عذرخواهی عضو شورا از ساکنان جنوب تهران؛درخواست تکمیل سیستم فاضلاب محله«صاحب الزمان» - افق اقتصادی

عذرخواهی عضو شورا از ساکنان جنوب تهران؛درخواست تکمیل سیستم فاضلاب محله«صاحب الزمان» - افق اقتصادی
چهارشنبه, ۲ آبان ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-10-23
کد خبر: 310146 |
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳ |
1 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

اکوایران :‌عضو شورای شهر تهران در ارائه گزارش محله گردی محله «صاحب الزمان» بر ضرورت تکمیل سیستم فاضلاب محله و همچنین تکمیل زیرگذر چهارراه قهوه‌خانه تأکید کرد.

عذرخواهی عضو شورا از ساکنان جنوب تهران؛درخواست تکمیل سیستم فاضلاب محله«صاحب الزمان»

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران گزارش محله‌گردی خود از محله صاحب‌الزمان در منطقه ۱۸ را قرائت کرد.  او گفت: گزارش بنده از منطقه ۱۸ شهرداری تهران است. منطقه ۱۸  شهرداری تهران با  حدود ۴۴۵۰۰۰ نفر  جمعیت و ۸۸ کیلومتر مربع مساحت از مناطق بزرگ و جنوبی تهران به شمار می‌آید که ۳۸ کیلومتر آن در محدوده قانونی شهر و ۵۰ کیلومتر هم مساحت حریم منطقه است. یکی از مناطقی است که بیشترین حریم را در شهر تهران دارد. منطقه ۱۸ شهرداری تهران به هفت ناحیه و ۱۸  محله تقسیم شده و از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در ساختار اجتماعی ساکنان این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه حاشیه‌ای بودن که ۵۰ درصد منطقه حریم است و تداخل شدید کاربری های شهری و فراشهری، تاکید کرد که؛ منطقه ۱۸ تهران یکی از مناطقی است که آمایش سرزمینی آن پیرو هیچ قاعده ای نبوده است. وقتی در منطقه حرکت می‌کنید از همه نوع پهنه ها در آن می‌بینید؛ مثل پهنه کار و فعالیت، پهنه سکونت، پهنه انبار، پهنه تجارت و پهنه کشاورزی و باغداری. مهاجر  بودن ساکنان منطقه از دیگر چالش‌ها است. بخشی هم که بافت فرسوده دارد متراکم است. ریزدانه بودن قطعات تفکیکی در بافت مسکونی، وسعت زیاد اراضی کشاورزی و باغات در بین حوزه‌های خود رو، گسست بافت و عدم انسجام فضایی و وجود اشتغال پایه و مولد در منطقه و اشتغال بخش عمده‌ای از ساکنین در کارگاه ها و صنایع موجود در منطقه که این ویژگی‌ها منطقه را نسبت به همه مناطق شهرداری تهران متمایز می‌کند و به آقای خسروی که بار سنگینی در این منطقه به دوش می‌کشد و این منطقه را اداره می‍کند خسته نباشید و خدا قوت می‌گوییم.

امانی با اشاره به گزارش خود درباره محله صاحب الزمان در ناحیه منطقه سه اظهار کرد: دکل‌ها کامل این ناحیه را به دو بخش تقسیم کرده و مشکلی است که در اکثر مناطق جنوبی از جمله در منطقه ۱۸ شهرداری تهران وجود دارد که ارتباطی به شهرداری ندارد و عمده احداث‌های زیر این دکل‌ها بعد از این دکل‌ها ایجاد شده است؛ یعنی این دکل‌ها بوده و بعدا ساخت و سازها در آن ایجاد شده است. این ناحیه سه محله دارد که یافت‌آباد شمالی، یافت‌آباد جنوبی و محله صاحب‌الزمان است. تعداد محلات نواحی منطقه ۱۸ محدود است و خوب می‌توانند مدیریت و کنترل کنند. یک ناحیه پنج محله سنگین و پربار را بر عهده دارد و عدم توازن بین سطح جغرافیایی نواحی مسائلی است که از اول این دوره تذکر می‌دهم و هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: ناحیه سه حدود ۸۰هزار جمعیت دارد که محله صاحب الزمان ۲۸۰۰۰ نفر است. ۷۰ درصد املاک ناحیه را املاک وقفی تشکیل می‌دهد که ۵۰ درصداش بافت فرسوده است که به علت ریزدانگی و عدم امکان تامین پارکینگ امکان استفاده از تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را ندارد. به علت عدم اتصال سیستم فاضلاب به اگوی شهری جاری بودن فاضلاب در انهار معابر این محله شرایط نامطلوبی رقم زده و زحمات مدیریت شهری را در نگهداشت هم تحت تاثیر خودش قرار داده است. این محله دارای چهار شهرک به نام های مسلمین، طالقانی، امام‌حسین و صاحب‌الزمان است که پهنه دو شهرک یعنی طالقانی و مسلمین از پهنه G در این دوره به R121 تغییر یافته، اما محدودیت‌هایی که این پهنه دارد نتوانسته رضایت ساکنان را به دنبال داشته باشد و درخواست‌شان این است که پهنه ها به R 122 تغییر کند که بتوانند از تسهیلات بیشتری استفاده کنند. با توجه به این که بخش زیادی از کمربند سبز جنوبی تهران در منطقه ۱۸ با ۷۴۵ هکتار واقع شده، سرانه فضای سبز در منطقه حدودا ۱۸ متر مربع است که بیش از متوسط تهران است و در محله صاحب الزمان حدود ۴۰ متر مربع است.

امانی گفت: این محله ۹ بوستان دارد و یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های تهران به نام بوستان قائم در این محله واقع شده که ۴۷ هکتار است. بوستان نرجس که ویژه بانوان منطقه است در محله صاحب‌الزمان است. از نظر فضای سبز در منطقه و ناحیه مشکلی وجود ندارد و سرانه‌اش بالاست و بوستان‌هایش هم خوب نگهداری شده با این که مشکل کم‌آبی هست و مدیران منطقه نگرانند از اینکه ممکن است در آینده دچار مشکل شوند؛ چون اکثر چاه‌های آب شهرداری در آنجا پلمپ شده و برای تامین آب فضای سبز شهرداری با مشکل مواجه است. یکی از مسائل قابل توجه و تامل علی رغم این که هم سرانه فضای سبز و هم نگهداری خوب است، مزاحمت‌هایی است که توسط موتورسواران درون این بوستان‌ها برای مردم ایجاد می‌شود. فضا باز است و موتورها به راحتی از اطراف وارد بوستان می‌شوند و باعث ناامنی و ایجاد خطر و آلودگی صوتی و حتی سرقت می‌شوند که باید شهرداری تهران با همکاری فراجا و یگان حفاظت برای تردد موتورسواران به درون بوستان‌ها به ویژه عصرها که خانواده‌ها به بوستان‌ها مراجعه می‌کنند، چاره‌اندیشی کند.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: سه قطعه زمین آسفالت محصور شده در حاشیه ضلع غربی بوستان قائم است که در گذشته چمن مصنوعی بوده و به خاطر اعتراض اهالی ساکن در آپارتمان‌های مشرف بر بوستان جمع آوری شده و هم اکنون بدون استفاده رها شده است. درخواست شهرداری منطقه و اهالی احداث سالن ورزشی آبی است تا هم درختانی که در اطراف آن است حفظ شود و هم این زمین‌های آسفالت از بدون استفاده بودن خارج شود؛ چون یکی از مشکلات منطقه کمبود سرانه ورزشی آبی است. سرانه ورزشی سالنی دارد ولی سرانه آبی و استخر ندارد و درخواست منطقه این است که بتواند از این زمین‌ها را برای ساخت استخر استفاده کند. اگر در این زمین‌های بدون استفاده سوله استخر ساخته شود، ضمن این که سرانه ورزشی آبی محله و منطقه را تامین می‌کند، به بوستان هم آسیبی وارد نمی‌شود. خواهشئ من این است بررسی کنند و اگر به لحاظ کارشناسی مشکلی نبود این موافقت را انجام بدهند. مشکل چمن مصنوعی این بوده که در آنجا سر و صدا و دعوا بوده و اهالی ساکن آنجا اعتراض کردند و زمین چمن را جمع کردند و آن را به زمین آسفالت تبدیل کردند و دیگر از آن استفاده نمی‌شود. به دلیل قولنامه‌ای بودن، وقفی بودن و ریزدانگی املاک مسکونی ساخت و ساز غیرمجاز در محله وجود دارد، هر چند در حال حاضر کنترل‌شده و کاهش یافته است.

او ادامه داد: نگهداری و رفت و روب سه منطقه ۹، ۱۰ و ۱۸ با یک پیمانکار است و در روز بازدید وضعیت محله از این نظر قابل قبول بود، اما زباله‌گردی مشاهده شد و اتباع خارجی در حال جمع‌آوری زباله‌های خشک بودند و وقتی از آنها پرسیدم برای چه جمع می‌کنند، گفتند برای پیمانکار منطقه جمع می‌کنند و کیلویی ۲۵۰۰ تومان به پیمانکار می‌فروشند. از طرح نوماند در آنجا خبری نبود. اشکالات طرح رفت و روب و نگهداشت جدید زیاد است که چند بار مطرح کردیم و قرار بود برایش فکری شود و شهرداران و معاونین خدمات شهری مناطق هم رودربایستی دارند و نمی‌گویند و حق دارند و مدیران بالاسرشان سازمان مدیریت پسماند و معاون خدماتی مرکز اصرار دارند، ولی اشکالات‌اش زیاد است. یکی از اشکالات جدی آن کمبود نیروی انسانی است و آقای محمدی اعلام کردند ۵۰۰۰ نفر از اتباعی که در این طرح مورد استفاده قرار می‌گرفتند از کشور طرد شدند و نتوانستند جایگزین کنند. کمبود ماشین‌آلات هم هست. وقتی یک پیمانکار می‌خواهد سه منطقه را مدیریت کند مطمئنا ماشین آلات‌اش به هر سه منطقه نمی‌رسد و باید فکری کرد. مهم‌ترین وظیفه ما آراستگی و نظافت است که حالا دچار اختلال است و همه مناطق هم از این طرح ناراضی‌اند، ولی آنها نمی‌گویند. شهرداری باید در مورد آن  تجدیدنظر اساسی کند.

امانی گفت: در زمینه سرانه فرهنگی این محله نسبت به بقیه محلات وضعیت خوبی دارد و هم مساجد، حسینیه‌ها و هم یک مجموعه مربوط به سازمان فرهنگی در آنجا به مردم خدمات میدهد. سرانه ورزشی هم خوب است و سه مجموعه ورزشی دارد. چمن زیبایی در محله قبل از دوره پنجم ساخته شده و خیلی خوب هم نگهداری می شود و مردم هم از آن استفاده می‌کنند؛ اما یکی از مجموعه‌های ورزشی به نام شهید قمبری که وابسته  به شهرداری تهران است دو سال است که تعطیل است. بچه‌های منطقه می‌گفتند مشکل حقوقی داشته و ظاهرا به فردی واگذار شده بوده و طول کشیده تا بتوانند از او پس بگیرند. ظاهرا یکی دو ماه است که منطقه این مجموعه را گرفته؛ ولی منطقه نمی‌تواند در مورد این مجموعه تصمیم بگیرد و باید کمیته‌ای که خانم شمس گفتند فعال شود و این مجموعه بزرگ را تجهیز و فعال کند و در اختیار مردم محروم منطقه قرار بدهد تا بتوانند از آن استفاده کنند. دو مجموعه ای هم که  در اختیار پیمانکار است با قیمت‌هایی خارج از مصوبه شورا از مردم پول می‌گیرد. سرای محله یافت آباد که در بوستان شهدای یافت آباد است از مرکزیت محله دور است  و از گذشته مطرح بوده که این سرای محله به مرکز محله منتقل شود که امیدواریم در طرح جدید ساماندهی سرای محلات، در دستور کار ستاد ساماندهی سرای محلات قرار بگیرد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه محله سرانه آموزشی خیلی خوب با  مدارس دولتی و غیرانتفاعی خوبی دارد،  گفت: یک پل عابر پیاده در آنجاست که مدارس به هم‌پیوسته  از این پل استفاده می‌کنند، درخواست اولیا این است که این پل مکانیزه شود. دو مجموعه خدماتی در آنجاست که یکی مجموعه توانمندسازی معلولان غدیر است که کارش توانمندسازی معلولان است و کار ملی می‌کند. معلولین از همه کشور می‌توانند مراجعه کنند. علاوه بر این که معلولان را توانمندسازی می‌کند، کاردرمانی، آموزش و هم اشتغال آنها را بر عهده دارد. زمین این مجموعه در دوره دوم و سوم در اختیار این مجموعه قرار گرفته و به تدریج ساخت و سازشان را گسترش و توسعه دادند و الان مرکزی شده که تعداد زیادی از معلولین از آن خدمات می‌گیرند و در بسیاری از استان‌ها هم نمایندگی دارد؛ ولی مشکلاتی به لحاظ ترافیکی در مرکز محله ایجاد کرده و مردم درخواست دارند که اگر امکان دارد شهرداری زمینی در یک مجموعه خلوت‌تری در اختیار این مجموعه قرار بدهد تا هم ترافیک این محله حل شود و هم این مجموعه بتواند از توسعه‌اش بیشتر استفاده کند.

امانی ادامه داد: مجموعه ترک اعتیاد غدیر در محله فعال است که ۵۰ نفر در آنجا در حال ترک اعتیاد بودند و از آنجا بازدید کردم و از همکاری که منطقه با این مجموعه ها دارد تشکر می‌کنم. خیلی رضایت داشتند و خدمات خوبی به کسانی که در حال ترک اعتیاد هستند ارائه می‌دهد. آسفالت‌ریزی خیلی خوبی در محله انجام گرفته و ساکنین محله هم رضایت دارند. در برخی از مناطق شمالی شهر شاهد قطع درخت هستیم و در مناطق جنوبی یک مرکز ترک اعتیاد که از سازه‌های موقت هم استفاده کرده درخت را حفظ کرده و با کمال احتیاط طوری سازه‌های‌اش را زده که این درختان کوچک‌ترین آسیبی ندیدند و از مدیر این مجموعه تشکر می‌کنم که این قدر حساسیت داشته و یک درخت را به این شکل در مجموعه‌اش حفظ کرده و امیدواریم الگو شود برای کسانی که می‌خواهند در مجموعه‌هایی که در آنها درخت است ساخت و ساز کنند. شهرداری در چهارراه قهوه خانه در حال احداث یک زیرگذر است که کار خوبی است، ولی خیلی طولانی شده و طبق گفته اهالی دو سال است که روی آن کار می شود. این زیرگذر مرکز محله است و به لحاظ گرد و خاک و نوخاله برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده  که با آقای خسروی و معاون فنی عمرانی صحبت کردم و قول دادند زودتر این مجموعه را تکمیل کنند و به بهره برداری برسد.

او در نهایت خواسته مردم را به صورت خلاصه بیان کرده و گفت که؛ اول؛  وصل شدن سیستم فاضلاب که از شرکت آب و فاضلاب تهران خواهش می‌کنم که این مساله را جدی بگیرند. دوم؛ تعیین تکلیف پهنه شهرک های طالقانی و مسلمین،  سوم؛ انتقال سرای محله به مرکز محله و فراهم کردن دسترسی راحت اهالی به خدمات آن. چهارم؛ انتقال مرکز توانمندسازی معلولین به مکانی کم ترافیک و خلوت پنجم؛  مجوز احداث سالن ورزشی آبی در زمین حاشیه بوستان قائم، ششم؛ مکانیزه کردن پل مجموعه‌های آموزشی،  هفتم؛ ایمن‌سازی بوستان‌های محله از تردد موتورسواران، هشتم؛ تسریع در تکمیل و بهره برداری از زیرگذر چهارراه معروف به قهوه خانه. امیدوارم این خواسته ها مدنظر شهرداری تهران  قرار بگیرد.

اعضای شورای شهر تهران، پس از استماع گزارش محله گردی و مشکلات و معضلات محله صاحب الزمان در منطقه ۱۸، پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت و رفع مشکلات منطقه ارائه کردند.

 محمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل، در ابتدای جلسه بررسی مشکلات محله صاحب الزمان در منطقه ۱۸، با تاکید بر اهمیت ارائه گزارش‌های منظم از سوی شهرداران مناطق به شورا، اظهار داشت: واقعیت این است که بسیاری از فعالیت‌های شهرداران مناطق، که با تلاش و زحمت فراوان انجام می‌شود، به‌خوبی به چشم نمی‌آید و مردم نیز در سطح محله‌های خود قادر به درک کامل این اقدامات نیستند. این مسئله باعث می‌شود که زحمات این عزیزان کمتر دیده شود.

آقامیری در ادامه پیشنهاد کرد که شهرداران مناطق به‌صورت منظم در جلسات شورا حضور یافته و گزارش‌های جامعی از فعالیت‌های خود ارائه دهند. او گفت: به‌عنوان یک پیشنهاد، فکر می‌کنم لازم است که شهرداران هر هفته یا هر دو هفته یک‌بار به شورا بیایند و در یک فرصت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای، گزارشی از اقدامات خود در مناطق مختلف ارائه دهند. این کار باعث می‌شود که نه تنها اعضای شورا، بلکه مردم تهران نیز از نزدیک شاهد تلاش‌های شبانه‌روزی شهرداران باشند.

وی به تجربه خود از بازدید میدانی در منطقه ۲۰ اشاره کرد و افزود: اخیراً در منطقه ۲۰ حضور داشتم و از ساعت ۷ صبح تا ۱:۳۰ بعدازظهر با شهردار این منطقه بازدیدهایی داشتیم. کارهای بسیار خوبی در محله‌های مختلف، مانند دولت‌آباد، انجام شده بود. خیابان‌ها و کوچه‌ها آسفالت شده‌اند، پیاده‌روها تعمیر شده و مشکلات نورپردازی شب‌ها حل شده است. این اقدامات ارزشمند، نتیجه زحمات مداوم شهرداران است و باید فرصت‌هایی برای گزارش‌دهی آن‌ها در سطح شورا فراهم شود.

آقامیری همچنین به ضرورت دیده‌شدن این تلاش‌ها از سوی شهروندان اشاره کرد و گفت: این فعالیت‌ها در محله‌هایی مانند دولت‌آباد و سایر مناطق به‌وضوح انجام شده است، اما مردم به‌طور کلی تنها از نزدیک‌ترین محله خود آگاه هستند و از تمامی فعالیت‌های شهرداری در مناطق دیگر اطلاعی ندارند. اگر این گزارش‌ها به شورا ارائه شود، می‌توان از تلاش‌های شهرداران به نحو بهتری قدردانی کرد.

او به مشکلات مدیریتی و چالش‌های اجرایی که شهرداران مناطق با آن‌ها مواجه هستند نیز اشاره کرد و توضیح داد: شهرداران در برخی موارد با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، از جمله در مسائل نظارتی که باید به‌درستی انجام شود. این مشکلات باید از طریق گزارش‌های منظم به شورا انتقال یابد تا راهکارهای لازم برای رفع آن‌ها پیدا شود.

وی در پایان تاکید کرد که تلاش شهرداران مناطق تهران، به‌ویژه در مناطق جنوبی و محروم‌تر، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و افزود: شهرداران این مناطق شبانه‌روز در حال خدمت به مردم هستند و زحمات آن‌ها باید به درستی دیده و ارج نهاده شود. امیدوارم که با فراهم کردن فرصت‌هایی برای ارائه گزارش‌های منظم از فعالیت‌ها و دستاوردهای شهرداران، بتوانیم در شورا بهتر تصمیم‌گیری کرده و نتایج ملموس‌تری برای بهبود شرایط شهروندان تهرانی حاصل کنیم.

مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا، به چالش‌های مالی و مشکلات نقدینگی اشاره کرد که اجرای پروژه‌های عمرانی در این منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

اقراریان گفت: مشکل اصلی ما در مناطق جنوبی تهران، به‌ویژه منطقه ۱۸، نبود نقدینگی به‌موقع برای پروژه‌ها است. این مناطق با وجود داشتن اعتبار مالی، با مشکلاتی در زمینه تأمین نقدینگی مواجه می‌شوند که باعث تأخیر در اجرای پروژه‌های حیاتی می‌گردد.

وی افزود: تخصیص بودجه به مناطق جنوبی در بودجه سالانه شورا به خوبی دیده شده، اما مشکل ما این است که این بودجه‌ها به‌موقع تخصیص داده نمی‌شود و اجرای پروژه‌ها با مشکل مواجه می‌شود. این تأخیر در تخصیص نقدینگی باعث می‌شود که پروژه‌های بزرگی مانند پروژه شهید بروجردی و شهید شوشتری با موانع زمانی روبرو شوند و مردم نتوانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

اقراریان به این نکته اشاره کرد که مناطق جنوبی تهران همواره در دریافت بودجه دچار مشکل بوده‌اند و گفت: در برخی موارد، بودجه‌هایی که به مناطق جنوبی تخصیص داده شده، به‌خاطر عدم نقدینگی به مرحله اجرا نرسیده‌اند. این موضوع به‌ویژه در پروژه‌های بزرگ و مهم منطقه ۱۸ مانند پروژه‌های مربوط به زیرساخت‌های حمل‌ونقل و خدمات شهری خود را نشان داده است.

وی همچنین به اهمیت پیگیری این موضوع از سوی نمایندگان شورا تاکید کرد و گفت: ما در شورا باید به‌طور جدی این موضوع را پیگیری کنیم تا نقدینگی و بودجه‌های تخصیصی به‌موقع در دسترس شهرداری قرار گیرد و پروژه‌ها به سرعت بیشتری پیش بروند. در غیر این صورت، مردم این مناطق از خدمات مورد انتظار خود محروم خواهند ماند.

اقراریان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پروژه‌های انجام شده در منطقه ۱۸ اشاره کرد و گفت: پیشرفت‌های خوبی در برخی پروژه‌ها داشته‌ایم، اما با این حال نمی‌توانیم نادیده بگیریم که مشکلات نقدینگی همچنان وجود دارد و باید برای حل آن تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود. مردم باید از نزدیک شاهد پیشرفت پروژه‌ها باشند و این مهم تنها با تامین مالی به‌موقع امکان‌پذیر است.

وی در پایان تأکید کرد: مناطق جنوبی تهران به توجه ویژه‌ای نیاز دارند. این مناطق با مشکلاتی نظیر تراکم جمعیت و کمبود امکانات مواجه هستند و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بدون تخصیص بودجه و نقدینگی به‌موقع، بتوانیم این مشکلات را به‌سرعت حل کنیم.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در حوزه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، به اهمیت توجه به استانداردهای این تصفیه‌خانه‌ها تاکید کرد.

او گفت: انتقال تصفیه‌خانه فاضلاب به مناطق ۱۷، ۱۸ و ۲۱ یکی از اقدامات بسیار مهم و ضروری بود، اما باید دقت کنیم که آب خروجی از این تصفیه‌خانه‌ها دارای کیفیت استاندارد باشد. متأسفانه، در برخی از تصفیه‌خانه‌های جنوب تهران، سطح استانداردهای لازم رعایت نمی‌شود و این می‌تواند به مشکلات بهداشتی جدی منجر شود.

وی با تاکید بر اهمیت رعایت استانداردهای تصفیه‌خانه‌ها، افزود: مردم باید از کیفیت آب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مطمئن باشند. ما باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که کیفیت آب، چه برای مصرف شهری و چه برای آبیاری فضای سبز، در سطح استانداردهای بالا قرار گیرد. در غیر این صورت، مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی جبران‌ناپذیری به‌وجود خواهد آمد.

پیرهادی سپس به اقدامات انجام‌شده در حوزه خدمات شهری در منطقه ۱۸ اشاره کرد و گفت: اقدامات بسیار خوبی در حوزه خدمات شهری صورت گرفته است، اما هنوز مسائل پیچیده‌ای در این زمینه وجود دارد که نیازمند توجه بیشتری است. ما شاهد تلاش‌های بسیاری از سوی شهرداری بوده‌ایم، اما لازم است که این تلاش‌ها گسترش یابد تا مشکلاتی نظیر جمع‌آوری زباله و نظافت عمومی به‌طور کامل مرتفع شود.

وی با اشاره به چالش‌های منطقه ۱۸ گفت: این منطقه یکی از مناطق جنوب تهران است که به‌دلیل تراکم جمعیت و شرایط خاص اجتماعی و اقتصادی، با چالش‌های زیادی مواجه است. در این راستا، باید اولویت‌بندی در پروژه‌ها و خدمات شهری به‌درستی انجام شود تا مردم این منطقه نیز از امکانات مناسب شهری بهره‌مند شوند.

پیرهادی همچنین به بحث وصول مطالبات سنوات گذشته اشاره کرد و گفت: سال‌های سال است که برخی مطالبات شهری در حوزه مشارکت‌ها و پروژه‌های عمرانی باقی مانده و تسویه نشده‌اند. خوشبختانه، شهرداری توانسته است گام‌های مثبتی در این زمینه بردارد و بخشی از این مطالبات را وصول کند. انتظار می‌رود که این روند تسریع شده و مطالبات باقی‌مانده نیز در اسرع وقت وصول شوند.

در پایان، مهدی پیرهادی تاکید کرد که همکاری و هم‌افزایی میان بخش‌های مختلف شهرداری و شورای شهر می‌تواند منجر به حل بسیاری از مشکلات مناطق جنوبی تهران شود.

وی گفت: ما به‌عنوان اعضای شورا، باید با دقت و مسئولیت‌پذیری پیگیر مسائل مناطق جنوبی تهران باشیم تا مردم این مناطق از شرایط بهتری برخوردار شوند. این وظیفه ما است که با شهرداری همکاری کنیم و بر تسریع پروژه‌های عمرانی و خدماتی نظارت دقیق داشته باشیم.

پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با تقدیر از عملکرد شهردار منطقه ۱۸ گفت: شهردار منطقه ۱۸ با تسلط کامل بر وظایف و اختیارات خود توانسته است بسیاری از مشکلات مردم را رفع کند و مردم این منطقه از عملکرد او رضایت دارند.

وی همچنین به مشکل یک ساختمان ناایمن در منطقه اشاره کرد و گفت: این ساختمان به دلیل خطر ریزش، زندگی بسیاری از مردم را تهدید می‌کند و شهرداری و دادستانی باید س ریعاً اقدام به تخریب و بازسازی آن کنند.

در پایان جلسه، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، نیز به مشکلات محله صاحب الزمان اشاره کرد و تاکید کرد که شهرداری باید با جدیت بیشتری مسائل ایمنی و عمرانی را پیگیری کند.

وی افزود: شهرداری موظف است تا گزارشی دقیق از وضعیت ایمنی و پیشرفت پروژه‌های عمرانی منطقه ارائه دهد تا مشکلات هرچه سریع‌تر برطرف شود.

جواد خسروی، شهردار منطقه ۱۸ تهران، به تشریح اقدامات و مشکلات موجود در محله صاحب الزمان پرداخت.

وی ابتدا ضمن قدردانی از ناصر امانی، عضو شورا، برای حضور مکرر در منطقه ۱۸ و پیگیری‌های مداومش، گفت: جناب آقای امانی بارها در منطقه حضور داشته و از نزدیک مشکلات را بررسی کرده‌اند. حمایت‌های ایشان برای ما بسیار ارزشمند بوده و جا دارد از این زحمات قدردانی کنیم.

خسروی در ادامه به مشکلات اساسی در حوزه نظافت منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: در ماه‌های ابتدایی کار خود در منطقه ۱۸، یکی از بزرگترین چالش‌ها وضعیت نامناسب نظافت و جمع‌آوری زباله‌ها بود. آمار سامانه ۱۳۷ نشان می‌داد که مشکلات عمده‌ای در این زمینه وجود دارد. در آن زمان بیش از ۲۲۰۰ مخزن زباله در منطقه وجود داشت؛ اما متأسفانه بسیاری از این مخازن آسیب دیده بودند و حتی یک مخزن سالم و مجهز به چهار چرخ نیز به‌سختی پیدا می‌شد.

وی با بیان اینکه شهرداری منطقه اقدام به تعویض و بهبود مخازن زباله کرده است، افزود: تاکنون بیش از ۸۰ درصد از مخازن فرسوده منطقه تعویض شده‌اند. این اقدام نه تنها وضعیت نظافت منطقه را بهبود بخشیده، بلکه باعث افزایش رضایت عمومی شهروندان نیز شده است.

شهردار منطقه ۱۸ به پروژه‌های عمرانی و پیاده‌روسازی انجام شده در منطقه نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته توانستیم حدود ۹۰۰۰ متر مربع پیاده‌رو در منطقه بسازیم. امسال نیز تا به این لحظه بیش از ۱۱۰۰۰ متر مربع پیاده‌رو جدید احداث شده است که نشان‌دهنده رشد قابل‌توجهی در این حوزه است. این اقدامات در راستای تسهیل رفت‌وآمد شهروندان و بهبود زیرساخت‌های شهری انجام شده‌اند.

خسروی در بخشی از صحبت‌های خود به مشکلات حقوقی و قانونی املاک در محله صاحب الزمان اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما در محله صاحب الزمان و سایر نقاط منطقه ۱۸ با آن مواجه هستیم، املاک قولنامه‌ای است. این املاک اغلب فاقد سند رسمی هستند و طبق قانون، نمی‌توانیم برای آن‌ها پروانه ساخت صادر کنیم. این مسئله باعث می‌شود که در بسیاری از موارد، تخلفات ساختمانی و فساد به وجود آید.

وی افزود: با وجود اینکه تلاش کرده‌ایم تا برای املاکی که دارای شرایط لازم هستند، پروانه ساخت صادر کنیم، اما همچنان بخش زیادی از املاک این منطقه به‌دلیل قولنامه‌ای بودن دچار مشکلات قانونی هستند. این مسئله نیازمند همکاری و اصلاحات قانونی است تا بتوانیم از وقوع تخلفات بیشتر جلوگیری کنیم.

شهردار منطقه ۱۸ در ادامه به برخی از پروژه‌های شاخص منطقه اشاره کرد و توضیح داد: محله صاحب الزمان از جمله مناطقی است که در زمینه توسعه شهری سهم خوبی داشته است. در سال گذشته، پروژه‌های بزرگی در این منطقه به پایان رسید و مشارکت مردمی نیز در این زمینه بسیار قابل توجه بود. به‌عنوان مثال، در طرح‌های توسعه محلی، محله صاحب الزمان توانست با بیش از ۶۵ هزار نفر شرکت‌کننده، رکوردی را در میان محلات دیگر تهران ثبت کند.

وی به اهمیت اجرای پروژه‌های زیرساختی در منطقه اشاره کرد و افزود: در پروژه‌های بزرگی مانند پایانه نعمت‌آباد که در مجاورت محله صاحب الزمان قرار دارد، توانستیم با انجام پروژه‌های متعدد، زیرساخت‌های منطقه را بهبود دهیم. این پایانه نقش بسیار مهمی در تسهیل حمل‌ونقل شهری خواهد داشت و ما همچنان به دنبال اجرای پروژه‌های بیشتر در این حوزه هستیم.

خسروی در بخش پایانی صحبت‌های خود به مشکلات مالی و اجرایی منطقه اشاره کرد و گفت: منطقه ۱۸ از جمله مناطقی است که با چالش‌های مالی فراوانی روبرو است. هرچند که توانسته‌ایم با تلاش فراوان، درآمد منطقه را بهبود بخشیم و حتی در دو سال اخیر، رشد ۳۰۰ درصدی در درآمدهای منطقه داشته‌ایم، اما همچنان بخش زیادی از این درآمدها به دلیل مسائل مالی و اجرایی به مناطق دیگر اختصاص می‌یابد.

وی همچنین به مشکلات پیش آمده در برخی پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: برخی از پروژه‌های ما به دلیل وجود معارضات ملکی و مسائل قانونی به تأخیر افتاده است. به‌عنوان مثال، پروژه شهید بروجردی که از مهم‌ترین پروژه‌های منطقه است، به دلیل وجود مشکلات متعدد، سال‌ها به تعویق افتاده بود، اما خوشبختانه توانسته‌ایم معارضات ملکی آن را برطرف کنیم و فاز دوم این پروژه به‌زودی اجرایی خواهد شد.

خسروی در پایان تأکید کرد: ما با وجود تمامی چالش‌ها و مشکلات ، تلاش کرده‌ایم که منطقه ۱۸ را در مسیر توسعه قرار دهیم و امیدوارم با همکاری بیشتر شورای شهر و دستگاه‌های مختلف، بتوانیم خدمات بهتری به شهروندان این منطقه ارائه دهیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید