بخش خصوصی ایران و کره‌جنوبی کلید احیای روابط تجاری - افق اقتصادی

بخش خصوصی ایران و کره‌جنوبی کلید احیای روابط تجاری - افق اقتصادی
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 243442 |
تاریخ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۴۶ |
10 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران؛ ایران و کره‌جنوبی سابقه طولانی در زمینه همکاری‌های اقتصادی دارند. برندهای کره‌ای مانند سامسونگ، ال‌جی، دوو و هیوندا در میان خانواده‌های ایرانی شناخته شده هستند و سهم قابل توجهی در بازار ایران دارند. با این حال، تشدید تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران از سال ۲۰۱۸، روابط اقتصادی دو کشور را به شدت […]

بخش خصوصی ایران و کره‌جنوبی کلید احیای روابط تجاری

به گزارش اکوایران؛ ایران و کره‌جنوبی سابقه طولانی در زمینه همکاری‌های اقتصادی دارند. برندهای کره‌ای مانند سامسونگ، ال‌جی، دوو و هیوندا در میان خانواده‌های ایرانی شناخته شده هستند و سهم قابل توجهی در بازار ایران دارند.

با این حال، تشدید تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران از سال ۲۰۱۸، روابط اقتصادی دو کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. کره‌جنوبی به عنوان یکی از متحدان کلیدی آمریکا، مجبور به توقف بسیاری از فعالیت‌های تجاری خود با ایران شد.

این موضوع لطمه قابل توجهی به اقتصاد ایران وارد کرد و بسیاری از شرکت‌های ایرانی که با طرف‌های کره‌ای همکاری داشتند، با مشکلات عدیده‌ای روبرو شدند، حال کشور سعی دارند تا از طریق بخش خصوص مناسبات خود را از سرگیرند.

در این خصوص رئیس اتاق ایران به این نکته اشاره کرد که بخش‌های خصوصی دو کشور می‌توانند روابط تجاری دو کشور را تقویت کنند و در این راستا لازم است روند صدور روادید برای فعالان اقتصادی ایرانی تسهیل شود.

 رئیس اتاق ایران و سفیر جمهوری کره در تهران هم با تاکید بر ضروردت تقویت مناسبات تجاری بین ایران و کره‌جنوبی، تسهیل شرایط صدور روادید برای فعالان اقتصادی ایرانی مورد توجه قرار داد.  

مسیر همکاری ایران و کره‌جنوبی

در این دیدار صمد حسن‌زاده، با بیان اینکه اقتصاد کره‌جنوبی توانسته با کمک چهار برند سامسونگ، LG، دوو و هیوندا به خوبی جایگاه خود را بین خانواده‌های ایرانی پیدا کند، به این نکته اشاره کرد که برنامه‌های سفارت کره‌جنوبی و کترا در مسیر تقویت مناسبات تجاری این کشور بسیار علمی و دقیق است. همواره ایران در ارتباط با کترا توانسته در گسترش روابط بین دو کشور قدم بردارد.

او ا‌دامه داد: البته تحریم‌های علیه ایران موجب شد تا روابط بین دو کشور تحت تاثیر قرار بگیرد. در این بین انتظار بخش خصوصی ایران این است که با وجود فشارهای ناشی از تحریم، فعالان بخش خصوصی کشورهای دیگر به همکاری‌های خود با ایران ادامه دهند.

بر اساس اظهارات حسن‌زاده، ایران ظرفیت‌های خوبی در بخش‌های خدمات فنی-مهندسی، ساخت پالایشگاه، صنایع غذایی، صنایع ساختمانی، قطعات خودرو و دارو دارد و دو کشور می‌توانند با تمرکز بر این حوزه‌ها با یکدیگر همکاری کنند.

حسن‌زاده افزود: ظرفیت‌های موجود در ایران و کره‌جنوبی با ۸۰۰ میلیون دلاری که حجم روابط بین ایران و کره‌جنوبی است، هماهنگی ندارد و باید برای افزایش سطح تعاملات تلاش کنیم.

رئیس اتاق ایران با نگاهی به توانمندی‌های صادراتی ایران، تصریح کرد: هفته گذشته نمایشگاه ایران‌اکسپو را برگزار کردیم و ۸۰ کشور با اعزام هیات تجاری از نزدیک با ظرفیت‌های صادراتی ایران آشنا شدند و اعلام کردند زمینه‌های همکاری خوبی در ایران وجود دارد.

حسن‌‎زاده از مدیر کترا نیز درخواست کرد: این نهاد اختلافات تجاری بین شرکت‌های دو کشور را به صورت منطقی و قانونی حل‌وفصل کند. تعدادی از شرکت‌های ایرانی پیش از شروع تحریم‌ها علیه ایران، منابعی را در پروسه تجارت خود به طرف کره‌ای پرداخت کردند که با آغاز تحریم‌ها مواجه شدند و نتوانستند در مقابل وجوه پرداخت شده، کالا را دریافت کنند. درخواست رسیدگی به این مسئله را داریم.

امکان افزایش سطح تبادلات

در ادامه کیم جونپیو، سفیر جمهوری کره‌ در تهران آینده روابط تجاری بین دو کشور را امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: در نمایشگاه ایران‌اکسپو و در مراسم افتتاحیه حضور داشتم و با وجود اینکه متاسفانه شرکت‌های کره‌ای در این نمایشگاه غرفه‌ای نداشتند؛ اما توانایی ملی ایران را از نزدیک دیدم.

او ادامه داد: به دلیل تحریم‌ها علیه ایران، شرکت‌های کره‌ای نمی‌توانند به راحتی در بازار ایران وارد شوند، با این حال شیوه‌ای وجود دارد که به کمک آن بتوان سطح روابط را تقویت کرد. ارتباط بین شرکت‌های خصوصی را باید افزایش دهیم.

سفیر جمهوری‌کره در تهران افزایش سطح اطلاعات نسبت به یکدیگر و شناخت بیشتر را برای روابط بیشتر ضروری دانست و افزود: مطمئن هستم امکان افزایش سطح تبادلات وجود دارد و فقط باید راهکار آن را پیدا کنیم.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید