فاجعه همکاری ماموت و چری| برند چینی چگونه می تواند سه خودرو ساز را فلج کند؟ - افق اقتصادی

فاجعه همکاری ماموت و چری| برند چینی چگونه می تواند سه خودرو ساز را فلج کند؟ - افق اقتصادی
پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-09
کد خبر: 237540 |
تاریخ انتشار : ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶ |
12 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

مدنی مشاور خودرویی وزیر سابق صمت به بازار گفت: همکاری ماموت و چری بیانگر فاجعه صنعتی است؛ زیرا رقابت خودروسازن حذف، وابستگی به چین افزایش و در صورت تحریم ظالمانه سه خودروساز متوقف خواهند شد.

فاجعه همکاری ماموت و چری| برند چینی چگونه می تواند سه خودرو ساز را فلج کند؟

امید محمدی؛ بازار: به تازگی چری تیگو ۹ در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۲۴ رونمایی شد، ظاهرا این خودرو با شرکت ماموت در کشور راهی خیابان ها خواهد شد. شرکت های خودروسازی «ماموت» و «چری» با سوء استفاده از خلاء قانونی تعامل خودروسازان داخلی با شرکای خارجی در تلاش برای همکاری با یک دیگر هستند. هرچند که گروه ماموت در این زمینه مسبوق به سابقه است، اما به نظر می رسد سیاستگذاران صنعتی در کشور تمایل چندانی به اصلاح شراکت خودروسازان داخلی و خارجی ندارند. از سوی کارنامه «گروه ماموت» در تحویل خودروهای سنگین و سواری به مشتریان به استناد برخی از رسانه ها، مورد قبول نیست. شاید بهتر وزارت صمت پیش از تایید همکاری خودروسازان داخلی با شرکای خارجی کارنامه عرضه محصولات و رضایتمندی مشتریان را بررسی کنند.

حسینی کیا : در شرایط فعلی بازار خودرو و همکاری سه خودروساز با «چری» سیاستگذاری وزارت صمت زیر سوال رفته است، باید همکاری ماموت و چری را بررسی کرد که یک قرار داد ترکمنچای نباشد

همکاری ماموت و چری؛ زیر سوال رفتن سیاست های وزارت صمت
سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی بر شراکت «ماموت» و «چری» با حضور دو خودروساز دیگر رقابت ایجاد می کند، بیان کرد: «بیشتر خودروسازان بخش خصوصی از جمله ماموت به دنبال کسب سود حداکثری هستند، اگر این تولیدکنندگان دریابند که می توانند سود بیشتری از برند دیگری به دست آورند؛ قطعا اقدام به تامین منافع خود با عقد قرارداد و همکاری با آن برند خواهند کرد.»
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به وابستگی خودروسازان داخلی به «چری» به دلیل همکاری با ماموت، بیان کرد: «باید همکاری ماموت و چری را بررسی کرد که یک قرار داد ترکمنچای نباشد، چری باید مکلف و موظف به استفاده از ۲۰ درصد از تولید خودروهایش در کشور جهت صادرات یا استفاده در چین شود.»
حسینی کیا با بیان اینکه انتقال دانش فنی و تکنولوژی توسط چری به خودروسازان داخلی باید در دستور کار باشد، اظهار داشت: زمانی که همکاری یک برند خارجی با سه شرکت داخلی ایجاد می شود، رقابت به معنای واقعی حذف خواهد شد و این مساله در شرایط فعلی مناسب صنعت خودرو نیست.

وی افزود: در شرایط فعلی بازار خودرو و همکاری سه خودروساز با «چری» سیاستگذاری وزارت صمت زیر سوال رفته است، دولت می توانست با اجرای مناسب واردات خودرو منافع مشتریان را حفظ و به کمک تعرفه ها بازار را تنظیم کند.
آن چه که در عرصه خودرو مهم است و ناترازی جدی در عرضه و تقاضا وجود دارد، این ناترازی نقدینگی جامعه را به سمت سوداگری و آشفته بازار خودرو سوق داده است. دولت هم به دلیل نداشتن ارز نتوانست قانون واردات خودرو صفر کیلومتر و کاکرده را اجرایی کند. خودروسازان نیز هر روز افزایش قیمت دارند و بازار بدون اشباع در اختیار دارند. این خوردوسازان به نبال آن هستند که با هر شرکتی که سودشان را بتواند بیشتر از پیش تضمین کند قرار داد بببند ملاک تامین منافع خودروسازان است

مدنی: ایجاد سه رقیب در داخل برای همکاری با چری منجربه افزایش وابستگی صنعت خودرو به یک برند(چری) و یک کشور(چری) می شود

همکاری ماموت و چری غیر حرفه ای
سعید مدنی مشاور خودرویی وزیر صمت سابق در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی براینکه همکاری ماموت با چری با حضور دو شریک دیگر برای این خودروساز چینی، گفت: یکی از ویژگی های چینی ها مذاکره همزمان و موازی با خودروسازان داخلی است، معمولا با بهانه ارائه یک محصول انحصاری به خودروسازان داخلی اهداف خود را محقق می کنند. این درحالیست که ژاپنی ها چنین رفتاری ندارند، به عنوان مثال شرکت نیسان برای مونتاژ ماکسیما در پارس خودرو قرارداد انحصاری ارائه محصول به صورت سی بی یو یا مونتاژ را فقط با خودروساز نامبرده داخلی داشت. پس از تحریم و قطع ارتباط شراکت نیسان و پارس خودرو نیز تحت الشعاع قرار گرفت.
مدنی با اشاره به اینکه همکاری ماموت و چری این امکان را برای این خودروساز چینی فراهم می کند که شریک چهارم نیز در کشور پیدا کند، بیان کرد: چینی ها برای عمق نفوذ در بازار کشور به دنبال تعدد شرکای تجاری هستند، بنابراین وزارت صمت باید سیاستی را تدوین کند که وضعیت همکاری شرکت های خارجی را مشخص کند، باید این وزارتخانه به عنوان سیاستگذار بخش صنعتی این موضوع را به خودروسازان داخلی ابلاغ کند که مانند دهه ۸۰ شمسی هر خودروساز خارجی باید یک شریک داخلی داشته باشد.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اقدام ماموت برای همکاری با چری «غیرحرفه ای و اخلاقی بوده»، اظهار داشت: وزارت صمت باید تکلیف قرارداد خودروسازان با شرکای خارجی خود را مشخص کند، ایجاد سه رقیب در داخل برای همکاری با چری منجربه افزایش وابستگی صنعت خودرو به یک برند(چری) و یک کشور(چری) می شود.
مشاور خودرویی وزیر صمت سابق با بیان اینکه سیاست های وزارت صمت در قبال قراردادهای خارجی ضعیف است، توضیح داد: مسئولان در راس وزارت صمت باید بدانند که شرکت های خارجی پیش از مذاکره با خودروسازان داخلی ابتدا قوانین و مقرارت صنعت خودرو کشور را بررسی می کنند. به عنوان مثال قانون صنعت خودرو که در کشور اجرا نمی شود را مطالعه و با سوء استفاده از خلاء های آن اقدام به همکاری با شرکای داخلی می کنند. متاسفانه چینی ها مانند خودروسازان اروپایی، ژاپنی و کره ای در همکاری صادق نیستند.

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «بازار» در خصوص حذف رقابت با همکاری ماموت و چری در کشور، گفت: موضوع همکاری ماموت به عنوان شریک سوم چری بیانگر فاجعه صنعتی است، زیرا اگر خودروسازان مجدد تحریم یا روابط ایران و چین کاهش یابد؛ سه خودروساز بخش خصوصی با توقف تولید همراه خواهند شد. در این وضعیت رقابت میان خودروسازان بخش خصوصی به دلیل شراکت با یک برند چینی در حال نابودی است. در گذشته بخش خصوصی رقابت و شراکت قابل توجهی با خودروسازان آلمانی، کره ای و فرانسوی داشت، اما متاسفانه امروز شرکای خارجی خودروسازان فقط چینی ها هستند.
وی افزود: بازار خودرو کشور برای چینی ها اهمیت چندانی ندارد، زیرا حجم فروش محصولات آن ها در بازار داخل بیشتر از ۲۰۰ هزار دستگاه است. این در حالیست که تیراژ تولید چینی ها سالانه بیشتر از ۲۷ میلیون دستگاه خودرو است؛ بنابراین در صورت تحریم به سرعت بازار کشور را می توانند ترک کنند.

«گروه ماموت» نیز برای افزایش سوددهی خود و کاهش هزینه های معرفی برند جدید اقدام به همکاری با «چری» کرد. این خودروساز بخش خصوصی می توانست با سایر برندهای بزرگ چینی وارد همکاری شود

مدنی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار این رسانه در مورد کسب سود ماموت با همکاری چری، توضیح داد: چری در دو دهه گذشته توسط دو خودروساز داخلی در بازار سهم قابل توجهی از فروش را کسب کرد، «گروه ماموت» نیز برای افزایش سوددهی خود و کاهش هزینه های معرفی برند جدید اقدام به همکاری با «چری» کرد. این خودروساز بخش خصوصی می توانست با سایر برندهای بزرگ چینی وارد همکاری شود، متاسفانه فقدان نظارت های لازم توسط وزارت صمت منجربه این همکاری شده است.
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در مورد کاهش وابستگی خودروسازان داخلی به چین، بیان کرد: با بهبود روابط بین المللی، خودروسازان داخلی باید با سایر کشورها مانند کره، ژاپن، فرانسه و آلمان وارد همکاری شوند. وابستگی صنایع خودروسازی به چین منجربه «چینی سازی» این صنعت شده است. شاید در اینجا به مدیران در راس گروه ماموت باید یادآور شد که «چری» جزو ۵ خودروساز مطرح چین نیست، پیش از اجرای قرارداد بهتر است ماموت با ۵ خودروساز بزرگ چین وارد مذاکره تا تنوع در بازار ایجاد شود.
این کارشناس صنعت خودرو در مورد بهانه انتقال تکنولوژی در همکاری ماموت و چری به بازار گفت: از کشور چین نباید توقع انتقال دانش فنی را داشت، زیرا خودروسازان این کشور به شیوه کپی کاری با خودروسازان غربی، کره ای و ژاپنی در تعامل هستند. چینی ها دانش انتقال تکنولوژی به خودروسازی کشور دیگری را ندارند. عملکرد خودروسازان چینی با شرکت های ریشه داری مانند پژو، فولکس واگن، رنو، هیوندای و مرسدس بنز که شرکای داخلی داشتن بسیار متفاوت است.
وی افزود: در گذشته نیز وزارت صمت خودروسازان خارجی را موظف و مکلف به صادرات محصولات مونتاژی خود نمی کرد، خودروسازان خارجی نیز بهانه نوسان نرخ ارز را عامل عدم صادرات معرفی می کردند. خودروسازان نیز هیچ وقت در این مورد پاسخگو نشدند، این مساله نباید با خودروسازان چینی مجدد در بازار کشور تکرار شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید