حجم ۲۰۰ همتی عملیات بازار باز از ابتدای ۱۴۰۳ - افق اقتصادی

حجم 200 همتی عملیات بازار باز از ابتدای 1403 - افق اقتصادی
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 243480 |
تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶ |
7 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، نتایج اجرای سیاست پولی در هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت منتشر شده است. بر این اساس مشاهده می‌شود میزان تزریق اعتبار بانک مرکزی در بازار باز طی هفته گذشته حدود ۲ همت کاهش یافته است و این درحالیست که از ۲۹ اسفند ماه حجم عملیات بازار باز در حدود ۲۰۰ همت باقی […]

حجم ۲۰۰ همتی عملیات بازار باز از ابتدای ۱۴۰۳

به گزارش اکوایران، نتایج اجرای سیاست پولی در هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت منتشر شده است. بر این اساس مشاهده می‌شود میزان تزریق اعتبار بانک مرکزی در بازار باز طی هفته گذشته حدود ۲ همت کاهش یافته است و این درحالیست که از ۲۹ اسفند ماه حجم عملیات بازار باز در حدود ۲۰۰ همت باقی مانده است.

در مقابل هرچند با افزایش بسط پول در بازار باز میزان تقاضای بانک‌ها برای اعتبارگیری قاعده‌مند از ابتدای سال جاری فروکش کرده است اما در هفته گذشته شاهد افزایش این نوع از استقراض از حدود ۲.۷ همت به بیش از ۴ همت بوده‌ایم. 

گستره اجرای بازار باز در هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت

بازار باز یکی از ابزار بانک مرکزی برای کنترل یکی از اهداف میانی به نام نرخ بهره بین بانکی است. عملیات بازار باز بر این اساس طراحی شده که هرگاه بانک‌ها نیاز به منابع مالی پیدا می‌کنند، بتوانند با گرو گذاشتن اوراق بهادار خود نزد بانک مرکزی، به مدت یک هفته از بانک مرکزی اعتبار قرض بگیرند.

زمانیکه بانک مرکزی قصد کنترل نقدینگی را دارد می‌تواند با فروش موقت اوراق خود به بانک‌ها، نقدینگی مد نظر خود را منقبض کرده و از جریان معاملات خارج کند. شایان ذکر است در حال حاضر نرخ بهره بازار باز ۲۳ درصد تعیین شده و مدت قرارداد آن ۷ روزه است. 

بر اساس آمارهای بانک مرکزی از سال ۱۴۰۰ همواره عملیات سیاست پولی اجرایی به شکل انبساطی بوده و پایه پولی را افزایش داده است. داده‌های مربوط به بازار باز در هفته گذشته حاکی از تامین بیش از ۲۰۳ همت اعتبار شبکه بانکی در چارچوب بازار باز هستند.

مشاهده می‌شود در هفته گذشته مجموعا ۲۲ بانک حدود ۲۰۳ همت سفارش در بازار باز به ثبت رسانده‌اند که تمامی آن مورد قبول بانک مرکزی واقع شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد رقم تزریق شده در بازار باز طی هفته گذشته حدود ۲ همت کمتر رقم تزریق شده در هفته منتهی به ۱۰ اردیبهشت است. به طور کل مشاهده می‌شود میزان بسط اعتبار بانک مرکزی در این بازار از ۲۹ اسفند ماه به بعد وارد مرحله جدیدی شده که در آن تقریبا در هر هفته حدود ۲۰۰ همت نقدینگی به بازار تزریق می‌شود. 

بیش از ۱ همت افزایش اعتبارگیری قاعده‌مند شبکه بانکی 

اعتبارگیری قاعده‌مند یکی دیگر از ابزارهای بانک مرکزی برای مدیریت نرخ بهره بین بانکی است که در آن بانک‌ها می‌توانند با نرخ بهره بالایی به میزان ۲۴ درصد، به میزانی تقریبا نامحدود اعتبار دریافت کنند.

مشاهده می‌شود از ابتدای سال جاری با افزایش تزریق اعتبار در بازار باز، میزان تقاضای اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها از حدود ۱۳۵ همت فروکش کرده و به حدود ۲ همت در هفته‌های گذشته رسیده است. این درحالیست که در هفته گذشته اعتبارگیری از این کانال تاحدودی افزایش یافته و معادل ۴.۳ همت به ثبت رسیده است. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید