فرمان ایست به کلنگ زنی تونل تازه پایتخت؛ مطالعات گنگ است - افق اقتصادی

فرمان ایست به کلنگ زنی تونل تازه پایتخت؛ مطالعات گنگ است - افق اقتصادی
سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-10-15
کد خبر: 307358 |
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳ |
4 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

اکوایران : مدیران شهری می گویند به زودی پروژه تونل شهید متوسلیان را کلنگ زنی می کنند اما در جلسه کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران مشخص شد هنوز مطالعات این پروژه مبهم و گنگ است .

فرمان ایست به کلنگ زنی تونل تازه پایتخت؛ مطالعات گنگ است

به گزارش اکوایران ،جلسه بررسی ضرورت یا عدم ضرورت احداث تونل شهید متوسلیان با حضور جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ،هادی حق بین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، پوریا علیمردانی رئیس سازمان ترافیک شهرداری تهران و تعدادی از اساتید دانشگاه و کارشناسان حوزه عمرانی و ترافیک برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حق بین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه توجه به اسناد بالادستی و برگزاری جلسات تخصصی در اجرای پروژه شهید متوسلیان به خوبی رعایت شده است گفت: همچنین مشاهده میدانی از پروژه‌های مشابه و برگزاری جلسات هم اندیشی با معاونت حمل و نقل ترافیک از جمله دیگر اقداماتی بوده که انجام داده‌ایم، برای آغاز پروژه آمادگی های لازم را داریم و با تکمیل تجهیزات، کارگاه‌ها احداث خواهند شد.

وی گفت: مطالعات زیست محیطی و پدافند غیرعامل پروژه موجود است و در طول دو سال گذشته جلسات جدی در خصوص پروژه برگزار شده و مقیاس این تونل در خاورمیانه وجود ندارد.

در ادامه مهرداد تقی زاده کارشناس حوزه حمل و نقل ترافیک با اشاره به احداث تونل شهید متوسلیان گفت: شکی نیست که با احداث تونل ترافیک موقتاً روان می‌شود، اما روانی ترافیک در یک نقطه منجر به ایجاد راهبندان در مسیرهای دیگر میشود و به دلیل جذابیت سفرهای بی ترافیک، شاهد افزایش استفاده از خودروی شخصی خواهیم بود. و همین منجر به تقاضای بیشتر و در نتیجه در مدتی بعد افزایش ترافیک خواهیم بود.

در ادامه این جلسه وحید قارداشی به طرح این پرسش پرداخت که آیا ساخت تونل برای تهران اولویت دارد؟ و ساخت این تونل را از نظر عدالت اجتماعی بررسی کرد.

مهدی حسن زاده دیگر کارشناس حوزه حمل و نقل نیز به اعتبار ۵۰ هزار میلیاردی پیش بینی شده برای ساخت این پروژه اشاره کرد و با بیان اینکه این اعتبار می تواند به جای حوزه عمران برای پاسخ به نیازهای حوزه حمل و نقل عمومی خرج شود گفت: به فرض ضرورت اتصال جنوبی بزرگراه شهید صیاد شیرازی به یک بزرگراه، چرا این تونل را به اتوبان امام علی جهت رعایت سلسله مراتب بزرگراهی تهران وصل نمی‌کنیم و از آنجا هم به بزرگراه آزادگان وصل شود؟ ، وصل کردن تونل شهید متوسلیان به اتوبان آزادگان هزینه بسیاری برای ساخت دارد باید این را قبول کنیم که ابزارهای موجود قدیمی هستند و راه حل مطلوب نیستند.

فوری یکی دیگر از اساتید دانشگاه نیز با بیان اینکه هنوز نمی‌دانیم چقدر جمعیت و تقاضا برای این پروژه وجود دارد گفت: هنوز برآوردهای مالی پروژه نیز انجام نشده است به اعتقاد بنده بدون انجام مطالعات، این پروژه وضعیتی به مراتب بدتر از وضعیت فعلی را ایجاد می‌کند. شرایطی ایجاد شده که گویی حتما باید با احداث تونل یک یادگاری از خود برجای بگذاریم.

محمدحسین نوروزی دبیر کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران نیز گفت: مطالعات این پروژه بسیار گنگ است و با توجه به اینکه طبق مصوبه شورا این پروژه در صورت ضرورت باید از طریق جذب سرمایه گذار صورت پذیرد درخصوص مباحث سرمایه گذاری نیز هنوز هیچ چیز نهایی نیست و مدل سرمایه گذاری مشخص نشده است.

در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با اشاره به مطالعات ترافیکی و مطالعات اقتصادی پروژه تونل شهید متوسلیان گفت: باید بصورت دقیق گفته ‌شود چه میزان هزینه برای این پروژه درنظر گرفته شده و مطالعات ترافیکی نیز چگونه و توسط چه سازمانی انجام می‌شود.

تشکری هاشمی با اشاره به دسترسی های تونل شهید متوسلیان گفت: موضوع نامشخص این است که آیا این تونل فقط برای کسانی است که می‌خواهند از میدان سپاه به آزادگان بروند یا می‌توان از سایر خیابان‌ها نیز وارد تونل شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: از صحبت‌های کارشناسان حوزه حمل و نقل و فنی عمران می‌توان این نتیجه را گرفت که در خصوص احداث تونل شهید متوسلیان باید مطالعات بیشتری صورت گیرد البته که فرض ما این است که مطالعات تخصصی ساخت این تونل صورت گرفته اما درخصوص چرایی احداث تونل نیز باید فکر شود شاید ۲۰ سال پیش به این تونل احتیاج بود اما ممکن است در طول زمان تقاضاها، نیازها و مدلها تغییر کرده باشند پس لازم است مطالعات و بررسی ها بصورت اقناعی باشند، نظرات متخصصان حاضر در جلسه امروز همگی به عنوان سند هستند.

تشکری هاشمی تصریح کرد: برای به نتیجه رسیدن در خصوص احداث یا عدم احداث تونل شهید متوسلیان باید جلسات تخصصی و کارشناسی دیگری برگزار شوند و سپس به کمک متخصصان و کارشناسانی که در این حوزه‌ها خبره هستند به نتیجه دقیق رسید.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید