سیگنال مالیاتی به صندوق‌های طلا - افق اقتصادی

سیگنال مالیاتی به صندوق‌های طلا - افق اقتصادی
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 243956 |
تاریخ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵ |
6 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، مهم‌ترین خبری که در هفته‌های جاری در ارتباط با بازار ارز منتشر می‌شود صحبت‌ها، پیشنهادات، گلایه‌ها و‌نقدها نسبت به دلار نیمایی و اختلاف بالای آن با دلار بازار آزاد است. بازارساز برای کنترل تورم و تثبیت قیمت‌ها علاقه‌ای به افزایش قیمت دلار نیما ندارد ولی در نقطه مقابل صادرکنندگان از اختلاف قابل […]

سیگنال مالیاتی به صندوق‌های طلا

به گزارش اکوایران، مهم‌ترین خبری که در هفته‌های جاری در ارتباط با بازار ارز منتشر می‌شود صحبت‌ها، پیشنهادات، گلایه‌ها و‌نقدها نسبت به دلار نیمایی و اختلاف بالای آن با دلار بازار آزاد است. بازارساز برای کنترل تورم و تثبیت قیمت‌ها علاقه‌ای به افزایش قیمت دلار نیما ندارد ولی در نقطه مقابل صادرکنندگان از اختلاف قابل توجه ‌نرخ دلار نیما و آزاد گلایه‌مند هستند و آن را به ضرر صادرات و تولید داخل و مشوق واردات می‌دانند.

در نقطه مقابل موافقان تثبیت نرخ نیما در محدوده‌های فعلی، مدعی هستند که باتوجه به نوسانات نرخ ارز آزاد نمی‌توان اقتصاد کشور را به نرخ آزاد گره‌زد و برای تامین نیاز‌های کشور نرخ ثابت و پیش‌بینی‌پذیری نیاز است که هم برای فعالیت‌های اقتصادی قابل اتکا باشد و هم تورم را تحریک نکند.

مشخصا بحث‌های انتقادی و دفاعی از این تصمیم زیاد است ولی آنچه مشخص است اینست که عدم تعادل تحمیلی از طریق قیمت‌گذاری دستوری خود را در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد.

از این هفته نرخ دلار شرکت‌های دارویی به جای تامین با ارز کالای اساسی با نرخ دلار نیما تامین خواهد شد. در چند هفته گذشته از کمبود دارو و قاچاق دارو از کشور خبرها و تحلیل‌های مختلفی شنیده شد. علی‌رغم آنکه بانک مرکزی همواره از آمار روبه‌رشد سالانه تامین ارز برای بخش‌های مختلف خبر می‌دهد ولی با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، همواره خطر قاچاق معکوس و در نتیجه افزایش تقاضا بخش‌هایی که با قیمت‌های ترجیحی تولید می‌کنند وجود دارد. 

در سال جاری با شرکت‌های پتروشیمی قرارداد بسته شده که ۲.۷ میلیارد دلار بنزین تولید کنند؛ مسئله‌ای که بنابر اذعان رسانه‌های منتشرکننده این خبر نشان می‌دهد که ایران از جایگاه صادرکننده بنزین در نقطه‌ای قرار گرفته که سطح تولیدات قبلی دیگر پاسخگوی مصرف کشور نیست. با افزایش قیمت دلار آزاد و ثابت بودن قیمت بنزین، سود قاچاق این محصول افزایش پیدا می‌کند و این دو خبر در هفته جاری تنها دو نمونه از مواردی است که مشکلات عدم تعادل در عرضه و تقاضا به‌واسطه قیمت‌گذاری دستوری ایجاد کرده است. 

به هرحال به نظر می‌رسد معادله به قدرت بازارساز در سمت عرضه ارز بستگی دارد؛ بازارساز بسته به توانایی خود در تامین ارز تقاضا‌کنندگان با تولیدکنندگان و صادرکنندگان کنار می‌آید.

ارز دارویی‌ها نیمایی شد

سهامدارن در سالگرد سقوط بازار سرمایه در هفدهم اردیبهشت سال قبل ماتم گرفتند و بازار سرمایه در هفته جاری به بهانه سالگرد سقوط با فشار فروش مواجه شد و قیمت‌ها در بازار سرمایه در سراشیبی اصلاح قرار گرفتند.

شاخص کل و شاخص هم‌وزن حمایت‌های ‌مهم خود را از دست دادند و در مسیر اصلاح قرار گرفتند. بررسی تکنیکی شاخص کل نشان می‌دهد که محدوده دو میلیون و دویست هزار واحدی ایستگاه حمایتی نزدیک است.‌ شاخص کل هم‌وزن هم حمایت هفتصد و ۲۰ هزار واحدی را پیش رو دارد.

در این هفته ارز تامینی شرکت‌های دارویی به ارز نیما تغییر کرد بررسی تکنیکی شاخص گروه دارو‌ نشان می‌دهد که شاخص ‌گروه دارو در محدوده ۱۸۲ هزار و ۶۰۰ واحدی یک سطح حمایتی قابل اتکا دارد.

بازار سرمایه در انتظار خبر

ارزش معاملات در صندوق‌های طلا در روند نزولی قرار گرفته است‌ ولی ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا همچنان ادامه دارد. تعطیلی تعدادی از طلا فروشان و اعمال مالیات روی طلای فیزیکی ادامه ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا را توجیه می‌کند. در هفته جاری جمع ارزش معاملات صندوق‌های طلا نسبت به مدت مشابه هفته قبل حدود ۵۰ درصد کاهش یافت ولی سرمایه‌های حقیقی همچنان به ورود به صندوق‌های طلا ادامه دادند.

بررسی میزان ورود و خروج پول حقیقی به بازار‌ سهام و‌حق تقدم نشان می‌دهد که سهامداران حقیقی در تمام طول هفته جاری ترجیح دادند که از بازار خارج شوند و در هفته جاری ۵۸۹ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام و حق تقدم خارج شد. اعداد و ارقام می‌گوید که وضعیت بازار سرمایه خوب نیست و بازار سرمایه در انتظار خبری است تا ورود پول به بازار سرمایه را تحریک کند.

در رکود قیمتی طلا و سقوط بازار سرمایه، ۲۷۷ میلیارد تومان پول حقیقی در هفته جاری وارد صندوق‌های درآمد ثابت شدند ولی ارزش معاملات صندوق‌های درآمد ثابت تغییر چندانی نداشته است.

حباب‌ها جای قیمت‌ها تثبیت شدند

در بازار طلا قیمت‌ها نوسان دارند ولی به جای قیمت‌ها حباب‌ها تثبیت شده‌اند. ده روز است که حباب سکه امامی در کانال ۱۹ و ۲۰ درصد جا خوش کرده، نیم سکه کانال ۲۹ و ۳۰ درصدی را ترجیح داده و ربع سکه هم با کانال ۴۵ درصدی انس گرفته است.

بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که در روز گذشته در نهایت زور تتر به دلار و درهم چربید، تتر از حمایت ۶۱ هزار تومان پایین‌تر نیامد و دلار تهران را به کانال ۶۱ هزار تومان برگرداند. قیمت دلاری درهم هم به مرز کانال ۶۱ هزارتومانی برگشته است.

بازار تصور می‌کند که بازارساز با اهرم درهم بازار ارز را کنترل می‌کند بررسی تکنیکی قیمت درهم نشان می‌دهد که محدوده ۱۶ هزار و ۸۴۰ تومان مقاومت مهم پیش روی درهم است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید