دلار در کانال ۵۰ هزار و سکه ۴۰ میلیون| افت شدید تقاضا در بازار ارز؛ همه فروشنده شدند - افق اقتصادی

دلار در کانال ۵۰ هزار و سکه ۴۰ میلیون| افت شدید تقاضا در بازار ارز؛ همه فروشنده شدند - افق اقتصادی
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 242274 |
تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۳ |
13 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

قیمت ها در بازار ارز و سکه در حالی کاهشی است که به گفته کارشناسان، خبر بازگشت ارزهای بلوکه ای، فروکش کردن التهابات سیاسی در کنار روند کاهش انتظارات تورمی باعث افت نرخ ها در این بازار شده است.

دلار در کانال ۵۰ هزار و سکه ۴۰ میلیون| افت شدید تقاضا در بازار ارز؛ همه فروشنده شدند

بازار؛ گروه بانک و بیمه: گزارش میدانی بازار از وضعیت بازار ارز حکایت از آن دارد که رهگذران میدان فردوسی و خیابانهای اطراف آن برخلاف هفته های گذشته این روزها آرامش خاصی را در این محدوده احساس می کنند، تنها صدایی آشنا ” دلار، دلار، دلار شما را با ۵۸ هزار تومان خریداریم ” از سوی کاسبان سیار، و واسطه گرانی که اغلب به صورت ایستاده و یا روی موتورسیکلت های پارک شده نشسته اند با در دست داشتن بسته های ایران چک ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومانی، فروشندگان ارز را متوجه خود می کنند.
طبق مشاهدات؛ بازار از خرید ارز تا حدی تهی است و اغلب فروشنده این کالا هستند، زیرا خیلی ها که قبلا ارز را با قیمت بالا از بازار آزاد تهیه کرده اند اکنون بیم از آن دارند که با توجه به افت روز افزون قیمتها در بازار مبادا با زیان بیشتری مواجه شوند. از طرفی دلار تلگرامی و فردایی غیر رسمی نیز که از ابتدای ماه جاری روندی نزولی را می پیماید، تداوم چنین روندی تاثیر بسزایی بر کاهش نرخ ها در بازار ارز گذاشته است، افت قیمتی که سیگنال به دارندگان و فعالان بازار ارز می دهد تا به جای خرید این کالا اقدام به فروش آن کنند به طوری که اکنون قیمت دلارآزاد به کانال ۵۰ هزار تومان آمده است.

اکنون خبری از هیاهوی دلال‌ها در بازار ارز نیست و اغلب کسانی که در این بازار حضور دارند فروشندها هستند، از طرفی چون سطح تقاضا برای خرید ارز نیز به شدت کاهش یافته است بنابراین دلالان قیمت های پایین تر از ۵۹ و بعضا ۵۸ هزار تومان دلار را به فروشندگان پیشنهاد می کنند

بازار ارز در قرق فروشنده ها
دلاری که اواخر ماه گذشته قیمت آن هیجانی به ۷۰ هزار تومان رسید اما اکنون بیش از ۱۰ هزار تومان افت بهاء را نشان می دهد. البته کانالهای تلگرامی معمولا با نرخ سازی رقمی بالاتر از نرخ داد و ستد ارز را در بازار تعیین و منتشر می کنند، به گونه ای که خریداران ارز اکنون خریدار دلار ۵۹ هزار تومانی نیستند زیرا اخبار امیدوار کننده چون آزادسازی ارزهای بلوکه شده کشورمان در فراسوی مرزها در کنار کسب منابع ارزی مناسب با رونق فروش نفت، همچنین انتشار گزارش هایی مطلوب از شاخص های کلان اقتصادی نظیر نزولی شدن نرخ تورم موجب شده است که رشد قیمت ارز دیگر جهشی نشود و حتی کاهشی پیش بینی شود.
با این وجود هم اکنون خبری از هیاهوی دلال‌ها در بازار ارز نیست و اغلب کسانی که در این بازار حضور دارند فروشندها هستند. از طرفی چون سطح تقاضا برای خرید ارز نیز به شدت کاهش یافته است بنابراین دلالان قیمت های پایین تر از ۵۹ و بعضا ۵۸ هزار تومان دلار را به فروشندگان پیشنهاد می کنند. یکی از فعالان بازار ارز در پاسخ به «بازار» راجع به علل افت قیمت ها و آینده این بازار، گفت: همانطور که می بینید خریداری برای دلار در بازار نیست و فروشندگان جایگزین متقاضیانی ارزی شده اند که در اواخر ماه گذشته اینجا را قرق کرده بودند. وی در ادامه افزود: با توجه به اجرای سیاست های بانک مرکزی در تامین ارز مورد نیاز متقاضیان واقعی همچنین کاهش التهاب سیاسی منطقه، قیمت ها در بازار سکه و ارز کاهشی شده است و بعید نیست که این روند در روزهای آینده نیز ادامه دار باشد.

سکه تمام بهار آزادی ۴۶ میلیونی ۲ و ۳ هفته گذشته هم اکنون درکانال ۴۰ میلیون تومان قرار گرفته است و هر گرم طلای ۱۸ عیاری نیز که در اواخر ماه گذشته به بیش از ۴ میلیون رسیده بود اکنون با افت قیمت به ۳ میلیون ۴۰۰ هزار تومان رسیده است

سکه و طلا در سراشیبی قیمت
علاوه بر افت قیمت ها در بازار ارز، قیمت انواع سکه نیز در بازار سیر نزولی به خود گرفته اند. همچنین نرخ طلا نیز در پی کاهش قیمت انس جهانی از یک طرف و سراشیبی قیمت ها در بازار ارز روندی کاهشی را می پیمایند. به گونه ای که هم اکنون سکه تمام بهار آزادی ۴۶ میلیونی ۲ و ۳ هفته گذشته در کانال ۴۰ میلیون تومان قرار گرفته است. و هر گرم طلای ۱۸ عیاری که در اواخر ماه گذشته به بیش از ۴ میلیون رسیده بود اکنون با افت قیمت به ۳ میلیون ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.
امروز قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد. همچنین هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۴ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۳۱۸ دلار است. در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ ۴۴ هزار و ۵۸۸ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۱ هزار و ۶۳۲ تومان معامله می‌شود. قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۴۷ هزار و ۹۸۲ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۴ هزار و ۸۰۱ تومان رسیده است. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۱۲ هزار و ۱۴۱ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۳۳۶ تومان است.

با بازگشت آرامش به بازار ارز و طلا، قیمت ها نیز در مسیر ارزش واقعی در حرکت هستند نمونه آن دلار زیر ۶۰ هزار تومان و سکه ۴۰ میلیون تومانی است که اکنون به وفور در بازار یافت می شود و قیمت این کالاها در سراشیبی قیمت قرار گرفته اند

طلا و ارز در مسیر ارزش واقعی قیمت در حرکتند
کاهش تدریجی قیمت ها در بازار ارز در حالی از ابتدای ماه جاری شروع شده است که به گفته کارشناسان، دلاری که ۷۰ هزار تومان شد و سکه ای که یک چهارم ارزش آن حباب بودو نرخ آن به ۴۶ میلیون در اواخر فرودین ماه امسال رسید از سر هیجان و غیر واقعی رقم می خورد، حال با توجه به فروکش شدن التهاب بازار، قیمت ها مسیر عقب گرد را در پیش گرفته اند. کاهش قیمتی که آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» می گوید: با بازگشت آرامش به بازار ارز و طلا، قیمت ها نیز در مسیر ارزش واقعی در حرکت هستند نمونه آن دلار زیر ۶۰ هزار تومان و سکه ۴۰ میلیون تومانی است که اکنون به وفور در بازار یافت می شود و قیمت این کالاها در سراشیبی قیمت قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه علاوه بر فروکش کردن تنش های سیاسی در منطقه، انتشار خبرهای خوش گشایش‌های ارزی جدید و اقدامات بانک مرکزی در حراج پی در پی شمش طلا به بازار همراه با حضور پرقدرت بازار ساز در بازار، فعالان بازار طلا و ارز را متوجه کاهش قیمت ها و افت میزان تقاضا برای این کالاها کرده است، موضوعی که تاثیر زیادی بر ممانعت از رشد جهشی نرخ ها و قرار گرفتن آن در مسیر نزول دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید