طرح شورا برای ثبت آثارهنری شهرداری؛تثبیت ۱۶ باغ در تهران - افق اقتصادی

طرح شورا برای ثبت آثارهنری شهرداری؛تثبیت ۱۶ باغ در تهران - افق اقتصادی
چهارشنبه, ۲ آبان ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-10-23
کد خبر: 310142 |
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳ |
3 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران نسبت به ورود و ثبت اطلاعات اموال فرهنگی، تاریخی و هنری در سامانه جام» در جریان دویست و هفتاد و سومین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفته و مصوب شد.

طرح شورا برای ثبت آثارهنری شهرداری؛تثبیت ۱۶ باغ در تهران

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا در دویست و هفتاد و سومین جلسه صحن شورا درباره طرح «الزام شهرداری تهران نسبت به ورود و ثبت اطلاعات اموال فرهنگی، تاریخی و هنری در سامانه جام» اظهار داشت: بر اساس مستندات تاریخی، همه مجموعه‌های کشور موظف هستند که همه اموال فرهنگی و تاریخی خود را در سامانه جام که متعلق به سازمان میراث فرهنگی است، ثبت کنند؛ از شهرداری تهران نیز درخواست شد تا در اسرع وقت این اقدام را انجام دهد.

اقراریان گفت: با توجه به اینکه این اموال مختصات و مشخصاتی دارند، گفت: شهردار تهران در مصاحبه‌ای اعلام کرد این اموال، اموالی هستند که باید سوابقی داشته باشند و برای واگذاری نیاز به مجوز شورا است. امیدواریم با همراهی دوستان شاهد نظارت مناسب بر این میراث تاریخی که متعلق به  شهروندان تهرانی و به عبارت دیگر  کشور عزیزمان ایران است، ونیز ساماندهی بهتر این اموال در سطح شهرداری تهران در همه مجموعه‌ها باشیم.

در ادامه مهدی چمران، رئیس شورا نیز در توضیحاتی اظهار داشت: این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که مسائل هنری با مسائل میراثی متفاوت بوده و نباید با یکدیگر مخلوط شود اما ثبت درون سامان به هر صورت ضروری است.

یک فوریت طرح فوق، به تصویب اعضای شورا رسید.

همچنین در این جلسه اعضای شورای شهر تهران تعدادی از پرونده های پلاکهای ثبتی را از حیث باغ بودن یا نبودن، بررسی و تعیین تکلیف کردند.

جعفر بندی شربیانی با ارائه گزارش درباره این پرونده پلاک ثبتی ها گفت: ملک مورد بررسی نخست به متراژ ۱۰۷۹ متر مربع واقع در منطقه یک است که بر اساس اطلاعات پرونده عدم حد نصاب درختان مشهود است و سند آن بعنوان یک قطعه زمین اعلام شده و با وجود دارا بودن رای کمیسیون ماده ۱۲ احراز به گواهی عمران بعنوان باغ است در جزء پنجم هم بیش از ۵۵ درصد دارای پوشش درختی بوده از این رو کمیسیون به استناد تصاویر ماهواره‌ای این ملک را باغ اعلام کرده است.

اعضای شورای شهر نیز با ۱۶ رأی خود این ملک را باغ اعلام کردند.

وی در ادامه گفت: یک پرونده دیگر واقع در منطقه ۳ اشاره کرد که یک قطعه زمین بیش از ۲۱۷۵ متر است و اطلاعات پرونده نشان می‌دهد که حد نصاب درختان در این پلاک وجود ندارد و سند آن بعنوان یک قطعه زمین احراز شده، اما بر اساس بند ۳ ماده واحده جزء پنجم محیط بن درختان دارای مجموع چهار برابری محیط بن اشجار را داراست از همین رو درختان این ملک ارزشمند هستند که ما رای باغ بودن این ملک را صادر کردیم.

گفتنی است اعضای شورای شهر تهران نیز همسو با نظر کمیسیون این ملک را با ۱۴ رای باغ اعلام کردند.

شربیانی در ادامه با قرائت یک پرونده دیگر گفت: این ملک واقع در منطقه ۱۸ است که ۲۴۰ متر مساحت دارد و بر اساس گزارش ضمن دارا بودن حد نصاب درختان در سند آن مالکیت یک قطعه زمین قید شده که دایره مشجر است و با وجود عکس های هوایی سال ۷۴ و ۸۶ پوشش تاج درختان بیش از ۵۵ درصد بوده است بر همین اساس نظر کمیسیون را باغ اعلام می‌کنیم.

گفتنی است اعضای شورا با ۱۳ رأی این ملک را نیز باغ اعلام کردند.

این عضو شورا با بیان اینکه پرونده ثبتی دیگر متعلق به یک زمین ۹۱۹ متری در منطقه پنج است، گفت: این ملک دارای ۵۵ اصله درخت است و سند مالکیت آن نیز یک قطعه زمین است و رای کمیسیون ماده ۱۲ آن موات عنوان شده و مطابق بند ۱ ماده واحده جزء پنجم طبق عکس های هوایی بیش از ۵۵ درصد تاج درختان را داراست، بر همین اساس این پرونده نیز با نظر کمیسیون باغ اعلام شده است.

اعضای شورا با رأی خود و در نظر گرفتن گزارش ها این ملک را نیز باغ اعلام کردند.

وی در ادامه افزود: پرونده دیگر متعلق به یک زمین به مساحت ۲۱۲۵ منتر واقع در منطقه دو است که شرایط این پلاک دایر بر وجود حد نصاب درختان با ۱۵۰ اصله درخت است و سند آن یک قطعه زمین اعلام شده و بنا به نداشتن رای کمیسیون ماد ه ۱۲ و عکس های هوایی سال ۱۳۸۶  و ۱۳۹۳ بیانگر سهم بیش از ۵۵ درصدی پوشش درختان است، از این رو کمیسیون به آن رای باغ به این ملک داده است.

اعضای شورا نیط مطابق اسناد موجود با ۱۳ رای این پلاک را باغ اعلام کردند.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به یک پرونده ثبتی دیگر در تهران گفت: این ملک در منطقه یک واقع شده که با وجود دارا بودن ۳۱ اصله درخت و وجود گزارش سازمان فضای سبز بر داشتن حدنصاب درختان، سندی دال بر یک قطعه زمین دارد و فاقد رای کمیسیون ماده ۱۲ است و در جزء پنجم عکس های هوایی نشان از وجود بیش از ۵۵ درصد پوشش درخت نمایان است؛ در بند سوم جزء پنجم نیز مجموعه محیط بن درختان ۳هزار و ۲۳۳ سانتی متر است، لذا  رای کمیسیون دایر به باغ احصاء شده است.

گفتنی است اعضای شورای شهر نیز با ۱۲ رأی خود این ملک را باغ اعلام کردند.

در ادامه، شربیانی به پرونده دیگری اشاره کرد و افزود: این پرونده ۱۱۶۷ متر وقع در منطقه سه است که شرایط حدنصاب درختان را ندارد و در سند مالکیت نیز یک باب خانه اعلام شده که علی رغم نداشتن رای کمیسیون ماده ۱۲ در جزء پنجم آن محیط بن درختان ۴هزار و ۱۰۴۱ سانتیمتر و دارای ۳۲۰ متر سطح اشغال است، از این رو با دارا بودن درختان ارزشمند با نظر کمیسیون این پلاک باغ اعلام شده است.

گفتنی است اعضای شورا با ۱۳ رأی این ملک را نیز باغ اعلام کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه پرونده دیگر مربوط به یک قطعه زمین ۹۸۸ متری در منطقه یک است، گفت: این پلاک با داشتن ۱۵۲ اصله درخت حد نصاب درختان را دارد و در سند آن نیز یک قطعه زمین عنوان شده است و ما مطابق عکس های هوایی دارای پوشش دخت است و رأی باغ به آن تلقی شده است.

اعضای شورا با رأی خود و در نظر گرفتن گزارش ها و وجود درختان ارزشمند، این ملک را نیز باغ اعلام کردند.

در ادامه این عضو هیات رئیسه در تشریح یک پلاک ثبتی دیگر اظهار کرد: این ملک ۷۰۹ متر دارد و در منطقه یک واقع شده و فاقد حد نصاب درختان است و در سند این ملک نیز یک قطعه زمین اعلام شده و رأی کمیسیون ماده ۱۲ را هم ندارد از این رو نظر کمیسیون دایر به غیر باغ بودن این پلاک است.

اعضای شورا با رأی خود و در نظر گرفتن گزارش ها این ملک را غیر باغ اعلام کردند.

وی در ادامه با اشاره به مشخصات یک پرونده دیگر با متراژ ۷۴۰ متر واقع در منطقه یک گفت: این ملک فاقد حد نصاب درختان است و سند ان یک قطعه زمین و رای کمیسیون ماده ۱۲ هم ندارد و در بررسی ها شامل جزء پنجم نشده است از این رو نظر کمیسیون غیر باغ است که در همین خصوص اعضای شورا نیز به پلاک مذکور رای غیر باغ دادند.

شربیانی همچنین پرونده دیگر را مربوط به یک زمین ۱۰۸۰ متری در منطقه ۴ برشمرد و گفت: این پلاک نیز فاقد شرایط حد نصاب درختان است و در سالهای ۸۲ و ۹۴ سند ان یک قطعه زمین احراز شده، همچنین رای کمیسیون ماه ۱۲ را نیز ندارد اما در جزء پنجم نشان از دارا بودن بیش از ۵۵ درصد پوشش درختی داشته از این رو کمیسیون نظر خود را در این خصوص باغ اعلام کرده است.

اعضای شورا با ۱۴ رأی این ملک را نیز باغ اعلام کردند.

عضو هیات رئیسه شورا در تشریح پرونده‌ای دیگر گفت: این پلاک نیز با مساحت ۱۶۳۹ متر در منطقه ۲ واقع شده است که شرایط این پلاک فاقد شرایط حد نصاب درختان است و سند آن یک قطعه زمین عنوان شده است همچنین رای کمیسیون ماه ۱۲ را نیز ندارد اما مطابق بند ۱ ماده واحده جزء پنجم و استناد به تصاویر هوایی پوشش تاج درختان بیش از ۵۵ درصد است که رای ما در کمیسیون به آن باغ بوده است.

این پلاک مذکور نیز رای باغ به خود اختصاص داد.

در ادامه شربیانی با بیان اینکه پرونده دیگر مربوط به یک قطعه زمین ۹۶۳ متری در منطقه یک است، گفت: این پلاک با دارا بودن حد نصاب درختان و وجود سند آن مبنی بر یک قطعه زمین و دایر بودن ماده ۱۲ آن به زمین مسکونی که دارای دو قطعه زیر ۵۰۰ متری است که رای کمیسیون با احتساب اسناد موجود غیر باغ اعلام می شود.

اعضای شورا با ۱۴ رأی این ملک را نیز غیر باغ اعلام کردند.

وی در تشریح پرونده‌ای دیگر گفت: این زمین ۲۲۸۸ متری است که شرایط این پلاک با فقد حد نصاب درختان است و ضمن نداشتن رای کمیسیون ماده ۱۲ و جزء پنجم با وجود دارا بودن سند آن دال بر یک قطعه زمین نظر تجمیعی کمیسیون به غیر باغ بودن آن احراز شده است؛ اعضای شورا نیز با استناد به رای کمیسیون پلاک مذکور را غیر باغ اعلام کردند.

این عضو شورا با اشاره به پرونده دیگر که دارای ۳ پلاک تفکیکی متعلق به یک زمین ۵۶۲ متری در منطقه دوازده است، تصریح کرد: این پلاک نیز حد نصاب درختان را ندارد و طبق اسناد این ملک یک قطعه زمین با بنای احداثی ، یک قطعه محصور و قطعه دیگر بعنوان مشجر بوده است؛ این ملک فاقد جزء پنجم و رای کمیسیون ماده ۱۲ نیز است که در نهایت نظر به غیر باغ اعلام کرده است.

اعضای شورا با رأی خود و در نظر گرفتن گزارش ها این ملک را غیر باغ اعلام کردند.

وی افزود: پرونده دیگر مربوط به یک قطعه زمین ۶۷۲ متری در منطقه ۱ است که حدنصاب درختان را داراست و فاقد رای کمیسیون ماده ۱۲ و دارای بند سوم ماده واحده جزء پنجم است که محیط بن درختان ۲ هزار و ۲۹۴ سانتی متر است که با وجود داشتن درختان ارزشمند رای کمیسیون دایر بر باغ است.

بنا به این گزارشات اعضای شورا این ملک را هم باغ اعلام کردند.

شربیانی در تشریح پرونده‌ای دیگر گفت: این پلاک ثبتی متعلق به یک زمین ۱۰۲۰ متری در موقعیت منطقه یک است که فاقد حد نصاب درختان است و سند آن بعنوان یک قطعه زمین احراز شده که بنا به بررسی ها علاوه بد نداشتن رای کمیسیون ماده ۱۲ و نبود دلایل کافی برای اطلاق بند سوم ماده واحده جزء پنجم رای کمیسیون به آن غیر باغ نسبت داده شده است.

اعضای شورا با رأی خود و در نظر گرفتن گزارش ها این ملک را نیز غیر باغ اعلام کردند.

در ادامه عضو هیات رئیسه شورا در قرائت پلاک ثبتی دیگری به متراژ ۱۰۵۵ متر واقع در منطقه یک با اعلام عدم وجود حد نصاب درختان عنوان کرد که سند ان یک قطعه زمین است و فاقد رای کمیسیون ماده ۱۲ و عدم احراز برای بند سوم ماده واحده جزء پنجم را کسب کرده از این رو رأی کمیسیون نیز دایر بر غیر باغ بودن آن است؛ اعضای شورا نیز با استناد به رأی کمیسیون پلاک مذکور را غیر باغ اعلام کردند.

وی در ادامه با اشاره به مشخصات یک پرونده دیگر با متراژ ۹۷۰ متر واقع در منطقه ۱۵ گفت: این ملک فاقد حد نصاب درختان است و سند آن یک قطعه زمین و رای کمیسیون ماده ۱۲ هم ندارد و در بررسی ها شامل جزء پنجم نشده است از این رو نظر کمیسیون غیر باغ است که در همین خصوص اعضای شورا نیز به پلاک مذکور رای غیر باغ دادند.

شربیانی همچنین پرونده دیگر را مربوط به یک زمین ۳۶۰۷ متری در منطقه ۲۱ برشمرد و گفت: این پلاک نیز فاقد شرایط حد نصاب درختان است و سند ان یک قطعه زمین احراز شده، دارای رای کمیسیون ماه ۱۲ را نیز اما مطابق تصاویر کمیسیون، باغ اعلام شد.

عضو هیات رئیسه شورا در تشریح پرونده‌ای دیگر گفت: این پلاک نیز با مساحت ۷۸۸ متر در منطقه ۲ واقع شده است که شرایط این پلاک فاقد شرایط حد نصاب درختان است و یک قطعه باغچه و سند آن یک قطعه زمین عنوان شده است همچنین رای کمیسیون ماه ۱۲ را نیز ندارد اما حائز بند پنج است. و رای ما در کمیسیون به آن باغ بوده است. این پلاک مذکور نیز رای باغ به خود اختصاص داد.

در ادامه شربیانی با بیان اینکه پرونده دیگر مربوط به یک قطعه زمین ۶۷۶ متری در منطقه ۲۱ است، گفت: این پلاک حد نصاب درختان را ندارد و و زمین بایر که رای کمیسیون با احتساب اسناد موجود غیر باغ اعلام می شود.

وی در تشریح پرونده‌ای دیگر گفت: این زمین ۲۹۹۹ متری است در منطقه ۳ که حدنصاب درختان را دارد، و اما مطابق تصاویر هوایی پوشش درختان بیش از ۵۵ درصد دارد و درختان ارزشمندی دارد. اعضای شورا نیز با استناد به رای کمیسیون پلاک مذکور را باغ اعلام کردند.

این عضو شورا با اشاره به پرونده دیگر که دارای ۳ پلاک تفکیکی متعلق به یک زمین ۵۶۲ متری در منطقه دوازده است، تصریح کرد: این پلاک نیز حد نصاب درختان را ندارد و طبق اسناد این ملک یک قطعه زمین با بنای احداثی ، یک قطعه محصور و قطعه دیگر به عنوان مشجر بوده است؛ این ملک فاقد جزء پنجم و رای کمیسیون ماده ۱۲ نیز است که در نهایت نظر به غیر باغ اعلام کرده است.

وی افزود: پرونده دیگر مربوط به یک قطعه زمین ۵۱۲ متردر منطقه ۶ است که حد صاب درختان را داراست و دارای رای کمیسیون ماده ۱۲ و رأی کمیسیون باتوجه به حدنصاب درختان،  دایر بر باغ است.

شربیانی در تشریح پرونده‌ای دیگر گفت: این پلاک ثبتی متعلق به یک زمین ۷۶۹ متر در موقعیت منطقه یک است که دارای حد نصاب درختان است و سند آن بعنوان یک قطعه زمین احراز شده که بنا به بررسی ها علاوه که باتوجه به پوشش گیاهی رای کمیسیون باغ تشخیص داده شده است.

در پایان عضو هیات رییسه شورا در قرائت پلاک ثبتی دیگری به متراژ ۱۶۴۷۶ متر واقع در منطقه ۲۱ با احراز حد نصاب درختان، که سند اآن یک قطعه زمین بایر است و دارای رای کمیسیون ماده ۱۲بوده و و مطابق عکس های هوایی و پوشش بیش از ۵۵ درصد درختان که حاکی از انبوه درختان است، از این رو رای کمیسیون نیز دایر بر باغ بودن آن است؛ اعضای شورا نیز با استناد به رای کمیسیون پلاک مذکور را باغ اعلام کردند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید