به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی گمرک بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی حجم واردت کالا به کشور برابر با ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که از حیث وزن ۲.۱۷ درصد و از نظر ارزش ۷.۴۹ درصد رشد داشته است.

براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک در بازه زمانی مورد بررسی «ذرت دامی»، «سایر تلفن‌های هوشمند غیر مذکور»، «دانه سویا تراریخته»، «روغن دانه آفتابگردان، گلرنگ‌ خام»، «برنج کامل سفید شده صیقلی»، «قطعات منفصله جهت تولید اتومومبیل سواری»، «گندم معمولی»، «جو به استثنای بذر»، «پالم اویل RBD در ظروف ۲۰۰ لیتری و بیشتر» و «موتورسیکلت با ساخت داخل ۲۰ درصد» در میان ۱۰ محصول با بیشترین ارزش وارداتی قرار داشته‌اند.

داد‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان ‌می‌دهد در این مدت ارزش ۱۰ قلم اول کالای وارداتی کشور برابر با ۶ میلیون و ۳۵۵ هزار دلار بوده و این اقلام حجمی نزدیک به ۸ میلیون تن را به خود اختصاص داده‌اند.

ارزش واردات

وضعیت واردات محصولات غیرنفتی

ارزیابی از روند صادرات کشور در ۵ماه سال جاری نخست سال جاری نشان دهنده آن است که ارزش «ذرت دامی » دامی در مدت زمان مورد بررسی یک میلیارد و ۴۸۷ میلیون دلار بوده است؛ این محصول به لحاظ حجمی نیز جایگاه اول را در این مدت به خود اختصاص داده، حجم واردات ذرت دامی کمی ۳ میلیون و ۶۶۶ هزار تن برآورده شده است. 

از سوی دیگر روند واردات کالا به کشور نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی ارزش واردات «سایر تلفن های هوشمند غیر مذکور» برابر با ۸۹۹ میلیون دلار با حجم ۲ هزار تنی بوده است.

داده‌های اعلام شده همچنین نشان می‌دهد ارزش واردات «دانه سویا تراریخته» نیز برابر با ۸۱۹ میلیون دلار بوده که با این شرایط می توان گفت حجم دانه سویا تراریخته وارداتی در این مدت به یک میلیون و ۱۱۵ هزار دلار رسیده که با این شرایط این کالا رده سوم اقلام وارداتی را از آن خود کرده است. آمار اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد «روغن دانه آفتابگردان، گلرنگ‌ خام» یکی دیگر از اقلام واردتی در ۵ ماه مورد بررسی محسوب می‌شود، در این مدت ۶۹۰ میلیون دلار از این کالا با حجم ۴۲۷ هزار تن به گمرکات کشور اظهار شده است.

اما ارزش «برنج کامل سفید شده صیقلی» به عنوان پنجمین کالای وارداتی هم برابر با ۶۱۴ میلیون دلار با حجم ۵۲۰ میلیون تن برآورده شده است.  

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می شود که در جایگاه بعدی کالاهای وارداتی چه اقلامی قرار دارند؟ براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک جایگاه ششم به «قطعات منفصله جهت تولید اتومومبیل سواری» اختصاص دارد. در مدت زمان مورد بررسی ۵۵۶ میلیون دلار  با حجم ۵۵ هزار تن از این کالا وارد کشور شده است.

همچنین در این مدت ۵۳۵ میلیون دلار «گندم معمولی» به وزن یک میلیون و ۲۲۸ هزار تن وارد کشور شده است و این کالای اساسی را در جایگاه هفتم قرارگرفته است. اما در جایگاه هشتم «جو به استثنای بذر» قرار دارد در این مدت در مجموع ۲۸۵ میلیون دلار جو به استثنای بذر باحجم ۷۵۳ هزار تن در گمرکات کشور اظهار شده‌اند. 

حجم و ارزش ««پالم اویل RBD در ظروف ۲۰۰ لیتری و بیشتر» نیز در این مدت برابر با ۱۶۵ هزار تن و ۲۴۲ میلیون دلار بوده است و از سوی دیگر در این مدت ۲۲۷ میلیون دلار «موتورسیکلت با ساخت داخل ۲۰ درصد به استثنای موتور، لاستیک و تنه اگزوز، ترک‌بند، جاپایی، درپوش بغل، دوشاخه و کربی» با حجم ۲۰ هزار وارد کشور شده است.

واردات حجم

مقاصد وارداتی کشور

از سوی دیگر بر اساس این گزارش «امارات متحده عربی» با ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، «چین» با ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، «ترکیه» با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، «آلمان» با ۸۷۹ میلیون دلار و «هند» با ۸۱۳ میلیون دلار ۵ کشور عمده طرف معامله واردات در ۵ ماهه سال جاری بودند؛‌ پنج کشور فوق ۶۲ درصد از وزن و ۷۶.۶۰ درصد از کل واردات کشور را در این مدت به خود اختصاص دادند.