عاقبت خوشی ندارد! / بهانه گیری بانکها برای نپرداختن وام زیر ۱۰۰ میلیون - افق اقتصادی

عاقبت خوشی ندارد! / بهانه گیری بانکها برای نپرداختن وام زیر 100 میلیون - افق اقتصادی
شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 150514 |
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵ |
134 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

اقتصاد ۱۰۰ – عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد ازعملکرد بانک‌ها در پرداخت وام‌های خرد به مردم، گفت: وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه معتقدند تورم، با عدم پرداخت تسهیلات به مردم کاهش می یابد و چنانچه پول کمتری به جامعه تزریق شود نرخ تورم کاهش می یابد.

عاقبت خوشی ندارد! / بهانه گیری بانکها برای نپرداختن وام زیر ۱۰۰ میلیون

فتح الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس با اشاره به نگاه غلط برخی مسئولین به اقتصاد ۱۰۰ گفت: اگر وام های کوچک ۵۰ یا ۱۰۰ میلیون تومانی که برای حل مشکلات در نظر گرفته شده پرداخت نشود مهمترین آسیب آن از بین رفتن اعتماد عمومی، بدبینی افراد و خانواده ها نسبت به کشور و نظام است.

وی تصریح کرد: قطعا منابع وام های خرد که برای ازدواج ،فرزند آوری و بیماران خاص اختصاص یافته تاثیری بر سیستم بانکی ندارد چون این تسهیلات به میزان وام های سنگینی که به شرکت های بزرگ داده می شود هم نیست.میلیون ها نفر در انتظار دریافت وام های خرد هستند اما شاهدیم که تسهیلات چند میلیارد تومانی به فردی داده می شود که ۵ سال دیگر قرار است آنرا بازگرداند.

توسلی با تاکید بر اینکه در مورد اعطای وام با رئیس بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی صحبت های زیادی شده گفت:درخصوص رفتار بانک ها به رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی نامه نوشتیم و تاکید کردیم که مردم برای تامین جهیزیه ،تعمیر منزل یا حوادثی که برایشان اتفاق می افتد خواستار دریافت وام های کوچک هستند و نمی توانیم مردم را از این تسهیلات به دلیل اینکه  فکر می کنیم تورم زاست محروم کنیم.

وی درمورد نرخ سود بانکی نیز گفت: نرخ سود تسهیلات ۲۳ تا ۲۴ درصد نیزمشکل را چند برابر کرده وشاهدیم که باز پرداخت وام  قوز بالا قوز شده است، دربسیاری موارد بعد از طی فرآیندهای پیش بینی شده بالاخره وام داده می شود اما به دلیل اینکه یک وام ۵۰ میلیونی باید ۷۵ میلیون بازپرداخت شود فرد از دریافت آن منصرف می شود.

عضوکمیسیون اقتصادی در ادامه افزود:درمجلس جلسات متعددی با بانک ها برگزار کردیم ،آنها اعتقاد دارند که منابع داده شده  کفاف وام های خرد را نمی دهد و دولت منابع  تخصیصی را تامین نمی کند فلذا منابع با مصارف همخوانی ندارد لذا تراز بانک ها  منفی می شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید