عبور ارزش معاملات شاپرک از ۱۲ هزار هزار میلیارد تومان - افق اقتصادی

عبور ارزش معاملات شاپرک از 12 هزار هزار میلیارد تومان - افق اقتصادی
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 243718 |
تاریخ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷ |
14 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، شاپرک یا اصلاحا شبکه الکترونیکی پرداخت کارت، یکی از سامانه‌هایی است که اکثر بیشتر درگاه‌های پرداخت به آن متصل هستند و این سازمان وظیفه نظارت بر آن‌ها را دارد. تغییرات ارزش معاملات در شرایطی که فضای اقتصادی کشور با تورم مواجه هستند، می‌تواند تا حدی منعکس‌کننده میزان خرید واقعی مصرف‌کنندگان باشد. به […]

عبور ارزش معاملات شاپرک از ۱۲ هزار هزار میلیارد تومان

به گزارش اکوایران، شاپرک یا اصلاحا شبکه الکترونیکی پرداخت کارت، یکی از سامانه‌هایی است که اکثر بیشتر درگاه‌های پرداخت به آن متصل هستند و این سازمان وظیفه نظارت بر آن‌ها را دارد. تغییرات ارزش معاملات در شرایطی که فضای اقتصادی کشور با تورم مواجه هستند، می‌تواند تا حدی منعکس‌کننده میزان خرید واقعی مصرف‌کنندگان باشد.

به همین ترتیب هرگاه رشد ارزش تراکنش‌ها از رقم رشد قیمت‌ها پیشی بگیرد احتمالا به معنای افزایش خرید کالاهاست و چنانچه رقم تورم از رشد مبلغ معاملات بیشتر باشد، احتمالا میزان خرید مشتریان همسو با تورم رشد نکرده است. 

البته شایان ذکر است برای بررسی داده‌های سامانه شاپرک با تورم، لازم است در نظر بگیریم تنها تورم مصرف‌کننده کافی نیست و تورم تولیدکننده نیز باید در نظر گرفته شود چراکه تمامی تراکنش‌های انجام شده در سامانه شاپرک به خریدار نهایی اختصاص ندارد. در این گزارش صرفا به بررسی داده‌های شاپرک اکتفا شده و آمار مربوط به تورم در محاسبات لحاظ نشده است. 

گذر تراکنش‌های سالانه شاپرک از مرز ۱۲ هزار و ۳۳۲ همت

بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی، طی سال ۱۴۰۲ مجموعا بیش از ۱۲ هزار و ۳۳۲ همت ارزش کل تراکنش‌های ثبت شده در سامانه شاپرک بوده که نسبت به بازه مشابه در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۳ درصد بیشتر شده است. این درحالیست که تعداد تراکنش‌ها نیز در این مدت با رشد ۱۰.۵ درصدی مواجه بوده و از مرز ۴۹ میلیارد تراکنش عبور کرده است. 

به همین ترتیب مشاهده می‌شود سرانه هر تراکنش در سال گذشته به حدود ۲۵۰ هزار تومان رسیده درحالیکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۷ هزار تومان برآورد می‌شد. 

بیشترین و کمترین رشد تراکنش‌ها در کدام استان‌ها رقم خورده است؟

داده‌ها نشان می‌دهد استان تهران به تنهایی بیش از ۳۶ درصد ارزش تراکنش‌های انجام شده طی ۱۲ ماهه را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این موضوع مشاهده می‌شود ارزش تراکنش‌های سامانه شاپرک در تهران در ۱۴۰۲ حدود ۴۴.۵ درصد نسبت به بازه مشابه در سال گذشته خود رشد داشته که همین موضوع نیز منجر شده تا استان تهران در صدر رشد ارزش تراکنش‌های سامانه شاپرک در میان استان‌ها قرار بگیرد. 

آمارها نشان می‌دهد استان هرمزگان و کرمان با اختلاف، در مقام دوم و سوم از نظر رشد نقطه به نقطه ارزش تراکنش‌های خود در سامانه شاپرک با نرخ رشد ۳۵ درصدی قرار گرفته‌اند.

در مقابل ارزش تراکنش‌های انجام شده در استان‌های بوشهر، کردستان و کرمانشاه نیز با نرخ حدود ۲۰ تا ۲۱ درصدی در جایگاه‌های آخر از نظر رشد مبلغ تراکنش در سامانه شاپرک قرار گرفته‌اند. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید