر از رقم ثبت شده در موقعیت مشابه خود در سال ۱۳۹۸ بوده است.

رشد جمعیت دارای شرایط کار

با توجه به داده‌های مرکز آمار، تعداد افرادی که در سال ۱۳۹۷ در سن کار یعنی بین ۱۵ تا ۶۵ سال بوده‌اند حدود ۶۰ میلیون و ۹۷۶ هزار نفر بوده است. آمارها نشان می‌دهد که طی ۵ سال گذشته جمعیت در سن کار دائما درحال افزایش بوده و نهایتا در تابستان ۱۴۰۲ به ۶۴ میلیون و ۴۲۶ هزار نفر رسیده است. 

تمامی آمارهای این گزارش بر اساس گزارشات فصلی منتشر شده از تابستان ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ استخراج شده است. با توجه به اینکه تعریف جمعیت در سن کار در گزارش‌های سال ۹۷ به بعد تغییر کرده و تعریف سن کار از بالای ۱۰ سال به بالای ۱۵ سال رسیده است، بنابراین صرفا داده‌های پس از ۱۳۹۷ بررسی شده و نمی‌توان به راحتی قبل و بعد این مقطع زمانی را با یکدیگر قیاس کرد.   

توقف روند نزولی نرخ مشارکت

نرخ مشارکت به آن بخش از جمعیت در سن کار گفته می‌شود که تمایل به کارکردن دارند. به عبارت دیگر نرخ مشارکت از تقسیم جمعیت فعال بر کل جمعیت به دست می‌آید. آمارها نشان می‌دهد این شاخص در سال ۹۸ حدود ۴۴.۹ درصد به ثبت رسیده و بالاترین رکورد را داشته است. با وقوع کرونا بسیاری از افراد از دامنه افراد فعال در بازار کار خارج شدند و نرخ مشارکت به ۴۱.۸ درصد در سال ۹۹ رسید. این روندِ نزولیِ نرخِ مشارکت تا تابستان ۱۴۰۱ نیز ادامه داشت. اما مشاهده می‌شود که در تابستان ۱۴۰۲ بالاخره این روند نزولی شکسته شده و دوباره نرخ مشارکت رشد کرده و به ۴۱.۶ درصد رسیده است. 

020726

وضعیت شاغلان در تابستان ۱۴۰۲

بررسی نرخ اشتغال نیز حاکی از روند صعودی از تابستان ۵ سال گذشته تاکنون است. داده‌ها نشان می‌دهند که در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۷.۷ درصد از افرادی که تمایل به کار داشته‌اند، دارای شغل بودند. این درحالیست که نرخ اشتغال در تابستان سال جاری به ۹۲.۱ درصد رسیده است. به عبارت دیگر در تابستان ۱۴۰۱ علاوه بر اینکه نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافته است، نسبت شاغلان از کل جمعیت فعال بالاتر رفته است. مقایسه آماری این شاخص‌ها نیز بیان دهنده رشد بیشتر رقم جمعیت شاغل بوده است.

بر اساس محاسبات، جمعیت فعال در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل مشابه در سال قبل، حدود ۲.۶ درصد رشد کرده اما رشد تعداد افراد دارای شغل در تابستان جاری نسبت به تابستان ۱۴۰۱ معادل ۳.۸ درصد برآورد شده است. به بیان دیگر حدودا ۶۹۰ هزار نفر به جمعیت فعال اضافه شده درحالیکه افرادی که به تازگی دارای شغل شده‌اند بیش از ۹۰۶ هزار نفر تخمین زده می‌شود. اختلاف این دو رقم می تواند اشاره به افرادی باشد که در سال گذشته پی گیر وارد شدن به بازار کار نبودندو اکنون مایل به حضور در بازار کار شده اند. 

نهایتا مجموع این اتفاقات نیز باعث شده تا جمعیت شاغل در کشور از ۲۳ میلیون و ۷۷۰ هزار نفر در تابستان گذشته، به ۲۴ میلیون و ۶۸۵ هزار نفر در تابستان ۱۴۰۲ برسد. اما با این وجود بیشترین سطح جمعیت شاغل در بازار کار مربوط به تابستان سال ۱۳۹۸ بوده که در آن زمان سطح جمعیت مشغول به کار برابر با ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۸۸۴ نفر بود. مقایسه‌ها نشان می‌دهد با وجود بالاتر بودن تعداد شاغلین ثبت شده در تابستان امسال نسبت به موقعیت مشابه خود در سال های ۹۹ تا کنون، اما هنوز از رقم ثبت شده در سال ۹۸ پایین‌تر است.

020726