روایت تب تورمی اجاره مسکن در ۱۴۰۲؛ چاره چیست؟ - افق اقتصادی

روایت تب تورمی اجاره مسکن در 1402؛ چاره چیست؟ - افق اقتصادی
پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 233492 |
تاریخ انتشار : ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸ |
13 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، «تورم اجاره مسکن» شاخصی است که نشان می‌دهد میانگین سطح عمومی قیمت اجاره املاک به صورت مستمر چگونه تغییر کرده است. نگاهی به آمار مرکز آمار در خصوص تورم ماهانه اجاره مسکن در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که این نرخ در بازه ۱.۷ تا ۴.۳ درصد نوسان داشته است. شواهد نشان می‌دهد […]

روایت تب تورمی اجاره مسکن در ۱۴۰۲؛ چاره چیست؟

به گزارش اکوایران، «تورم اجاره مسکن» شاخصی است که نشان می‌دهد میانگین سطح عمومی قیمت اجاره املاک به صورت مستمر چگونه تغییر کرده است. نگاهی به آمار مرکز آمار در خصوص تورم ماهانه اجاره مسکن در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که این نرخ در بازه ۱.۷ تا ۴.۳ درصد نوسان داشته است.

شواهد نشان می‌دهد که تورم ماهانه اجاره مسکن تا مهرماه رو به افزایش بوده است. اما این رویه از مهر معکوس شده و تورم ماهانه اجاره مسکن کمتر شده است. بالاترین تورم ماهانه مسکن در «مهر» ماه و کمترین آن در «اردیبهشت» به ثبت رسیده است. یکی از عوامل اثرگذار بر تورم اجاره مسکن، تغییر عرضه و تقاضا آن در بازه های زمانی مختلف است. براین اساس می‌توان گفت درصورت عقد قرارداد اجاره ملک در اردیبهشت، فشارتورمی کمتری به مؤجران وارد خواهد شد.

محدوده نوسان اجاره مسکن در سال ۱۴۰۲

بررسی داده‌های تورم اجاره مسکن در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که این نرخ در سال گذشته بررسی شده در محدوده ۱.۷ تا ۴.۳ درصدی نوسان داشته است. به بیان دقیق تر تورم ماهانه اجاره مسکن در «اردیبهشت» به ۱.۷ درصد رسیده است. این نرخ کمترین میزان از تورم ماهانه اجاره مسکن در سال ۱۴۰۲ محسوب شده و نشان می‌دهد که قیمت اجاره ملک در اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱.۷ درصد بیشتر از قیمت اجاره همان ملک در فروردین ماه بوده است.

در مقابل بالاترین تورم ماهانه ثبت شده از اجاره مسکن نیز متعلق «مهر»ماه بوده است. یعنی میزان تورم ماهانه قراردادهای اجاره مسکن در مهر ماه ۴.۳ درصد بیشتر از همین رقم در شهریورماه بوده است. شواهد نشان می‌دهد که رفتار تغییر تورم اجاره مسکن در نیمه اول و دوم سال با یکدیگر متفاوت بوده است.

روند نزولی تورم ماهانه اجاره مسکن در نیمه دوم سال ۱۴۰۲

بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که روند تورم ماهانه اجاره مسکن در نیمه اول سال ۱۴۰۲ صعودی بوده است. اما با فرارسیدن نیمه دوم این رویه شکل نزولی به خود گرفته است.

باید توجه داشت کاهش تورم اجاره‌بها در نیمه دوم سال به معنای کمتر شدن نرخ اجاره نیست. بلکه نشان می‌دهد که بهاء اجاره مسکن بیشتر شده است. اما سرعت رشد قیمت اجاره‌بها کاهش یافته است.

باتوجه به اطلاعات به دست آمده از بررسی داده‌های منتشر شده می‌توان اذعان داشت که یکی از دلایل کاهش اجاره بهای ساختمان در نیمه دوم سال، کاهش تقاضای اجاره‌نشینی به دلیل شرایط آب و هوایی،‌ تحصیل دانش آموزان یک خانواده در یک منطقه مشخص و در نتیجه آن دشوار بودن جابه‌جایی اجاره‌نشینان است. این رویه تا اردیبهشت ماه ادامه دار بوده و از خرداد به دلیل افزایش تقاضا اجاره مسکن، تورم ماهانه آن شکل صعودی به خود می‌گیرد.

با توجه به این موارد به نظر می‌رسد اجاره‌نشینان در صورت عقد قرارداد در اردیبهشت ماه کمترین تورم را متحمل می شوند. در مقابل موکول کردن عقد قرارداد جدید به تابستان و مهر، بالاترین سطح تورم و افزایش قیمت را متوجه آن‌ها خواهد کرد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید