۳ راهکار تهران برای بهینه‌سازی مصرف انرژی؛تهرانی تنها ۳ روز هوای پاک تنفس کردند - افق اقتصادی

3 راهکار تهران برای بهینه‌سازی مصرف انرژی؛تهرانی تنها 3 روز هوای پاک تنفس کردند - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-14
کد خبر: 307351 |
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲ |
0 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

اکوایران :‌شهردار تهران توسعه ناوگان عمومی را از برنامه‌های مهم مدیریت شهری برای کنترل شدت مصرف سوخت در پایتخت دانست.

۳ راهکار تهران برای  بهینه‌سازی مصرف انرژی؛تهرانی تنها ۳ روز هوای پاک تنفس کردند

علیرضا زاکانی شهردار تهران با حضور در کنفرانس بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی در ایران، درباره موضوعات مرتبط با ناترازی و راهکارهای شهرداری تهران برای کمک به بهینه‌سازی مصرف سوخت در پایتخت، به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در این برنامه با اشاره به آنکه افق فعالیت‌ها و برنامه‌های شهرداری تهران ۱۰ ساله است، بیان داشت: امیدواریم تا سال ۱۴۱۰، بتوانیم با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم به اولویت‌های مورداشاره دست پیدا کنیم. گله‌مندی‌هایی که در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه انرژی در مسائل مختلف کشور مطرح شد، به طریق اولی در تهران نیز متبلور است.

شهردار تهران افزود: شما در شهر تهران موضوعات و مشکلات زیست‌محیطی در حوزه انرژی وجود دارد؛ مثلاً شهروندان در پایتخت سال گذشته تنها ۳ روز از هوای پاک بهره‌مند شدند. بالغ بر ۱۰۰ روز هوای شهر ناسالم بود. یک روی سکه این آلودگی‌ها موضوع تأمین انرژی برای شهر است که از قضا موضوع همایش امروز نیز هست.

زاکانی روی دیگر سکه بهینه‌سازی مصرف را چگونه زیستن و استفاده از انرژی دانست و گفت: به این ترتیب می‌توان ضمن حفظ آسایش شهروندان، مشکلات زیست‌محیطی را به حداقل رساند.

وی ادامه داد: ما در مجموعه کلانشهر تهران سه مسیر برای این منظور طراحی کردیم؛ نخست کاهش مصرف بود. برای آنکه بتوانیم تا جایی که ممکن است مصرف سوخت در شهر را کم کنیم. مسیر دوم، تغییر الگوی مصرف بود. برای آنکه بتوانیم سبد مصرف سوخت در شهر را متنوع کنیم. مسیر سوم نیز حرکت در مسیر تولید برای جایگزین کردن انرژی است.

شهردار تهران توسعه زیرساخت‌های ناوگان عمومی و کاهش استفاده از خودروهای تک‌سرنشین در شهر را از برنامه‌های اساسی مجموعه مدیریت شهری برای کنترل شدت مصرف سوخت دانست و تصریح کرد: البته فاصله میان وضع موجود تا وضع مطلوب، بسیار معنادار است. مثلاً در حوزه اتوبوس در سال ۱۴۰۰، تنها ۱۸۸۰ اتوبوس تحویل ما شد که از آن مقدار کمتر از ۹۰۰ دستگاه فعال در خطوط وجود داشت.

زاکانی ادامه داد: همین کمبودها در حوزه مترو، تاکسی و ون نیز وجود داشت. تلاش کردیم با برنامه‌ریزی قدرالسهم استفاده شهروندان از وسائط عمومی را از نصاب ۳۰ درصدی که وجود داشت، تا ۷۰ درصد افزایش دهیم. با همین توسعه ناوگان عمومی می‌توانیم چه شدت مصرف انرژی در تهران را چه موضوع ترافیک را و چه موضوع آلودگی هوا را سر و سامان دهیم.

شهردار پایتخت همچنین به اصلاح تقاطعات هندسی در تهران اشاره کرد و گفت: تا امروز ۲۹ اصلاح را از ۹۸ اصلاح تقاطع هندسی انجام دادیم. ۲۶ عدد اصلاح را هم امسال انجام می‌دهیم. در سال بعد این موضوه به اتمام می رسد. این امر علاوه بر خدماتی که برای مردم ایجاد می‌کند، حداقل یک‌میلیون‌ لیتر مصرف بنزین در روز را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: مناسب‌سازی شهر با هوشمندسازی، اصلاح زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود.

زاکانی با اشاره به اینکه در حال توسعه مترو هستیم، بیان کرد: روزی که ما مترو را تحویل گرفتیم، ۱۴۲ ایستگاه داشتیم، در حال حاضر ۱۵۹ ایستگاه داریم. علاوه بر این در آن زمان ۲۵۴ کیلومتر مترو داشتیم که اکنون ۳۳۰ کیلومتر مترو داریم. در این ۲ الی ۳ سال مترو را توسعه دادیم اما واگن اضافه نشد. لذا این امر باعث شد سرفاصله‌ها افزایش پیدا کند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید