به گزارش اکوایران: براساس داده‌های گمرک ایران، در دوازدهه ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۲ صادرات پسته رقمی برابر با ۵۶ هزار و ۱۰۰ تن است. این درحالی که در دوازدهه ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۰، این رقم برابر با ۲۰۵ هزار و ۷۳۳ تن بود. به تعبیر بهتر ظرف سه سال اخیر صادرات پسته ایران ۷۲.۷ درصد افت کرده است.

شرایطی که به باور فعالان حوزه عمدتا ناشی از سیاست پیمان سپاری ارزی است. سیاستی که از ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ تاکنون برای مدیریت بازار ارز از سوی دولت اعمال شده است و به رغم آسیب‌های جدی آن به پیکره صادرات حاضر به حذف آن نیستند. 

محمد صالحی، رییس هیات مدیره انجمن پسته با اشاره به بهبود وضعیت تولید در سال جاری به «اکوایران» گفت: در سال ۱۴۰۱ تولید به دلیل سرمازدگی کاهش یافت. اما به رغم کاهش تولید ما پسته برای صادرات داشتیم؛ ولی صادرکنندگان رغبتی به صادرات نداشتند. آنها به دلیل سیاست رفع تعهد ارزی صادرات نکردند. به همین دلیل صادرات افت کرد. او افزود: سال ۱۴۰۱ موجودی پسته ما از سال قبل ۱۵ هزار تن بود و میزان تولید ۱۰۶ هزار تن بود. اما فقط ۵۶ هزار و ۱۰۰ تن صادر شد. 

مهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق کرمان با اشاره به محدودیت‌های پیمان‌سپاری ارزی برای فعالان اقتصادی، گفت: با رفع تعهد ارزی و تصمیم بر تعلیق کارت بازرگانی صادرکنندگانی که ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات آنان کمتر از ۶۰ درصد است بالغ بر ۵۰ درصد کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان پسته تعلیق خواهد شد.

به نقل از اتاق طبیب‌زاده افزود: امسال سال محصول پسته در کرمان است. ۱۰۰ هزار تن پسته تولید شده اما ظرف دو هفته گذشته صادرات پسته استان ۳۰ درصد افت داشته که بحران ایجاد کرده و دلیل اصلی آن مربوط به پیمان‌سپاری ارزی است.

چه کشورهایی پسته ایران را دریافت کردند؟ 

براساس اعلام انجمن پسته ایران ، در دوازده ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۲ (مهر ۱۴۰۱- مهر ۱۴۰۲)، بیشترین صادرات ایران به کشورهای مشترک المنافع با رقم ۲۰هزار و ۵۴ تن بود.  هند دومین مقصد مهم ایران با ۱۱ هزار و ۱۱۶ تن است.  در لیست صادراتی ایران،  بازارهای صادرات مجدد با رقم ۶ هزار و ۶۰۵ تن سومین مقصد ایران هستند. برمبنای داده‌های انجمن پسته، خاورمیانه چهارمین مقصد ایران با ۶ هزار و ۵۵۱ بود. اما پنجمین مقصد شرق دور با ۵ هزار و ۳۸۰ تن است. درحال حاضر اتحادیه اروپا ششمین مقصد پسته ایران با ۵ هزار و ۳۶۹ تن است.