به گزارش اکوایران، طبق آمار منتشرشده از وضعیت شاخص قیمت‌ها توسط مرکز آمار، نرخ تورم سالانه اقلام خوراکی،‌ آشامیدنی و دخانیات در کشور به ۶۵.۷ درصد در تیر ۱۴۰۲ رسیده که ۴.۹ واحد درصد نسبت به تورم سالانه خرداد ماه کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان ۳۱ استان کشور، پنج استان تورم سالانه خوراکی بالای ۷۰ درصد دارند.

 به عبارت دیگر، میانگین قیمت سبد یکسان از اقلام خوراکی در این استان‌ها در یک سال منتهی به تیر امسال بیش از ۷۰ درصد نسبت به میانگین قیمت این سبد در یک سال منتهی به تیر سال قبل افزایش یافته است. از میان این پنج استان، سیستان و بلوچستان بالاترین و یزد کمترین تورم سالانه اقلام خوراکی را به ثبت رسانده‌اند.

تورم ۷۶ درصدی مواد غذایی در سیستان و بلوچستان

نرخ تورم سالانه علاوه بر این که برای کل کشور محاسبه می‌شود، به تفکیک استان‌ها و برای اقلام «خوراکی،‌ آشامیدنی و دخانیات» و اقلام «غیرخوراکی و خدمات» نیز ارائه می‌شود. بر این اساس، نرخ تورم اقلام خوراکی پنج استان از میان ۳۱ استان کشور بالای ۷۰ درصد شناسایی شده است.

برای مثال، تورم سالانه اقلام خوراکی ۷۶.۳ درصدی برای استان سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد که میانگین قیمت یک سبد یکسان از اقلام خوراکی در یک سال منتهی به تیر ۱۴۰۲ در این استان، ۷۶.۳ درصد بیش‌تر از میانگین قیمت همان سبد خوراکی در یک سال منتهی به تیر ۱۴۰۱ بوده و از این لحاظ، بالاترین نرخ تورم سالانه اقلام خوراکی میان استان‌های کشور به نام سیستان و بلوچستان ثبت شده است.

بار تورم سالانه کشور روی دوش استان یزد

تورم سالانه اقلام خوراکی استان‌های لرستان، خراسان شمالی، ایلام و یزد بیش‌تر از ۷۰ درصد ثبت شده است. آمارها نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه اقلام خوراکی استان لرستان در تیر ۱۴۰۲ به ۷۵.۶ درصد رسیده است. این استان، دومین نرخ تورم بالا در اقلام خوراکی را میان استان‌های کشور دارد. سومین استان، خراسان شمالی است که تورم خوراکی آن به ۷۲.۸ درصد در تیر رسیده است. به عبارت دیگر، خانوارهای خراسان شمالی برای خرید اقلام خوراکی یکسان در یک سال منتهی به تیر امسال به طور میانگین ۷۲.۸ درصد بیش‌تر از یک سال منتهی به تیر سال گذشته هزینه کرده‌اند.

از میان پنج استان با نرخ تورم سالانه خوراکی بالای ۷۰ درصد، ایلام با ثبت ۷۱.۴ درصد چهارمین استان با تورم بالای اقلام خوراکی در تیر ۱۴۰۲ است. تورم خوراکی استان یزد نیز معادل ۷۰.۶ درصد برآورد شده است. همچنین، استان یزد بالاترین نرخ تورم سالانه را با ثبت ۵۷.۹ درصد در میان استان‌های کشور رقم زده است.

photo_2023-07-31_16-58-18