الزاماتی برای رشد ۱۳ درصدی در حوزه مس - افق اقتصادی

الزاماتی برای رشد 13 درصدی در حوزه مس - افق اقتصادی
پنجشنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-07-04
کد خبر: 267679 |
تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳ |
13 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکو ایران؛ براساس گزارش های شرکت ملی مس ایران تولید یک تن کاتد نیاز به ۴.۴۹ تن کنسانتره دارد که از فرآوری ۱۹۴ تن سنگ سولفور بدست می آید.  اما حالا هدف گذاری صنعت مس تولید یک میلیون تن کاتد نیازمند ۴.۵ میلیون تن کنسانتره و ۱۹۴ میلیون تن سنگ سولفور است. بهرام […]

الزاماتی برای رشد ۱۳  درصدی در حوزه مس

به گزارش اکو ایران؛ براساس گزارش های شرکت ملی مس ایران تولید یک تن کاتد نیاز به ۴.۴۹ تن کنسانتره دارد که از فرآوری ۱۹۴ تن سنگ سولفور بدست می آید.  اما حالا هدف گذاری صنعت مس تولید یک میلیون تن کاتد نیازمند ۴.۵ میلیون تن کنسانتره و ۱۹۴ میلیون تن سنگ سولفور است.

بهرام شکوری رییس انجمن مس ایران در نشست تخصصی الزامات رشد ۱۳  درصدی حوزه مس به این نکته اشاره کرد که در حوزه مس در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۲۸ میلیون تن استخراج معدن داشته‌ایم که ۳۲۰ هزار تن تولید کاتد را به همراه داشته است.

وی همچنین درباره پیش بینی قیمت مس بیان کرد: بازار کاتد مس در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۴.۹۶ میلیارد دلار بود که با  (نرخ رشد سالانه مرکب) CAGR نزیک به ۶.۶۰ درصد  انتظار می رود تا سال ۲۰۲۹ به ۳۶.۶۲ میلیارد دلار برسد.

رییس انجمن مس ایران ادامه داد: براساس سند چشم انداز ۲۰ ساله باید سهم معدن در GDP به پنج درصد برسد در حالی که این عدد در سال ۲۰۲۱ به میزان یک درصد بوده است. جالب است که سهم معدن در GDP کشور چین به میزان ۳۳.۸ درصد  و در پرو ۱۱.۶ و در هند ۵.۸ درصد است.

وی با اشاره به میزان حفاری های اکتشافی افزود: میزان حفاری‌های اکتشافی ایران در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به میزان ۴۰۰ هزار متر طبق آمار غیر رسمی اعلام شده است.

یکی از مشکلات اصلی در بحث توسعه اکتشافات موضوع  تخصیص بودجه است، شکوری با اشاره به بودجه جهانی اکتشافات مس در سال ۲۰۲۲ بیان کرد: در سال ۲۰۲۲ بودجه جهانی اکتشاف مس ۲۱  درصد افزایش یافت و به ۲.۷۹ میلیارد دلار رسید که بالاترین سطح آن از سال ۲۰۱۴ است. افزایش این بودجه در چند سال گذشته منجر به افزایش معنی داری در تعداد اکتشافات عمده اخیر نشده است.

اما در کنار موارد یاد شده و بررسی شرایط جهانی، دستیابی به تولید یک میلیون تن مس نیازمند تغییراتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

شکوری با اشاره به این تغییرات تصریح کرد: در حال حاضر به میزان ۲۲۷ میلیون تن در سال استخراج انجام می شود که باید به ۹۵۰ میلیون تن برسد. برای رسیدن به این هدف نیازمند راه اندازی معادن کوچک، افزایش اکتشافات، ورود ماشین آلات جدید و … هستیم.

وی ادامه داد: از سویی دیگر در حال حاضر ۱.۵ میلیون تن کنسانتره در کشور تولید می شود که برای رسیدن به هدف یاد شده باید ۴.۵  میلیون تن طرح توسعه ای ایجاد و به بهره‌برداری برسد.

 

  

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید