ایمنی پایین فاجعه بار شد - افق اقتصادی

ایمنی پایین فاجعه بار شد - افق اقتصادی
یکشنبه, ۱ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-22
کد خبر: 298893 |
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰ |
0 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران؛  انفجار معدن طبس یکی از حوادث تلخی بود که بار دیگر توجه‌ها را به مسئله ایمنی در معادن کشور جلب کرد. این حادثه نشان داد که علی‌رغم پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه ایمنی معادن، همچنان نقاط ضعف و آسیب‌پذیر در این صنعت وجود دارد. براساس آخرین آمار اعلام شده تا زمان انتشار […]

ایمنی پایین فاجعه بار شد

به گزارش اکوایران؛  انفجار معدن طبس یکی از حوادث تلخی بود که بار دیگر توجه‌ها را به مسئله ایمنی در معادن کشور جلب کرد. این حادثه نشان داد که علی‌رغم پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه ایمنی معادن، همچنان نقاط ضعف و آسیب‌پذیر در این صنعت وجود دارد. براساس آخرین آمار اعلام شده تا زمان انتشار این خبر ۵۲ نفر از کارگران این معدن بر اثر انفجار جان خود را از دست دادند و احتمال افزایش تعداد جان باختگان وجود دارد.

در این خصوص رئیس خانه معدن ایران با اشاره به حادثه معدن زغال‌سنگ طبس گفت: وضعیت ایمنی معادن ذغال سنگ کشور پایین است و این موضوع بارها گوشزد شده است؛ ولی مورد توجه قرار نگرفت.

به گفته محمد‌رضا بهرامن از سال ۱۳۹۶ به صورت رسمی در خصوص پایین بودن استانداردها و فرسوده بودن تجهیرات به کار رفته در معادن کشور کشور اطلاع رسانی کرده و تذکر داده بودیم که مورد توجه قرار نگرفت.

به گزاش اتاق بازرگانی ایران، نایب‌رئیس اتاق ایران ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو طبس گفت: شب گذشته شاهد اتفاق تلخی در معدن زغال‌سنگ «پرورده ۵» طبس بودیم که در ۲ بلوک B و C این معدن تعداد ۶۹ نفر کارگر زحمتکش حین استخراج زغال‌سنگ، ناگهان دچار حادثه تصاعد آنی گاز متان و در نتیجه تراکم فراوان گاز در بلوک C شدند و این حادثه ناگوار رقم خورد.

بر اساس اظهارات او در سال ۹۶ اعضای کمیته زغال‌سنگ خانه معدن ایران به این نتیجه رسیدند که وضعیت ایمنی معادن ذغال سنگ کشور پایین و از استانداردهای مرسوم خارج بوده و در واقع وضعیت ایمنی و سلامت کارگران در معدن ذغال سنگ کشور در بدترین حالت خود قرار گرفته است. از سال همان سال به صورت رسمی در رسانه‌های مختلف، نسبت به وضعیت ایمنی معادن ذغال سنگ در کشور تذکر داده شد.

رئیس خانه معدن ایران ادامه داد: وضعیت ایمنی و تجهیزات معادن را بارها هشدار داده بودیم و اعلام کردیم که جان ده‌ها کارگر، تکنسین و مهندس از یک سو و سرمایه‌های دولت و بخش خصوصی از سوی دیگر در خطر است و اگر حادثه‌ای رخ دهد، خسارت‌های جبران ناپذیری را به بخش معادن کشور وارد می‌کند.

به گفته بهرامن، اکنون معادن با کمترین بهره‌وری مشغول فعالیت هستند و این مهم علاوه بر اینکه موجب اتلاف وقت و توان نیروی انسانی مجرب و متخصص کشور می‌شود، از بهره‌وری معادن ذغال سنگ نیز به شدت می‌کاهد.

بخش معدن نیازمند سرمایه‌گذاری است

رئیس خانه معدن اضافه کرد: توجه به سرمایه‌گذاری در حوزه تجهیزات و آموزش و استفاده از تجهیزات به‌روز که امروزه به دلیل تحریم‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو است، جزو نکاتی است که می‌تواند در کاهش حوادث بخش معدن مؤثر باشد.

 رئیس خانه معدن ایران تأکید کرد: نبود سرمایه‌گذاری کافی در این دو زمینه در معادن زیرزمینی به ویژه معادن زغال‌سنگ، تاکنون منجر به حوادثی دردناکی شده است. حوادث معدن زغال‌سنگ البرز شرقی، زمستان یورت، ذغال طبس و غیره می‌توانست با نظارت و پشتیبانی تمام قد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اتفاق نیفتد.

او با بیان اینکه امروز باید نگاه مهندسی و ویژه به معادن ذغال کشور انجام شود، گفت: این معادن نیازمند تأمین خوراک صنایع فولادی هستند، نباید ارائه تسهیلات و خدمات در تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات به معادن ذغال سنگ را با صنایع یا خدمات دیگر با توجه به حساسیت خاص آن، مقایسه کنیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران عنوان کرد: علت اصرار برای حمایت‌های تمام قد حکمرانی بخش معدن از این صنعت به این دلایل بود که وضعیت ذغال سنگ در مقایسه با دیگر فعالیت‌های معدنی بسیار آسیب‌پذیرتر است و در نتیجه نیاز به حمایت کلان حاکمیتی دارد که با وجود اصرارها این بخش از هیچ تسهیلاتی که نتیجه مطلوب دهد برخوردار نشده است.

بهرامن با اشاره به انتظارات بخش معدن از دولت چهاردهم، تأکید کرد: اعضای خانه معدن ایران گزارش‌های متعددی در مورد معدن کاری ذغال سنگ تهیه و به وزارت صنعت ارائه کردند که انتظار داریم مورد توجه وزارت‌خانه و سازمان‌های مربوطه قرار گیرد، زیرا ایمیدرو به عنوان یکی از متولیان بخش معدن باید در زمینه آموزش ورود کند تا با هم‌گرایی و هم‌افزایی نهادهای مربوطه، نظارت و ایمن‌سازی در معادن، شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید