کمبود و رشد قیمت در کمین بازار خودرو، واردات داروی خارجی به کمتر از نصف رسید - افق اقتصادی

کمبود و رشد قیمت در کمین بازار خودرو، واردات داروی خارجی به کمتر از نصف رسید - افق اقتصادی
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 243542 |
تاریخ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۴۶ |
14 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

 به گزارش اکوایران:  آمار واردات و صادرات آن‌ها در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱نشان می ‌دهد، این شرکت‌ها در سال گذشته در مجموع  ۱۲۷ هزار تن کالا و به لحاظ ارزش ۲.۳ میلیارد دلار وارد کشور کرده‌اند، که به لحاظ حجمی افتی ۶۳.۴۴ درصدی و به لحاظ ارزش افتی۱۳.۶ درصد داشته است. با توجه […]

کمبود و رشد قیمت در کمین بازار خودرو، واردات داروی خارجی به کمتر از نصف رسید

 به گزارش اکوایران:  آمار واردات و صادرات آن‌ها در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱نشان می ‌دهد، این شرکت‌ها در سال گذشته در مجموع  ۱۲۷ هزار تن کالا و به لحاظ ارزش ۲.۳ میلیارد دلار وارد کشور کرده‌اند، که به لحاظ حجمی افتی ۶۳.۴۴ درصدی و به لحاظ ارزش افتی۱۳.۶ درصد داشته است. با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت ارزش واردات یک کیلوگرم دارو در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۸ دلار بوده است که رقم بسیار ناچیری است.

از میان شرکت‌های واردکننده ارزش واردات هر کیلوگرم دارو شرکت «بهستان دارو» ۵۳۰ دلار بوده که بالاترین رقم به لحاظ واردات به این شرکت اختصاص داشته است.

روند صادرات دارو

داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد، این افت تنها به واردات دارو اختصاص نداشته، بطوریکه میزان صادرات شرکت‌های دارویی حدود ۸۰ هزار تن به ارزش ۱۷۰ میلیون دلار بوده است که کاهشی ۴.۵۴ درصدی در وزن و افزایشی ۱۰.۶ درصدی در ارزش نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است.

 جهت بررسی عملکرد واردات و صادرات شرکت‌های عضو سندیکای تولیدکننده دارو، عضو سندیکای مکمل، مواد اولیه دارو و واردکنندگان دارو در سال ۱۴۰۲ ، فهرستی مشتمل بر ۲۳۱ شرکت عضو سندیکای تولیدکننده دارو، ۳۱۹ شرکت عضو سندیکای مکمل، ۶۶ شرکت عضو سندیکای مواد اولیه دارو و ۵۶ شرکت واردکننده دارو (در مجموع شامل ۶۷۲ شرکت) مورد مطالعه قرار گرفت؛ که از این تعداد ۳۷۳ شناسنامه ملی (شرکت یکتا) ملاک مورد ارزایابی قرار گرفتند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ سهم واردات این شرکت‌ها از کل واردات کشور، در مجموع حدود ۰.۳۲ درصد از وزن و ۳.۵۵ درصد از ارزش بوده است. از سوی دیگر سهم صادرات آن‌ها از کل صادرات کشور در حدود ۰.۰۶ درصد به لحاظ وزن و ۰.۳۴ درصد از نظر ارزش بوده است. 

شرکت‌های وارد کننده دارو

ارزیابی صورت گرفته نشان می‌دهد در میان این شرکت‌ها «بهستان دارو» با ۲۱۷ میلیون دلار، «کوبل دارو» با ۱۳۳ میلیون دلار و «اکتوورکو» با ۱۱۳ میلیون دلار، «نووونوردیسک پارس» با ۶۴ دلار و «روژین پلاسما» با ۶۳ میلیون دلار در صدر جدول واردکنندگان عمده قرار داشته‌اند. این پنج شرکت در مجموع با ۵۸۹ میلیون دلار، سهم ۲۵.۱۱ درصدی از کل واردات را به خود اختصاص داده‌اند.

شرکت‌های صادرکننده دارو

 با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت از میان شرکت‌های واردکننده دارویی در بازه زمانی مورد بررسی شرکت‌های «درمان آرا» با ارزش ۱۸.۶ میلیون دلار، «آریوژن فارمد» ۱۸.۲ میلیون دلار،«صنایع شیمایی کیمیاگران امروز» با ارزش ۱۷.۱ میلیون دلار،‌ «بهستان پلاسما»  با ارزش ۱۶ میلیون دلارو «تحقیقاتی سیناژن» با ۱۵.۶ میلیون دلار پنج صادرکننده عمده در بازه زمانی مورد بررسی بوده‌‌اند. که در مجموع با ۸۶ میلیون دلار،‌سهمی در حدود ۵۰.۴۸ درصدی از کل صادرات این شرکت‌ها را در سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص دادند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید