به گزارش اکوایران، چندی است قیمت کودهای پایه کشاورزی اعلام شده است. براساس تغییرات جدید قیمت انواع کود شیمیایی ۳۰ درصد رشد کرده است. موضوعی که باعث نگرانی کشاورزان شده است؛ چون هنوز  دولت بدهی خود به کشاورزان را پرداخت نکرده است. 

برهمین اساس روز گذشته محمدجواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم نامه نوشت. در نامه عسگری  به رئیسی آمده است: تأمین کود پایه جهت کشت محصولات اساسی کشاورزی، از جمله عوامل بسیار حساس و موثر در افزایش بهره وری محصول بویژه در آغاز فصل کشت انواع محصولات استراتژیک نظیر گندم، جو و دانه های روغنی بوده که این مهم همه ساله با حمایت دولت به عنوان مأموریت اصلی وزارت جهاد کشاورزی در راستای تأمین امنیت غذایی پایدار و رشد ضریب خودکفایی محصولات اساسی مطرح بوده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: بر اساس اطلاع واصله، کشاورزان طی روزهای اخیر و در میانه فصل کشت، به صورت ناگهانی با افزایش ۳۰ درصدی قیمت کودهای پایه اعم از فسفانه، پنامه و اوره و همچنین توقف عرضه کود در سامانه وزارت جهاد کشاورزی مواجه شدند.

عسگری با اشاره به مشکلات عدیده کشاورزان به ویژه عدم دریافت کامل بهای گندم تحویلی آنها به دولت، از رئیسی درخواست کرد، ضمن رفع موانع مربوط به سامانه توزیع کود از هرگونه افزایش قیمت کودهای پایه در این مقطع از سال زراعی قویا جلوگیری شود تا فرایند کشت پاییزه محصولات و نیل به خودکفایی کشور در زمینه گندم و دیگر محصولات اساسی دچار مانع و معضل نشود.

 

020724