گران خریدیم، ارزان فروختیم؛ تجارت کشور در ۵ ماه ۱۴۰۳ - افق اقتصادی

گران خریدیم، ارزان فروختیم؛ تجارت کشور در 5 ماه 1403 - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 299367 |
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۹ |
0 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران؛ داده‌های گمرک نشان می‌ده در بازه زمانی مورد بررسی ارزش تجارت خارجی کشور (کالاهای غیرنفتی) به ۴۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار رسید و حجم تجارت هم برابر با ۷۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن بوده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش و وزن رشد داشته است. […]

گران خریدیم، ارزان فروختیم؛ تجارت کشور در ۵ ماه ۱۴۰۳

به گزارش اکوایران؛ داده‌های گمرک نشان می‌ده در بازه زمانی مورد بررسی ارزش تجارت خارجی کشور (کالاهای غیرنفتی) به ۴۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار رسید و حجم تجارت هم برابر با ۷۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن بوده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش و وزن رشد داشته است. داده‌ها نشان می‌دهد، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، روند صادرات کشور افزایشی ۷.۲۷ درصدی در وزن و ۱۰.۰۲ درصدی در ارزش دلاری داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با افزایشی ۷.۹۳ درصدی در وزن و ۵.۵۳ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را ثبت کرده است.

براساس داد‌های اعلام شده در این مدت ارزش صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور برابر با ۲۱ میلیارد و ۹۳۳ میلیون دلار بوده و به لحاظ وزن هم در این مدت تجار ۶۰ میلیون و ۵۱۲ هزار تن کالا صادر کرده‌اند. از سوی دیگر روند واردات کالا به کشور هم در این مدت به لحاظ ارزشی برابر با ۱۵ میلیارد و ۶۸۸ میلیون دلار بوده

کشورهای عمده مقصد صادرات

طی پنج ماهه نخست سال ،۱۴۰۳ بیشترین میزان صادرات کشور، به مقصد کشورهای «چین»، با رقمی بالغ بر ۵,۹۲۹ میلیارد و ۹۲۹ میلیون دلار و سهم ۲۷.۰۳ درصد از کل ارزش صادرات، «عراق» با ۴ میلیارد و ۵۷۹ میلیون دلار و سهم ۲۰.۸۸ درصد، «امارات متحده عربی» با ۲میلیارد و ۹۲۵میلیون دلار و سهم ۱۳.۳۴ درصد، «ترکیه» با ۲ میلیارد و ۱۳۲میلیون دلار و سهم ۹.۷۲ درصد و کشور «افغانستان» با ۸۹۳ میلیون دلار و سهم ۴.۰۷ درصد از کل ارزش، صورت گرفته است.

کشورهای عمده طرف معامله واردات

طی پنج ماهه نخست سال،۱۴۰۳ کشور «امارات متحده عربی»، با اختصاص رقمی بالغ بر ۸ میلیارد و  ۸۵ میلیون دلار و سهمی در حدود ۳۰.۷۲ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است.

همچنین کشورهای«چین» با ۶ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار و سهم ۲۶.۲۳ درصد، «ترکیه» با ۳ میلیارد و ۸۷۸ میلیون دلار و سهم ۱۴.۷۴ درصد، «آلمان» با یک میلیارد و ۲۱میلیون دلار و سهم ۳.۸۸ درصد و «هند» با ۷۳۴ میلیون دلار و سهم ۲.۷۹ درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده اند.

ترانزیت خارجی

از سوی دیگر داده‌های گمرک نشان می‌دهد طی پنج ماهه نخست سال ،۱۴۰۳ میزان ترانزیت خارجی کشور به وزن ۹ میلیون و ۶۱۰ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۲.۸۶ درصد رشد داشته است

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید