به گزارش اکوایران، موضوع گرانی کاغذ و سهمیه ناچیز ناشران از کاغذ دولتی را ابراهیم کریمی، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران تایید می‌کند.

به گفته کریمی، بزرگترین مشکل ناشران گرانی کاغذ است. سهمیه کاغذ دولتی برای ناشران بسیار ناچیز است. ما مجبوریم درصد زیادی از کاغذ مورد نیاز را از بازار آزاد با ارز نیمایی تهیه کنیم، که اصلا صرفه اقتصادی ندارد. چون وزارت ارشاد مقداری کاغذ سهمیه‌ای که در اختیار ناشران قرار می‌دهد خیلی کم است.

طبق اعلام اتاق اصناف تهران در کنار مشکلات تامین مالی ناشران آنها با چالش دیگری روبرو هستند و آن موضوع تکراری چاپ و فروش غیرقانونی کتاب است. کریمی در این باره گفت:  چاپ و نشر غیرمجاز  کتاب‌های پرفروش مشکل دیگری که بسیاری از ناشران با آن دست به گریبان هستند. از بین تمام کتاب‌هایی که یک ناشر منتشر می‌کند، فقط چند عنوان از آنها مورد استقبال قرارگرفته و فروش آنها بالا می‌رود و عنوان کتاب پرفروش را به خود اختصاص می‌دهد.

او ادامه داد:متاسفانه عده‌ای افراد سودجو و فرصت طلب به صورت غیر قانونی و بدون در نظر گرفتن حق ناشر، حق تالیف و حق نویسنده اقدام به چاپ و نشر این کتاب ها می‌کنند. همچنین به نرخ بالایی آن را قیمت گذاری کرده و با جمله فریبنده تخقیف ۵۰ درصد به مشتری عرضه می‌کنند.