شهردار چند تذکر از شورا گرفت؟/ پروژه تخریب اعضای منتقد شورا کلید خورد - افق اقتصادی

شهردار چند تذکر از شورا گرفت؟/ پروژه تخریب اعضای منتقد شورا کلید خورد - افق اقتصادی
چهارشنبه, ۲ آبان ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-10-23
کد خبر: 310144 |
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳ |
3 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران، در خصوص روند صدور روادید برای کارکنان شهرداری برای سفرهای خارجی تذکر داده و گفت: مسئولین تبعیت از قانون را در دستور کار خود قرار داده و خود را مستثنی ندانند.

شهردار چند تذکر از شورا گرفت؟/ پروژه تخریب اعضای منتقد شورا کلید خورد

در جریان دویست و هفتاد و سومین جلسه شورا، مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا با اشاره به اقدامات رسانه‌ای صورت گرفته علیه منتقدان عملکرد شهردار تهران تذکر داد: شاهد هستیم که وقتی اعضای شورا  یا  منتقدین شهردار، سؤالی را طرح کرده و یا  بر اساس وظایف قانونی خود تذکری می‌دهند؛ برخی افراد شناخته شده، بلافاصله اقدام به تخریب منتقدین در فضای مجازی می‌کنند. ما متعجب می‌شویم که چرا برخی افراد با هدفی نامعلوم، به محض انتقاد نمایندگان مردم بر حسب وظایف قانونی خود، به عملیات رسانه‌ای می‌پردازند. باید بگوییم مواردی که در فضای مجازی درباره منتقدین مطرح می‌شود؛ خلاف واقع بوده و در راستای اعمال فشار به آن‌ها است. پیش از این گفته شده و باز هم تأکید می‌شود که این دسته از اقدامات باعث عقب نشینی از حقوق قانونی منتقدین نخواهد شد.

او ادامه داد: شاهد هستیم وقتی اعضای شورا و منتقدین، طرح سوال یا تذکری مطرح می‌کنند، افرادی شروع به تخریب منتقدین در فضای مجازی می‌کنند و بعد از آن یک خبرگزاری با هشتگ و کلید واژه فامیل بازی به این موضوع می پردازد و به صورت انبوده این خبرها منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه این یک پروژه تخریب است، گفت: به تازگی هم یکی از این پروژه‌ها به نام بنده کلید خورده و سعی دارند بر روی منتقدین شهردار فشار بیاورند و باید بگویم این گونه رفتارها موجب عقب نشینی منتقدین نمی‌شود و در مور من هر چه گفته شده درست نیست و ما نمی‌دانیم پا روی دم کدام آقازاده یا داماد می‌گذاریم که تا این گونه انتقاد می‌کنیم، عملیات رسانه‌ای انجام می دهند و از شهردار تهران می‌خواهیم که اگر از اینگونه رفتارها با خبر هستند جلوی این رویه را بگیرند و اگر بی خبر هستند،‌ ما  آنها را واگذار به خداوند می‌کنیم.

اقراریان در خصوص روال صدور روادید برای شهردار و کارکنان شهرداری برای انجام سفرها و مأموریت‌های خارجی متذکر شد: مرکز ارتباطات بین‌الملل شهرداری تهران در نامه خود به وزارت خارجه چنین درج کرده است: «شهرداری تهران طی مکاتباتی درخواست صدور گذرنامه خدمت و یادداشت دریافت روادید از نمایندگی‌های خارجی برای اعزام کارکنان خود به خارج از کشور می‌کند. مکاتبات مربوط به سفرهای خارجه شهرداری‌ها از طریق وزارت کشور انجام می‌شود. شهرداری تهران اعلام می‌کند این نهاد مستثنی است و به صورت مستقیم و بدون نیاز به مکاتبه وزارت کشور می‌تواند اقدام کند. با عنایت به مطالب فوق درخواست می‌شود موضوع و ترتیبات اعزام کارکنان شهرداری‌ها بررسی و نتیجه جهت انجام اقدامات بعدی اعلام شود».

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به تذکر رئیس کمیته نظارت شورا توضیح داد: دراین زمینه همواره روال قانونی طی شده است و مسافرت‌های شهرداران به طور کلی از همین طریق بوده است. کارمندان شهرداری نیز در کمیته خاصی که دو تن از اعضای شورا در آنجا حضور دارند؛ برای سفر باید تأیید شوند و پس از تصویب، این موضوع مسیر خود را طی کند.

وی افزود: مکاتبات میان وزارت کشور و وزارت خارجه نیز مربوط به خودشان است و فرقی نمی‌کند چه از طریق وزارت کشور و چه از طریق وزارت خارجه، این اقدام باید از مسیر قانونی انجام شود و قانون باید اجرا شود. ما نیز تابع قانون هستیم.

دراین جلسه زهرا شمس احسان در تذکری با اشاره به هفته تربیت بدنی و تاثیر ورزش بر سلامت شهروندان، گفت: لازم است که موانع اجرای مصوبات ورزشی شورای شهر تهران در دستور کار قرار گیرد و در این سه سال اخیر اعضای شورای شهر تهران اقدامات موثری برای توسعه ورزش در تهران انجام دادند که می‌توان به مواردی همچون افزایش فزونی بودجه سازمان ورزش و…. اشاره کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در اغلب مجموعه‌های ورزشی تعرفه‌های مصوب شورا را رعایت نمی‌کنند و از ۹۷ مجموعه وزرشی بازدید شده فقط ۲۰ مورد به تعرفه‌ها پایبند بودند، ادامه داد: شورای شهر تهران مصوبه‌ای در مورد ساماندهی مجموعه‌های ورزشی داشته؛ اما به غیر از دو جلسه، اتفاقی در این خصوص انجام نشده و نمی شود و به دلیل عدم حضور اعضای کمیته ساماندهی کار پیش نرود.

عضو شورای شهر تهران یادآورد شد: ۷ ماه قبل ۷ مجموعه ورزشی به وزارت ورزش دادیم، اما شاهد تعلل در تملک و جایگزینی مجموعه‌های ورزشی هستیم و هنوز املاک معوض شناسایی نشده و لازم است شهردار تهران ظرف مدت یک ماه به شورای شهر گزارشی در مورد این موارد ارائه دهند.

مهدی چمران نیز با انتقاد از عدم رعایت نرخ تعرفه‌ها گفت: پیمانکاران معتقدند که این نرخ ها برای آنها به صرفه نیست؛ اما پیمانکاران از نرخ ها خبر داشتند و با این شرایط مجموعه‌های ورزشی را قبول کردند و باید سازمان ورزش به این مسئله وارد شود چراکه موجب نارضایتی شهروندان شده است.

دراین جلسه مهدی پیرهادی ،رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به راه اندازی ۲۵۲ خانه محیط زیست در تهران گفت: امیدواریم به زودی شاهد ایجاد ۱۰۰۰ مدرسه محیط زیستی در مدارس، مساجد و سراهای محله باشیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، ادامه داد: پس از جلسات و پیگیری های کمیسیون سلامت و با اهتمام اداره کل محیط زیست شهرداری، شاهد افتتاح ۲۵۲  خانه محیط زیست بودیم که این اقدام ، اقدامی شاخص و ارزشمند است.اگر چه برخی افراد، خواستار حذف این خانه ها بودند؛ اما شهردار تهران دستور دادند که خانه ها ایجاد و تقویت شود که باید در این خصوص تشکر کنم.

پیرهادی  با بیان اینکه مقرر شده بود در هر محله حداقل یک مدرسه محیط زیستی ایجاد شود، گفت: موضوعات محیط زیستی از موضوعات مهمی است که در دنیا جزو اولویت دولت ها است و هرچه به آن بپردازیم، کم است .

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تأکید کرد: مقوله های محیط زیستی و آب، هوا و خاک مورد تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی هم هست و ایشان در فرمایشات بر آن تأکید کردند.

وی تأکید کرد: امیدواریم شاهد آن باشیم که به زودی ۱۰۰۰ خانه محیط زیستی در مدارس، مساجد و سراهای محله و هر جایی که امکان ایجاد این خانه ها باشد، ایجاد شود .

وی با اشاره به تلاش های این دوره از مدیریت شهری و ارائه طرح ها و لایحه های اثرگذار محیط زیستی اظهار داشت: در این دوره مدیریت شهری طرح شناسایی و رسیدگی به درختان ارزشمند و به عنوان میراث طبیعی شهر تصویب و شهرداری تهران در حال نوشتن دستور العمل و ابلاغ به مناطق برای حفظ درختان ارزشمند است.

به گفته وی، طرح سامانه پایش منابع آلاینده ، نیز اتفاق خوبی بود که در این دوره رخ داد؛ ایجاد تصفیه خانه لوکال در این دوره مدیریت شهری برنامه ریزی، برخی احداث و تعدادی نیز در احداث است.

وی افزود: بررسی لایحه ساختمان سبز هم رو به اتمام است. کمیسیون سلامت و معاونت شهرسازی  برای آن، دو سال زحمت کشیدند و امیدواریم زودتر به صحن بیاید.

پیرهادی ادامه داد: این مصوبه به عنوان استاندارد لید در کشورهای توسعه یافته مطرح است که موضوعی مترقی است و بومی شده و امروز در حال تکمیل است.

وی ادامه داد: لایحه بازچرخانی آب نیز تمام شد و در رفع انفصالات غیرقانونی فاضلاب در این دوره مدیریت شهری اتفاقات خوبی رخ داد. شورا و شهرداری هم نسبت این موضوع پیگیری های مؤثری انجام دادند.

پیرهادی در ادامه با اشاره به تلاشها برای توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یک اقدام محیط زیستی که موجب کاهش آلودگی هوا در شهر تهران می شود؛ اظهار داشت:  ۲۰ ایستگاه مترو در این دوره به بهره برداری رسیده که ارزشمند است  و امروز ۳۹ کیلومتر مسیر ناوگان ریگی نیز ساخته شده است.

به گفته پیرهادی، در ادامه اقدامات محیط زیستی مدیریت شهری، قرار داد ۶۳۰ دستگاه واگن با چین شروع شده و امروز شاهد آن هستیم که ۱۰۸۶ دستگاه اتوبوس جدید و نو، به ناوگان اضافه شده و در خطوط خدمت رسانی می کنند اما به مردم اطلاع رسانی نمی شود که جای تعجب دارد.

رئیس کمیسیون سلامت ادامه داد: این تعداد اتوبوس به غیر از ۵۳۰  دستگاه اتوبوس فرسوده و  عقد قرار داد با اتوبوسهای برقی  و ۲۵۰۰  دستگاه اتوبوس برقی است که قرارداد آن با چین انجام شده است.

رئیس شورا در تکمیل اظهارات پیرهادی تصریح کرد: در ابتدا باید مسئله ورود اتوبوس‌های خریداری شده حل شود اما گویا برخی از دستگاه‌های اجرایی و مسئول در این زمینه تمای چندانی به ورود اتوبوس‌های جدید و بیشتر به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران نیستند. در صورتی که اگر این اتفاق رخ دهد؛ حتماً گشایش قابل توجهی در شهر تهران شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در طول این سه سال تعداد ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان وحمل و نقل افزوده شده اما نیاز  بر اساس طرح جامع ترافیک، ۹۰۰۰ دستگاه است و این تعداد نمی‌تواند کافی باشد. ۱۲ سال است که اتوبوسی نه تنها به تهران بلکه به کل کشور داده نشده و می‌توان گفت که این موضوع کمر همه اتوبوسرانی‌های کشور را در تهران و کل کشور شکسته است.

 احمد علوی، عضو شورای شهر تهران  هم طی تذکری با اشاره به مکاتبات رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با مقام معظم رهبری درباره فعالیت های قرآنی، تصریح کرد: مؤسسات و تشکل های قرآنی مثل بسیاری از مؤسسات فرهنگی از معافیت ها و امتیازاتی به ویژه در بحث آب و انرژی برخوردار هستند. اما متاسفانه بند “ل” ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم و معافیت های مالیاتی و در ماده ۷۵ پیشنهاد شده که این معافیت ها حذف شود که عجیب است.

علوی تأکید کرد: اگر نمی توانیم اعتبارات مستقیم به مؤسسات قرآنی بدهیم لااقل امتیازاتی که از قبل جاری بوده را حذف نکنیم. بنابراین  از رئیس انقلابی مجلس و اعضای  کمیسیون فرهنگی مجلس می خواهیم که جلوی این اتفاق ناگوار را بگیرند‌.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید