تسهیلات بانکی در کدام استان‌ها رشد بیشتری داشته است؟ - افق اقتصادی

تسهیلات بانکی در کدام استان‌ها رشد بیشتری داشته است؟ - افق اقتصادی
یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-19
کد خبر: 243197 |
تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹ |
13 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، آمار تسهیلات و سپرده‌ها در انتهای ۱۴۰۲ به تفکیک هر استان توسط بانک مرکزی اعلام شده است. به‌طور کلی مشاهده می‌شود در پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۷ هزار  و ۶۸ همت ارزش تسهیلات در کشور و بیش از ۹ هزار و ۱۶۳ همت ارزش سپرده‌ها بدون کسر ذخیره قانونی بوده است. با […]

تسهیلات بانکی در کدام استان‌ها رشد بیشتری داشته است؟

به گزارش اکوایران، آمار تسهیلات و سپرده‌ها در انتهای ۱۴۰۲ به تفکیک هر استان توسط بانک مرکزی اعلام شده است. به‌طور کلی مشاهده می‌شود در پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۷ هزار  و ۶۸ همت ارزش تسهیلات در کشور و بیش از ۹ هزار و ۱۶۳ همت ارزش سپرده‌ها بدون کسر ذخیره قانونی بوده است.

با توجه به اینکه رشد تسهیلات یکی از عوامل فراهم شدن منابع مالی برای اداره بنگاه‌هاست، می‌توان بررسی کرد تخصیص اعتبار میان استان‌های مختلف به چه صورت بوده است.

ارزش کل تسهیلات و سپرده‌های ارزی و ریالی در پایان ۱۴۰۲

آمارها نشان می‌دهد در پایان سال گذشته رقم تسهیلات به بیش از ۷ هزار و ۶۸ همت و سپرده‌ها به بیش  از ۹ هزار و ۱۶۳ همت رسیده است. این موضوع بیانگر آن است که در طول یک سال اخیر حدود ۲۶.۶ درصد به حجم تسهیلات و ۲۶ درصد به حجم سپرده‌های ارزی و ریالی در کشور اضافه شده است.

از لحاظ مبلغ نیز مشاهده می‌شود بیش از هزار و ۸۸۸ همت به مبلغ سپرده‌ها و هزار و ۴۸۴ همت به ارزش تسهیلات طی ۱۲ ماه سال ۱۴۰۲ افزوده شده است.

این درحالیست که به‌طور کلی به دلیل تعداد زیاد دفاتر مرکزی تولیدی‌ها در استان تهران و در رتبه‌های بعدی اصفهان و خراسان رضوی، هر ساله بخش بزرگی از تسهیلات را به این استان‌ها تخصیص می‌یابد.

تبعیض تسهیلات‌دهی به استان‌ها در ۱۴۰۲ به چه صورت بوده است؟ 

بر اساس بررسی‌ها مشاهده می‌شود در استان‌های اردبیل و قم بیشترین رشد تسهیلات با رقمی بیش از ۴۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رقم خورده است. در ادامه استان‌های کرمان و کهگیلویه و بویراحمد نیز به ترتیب در رده‌های بعدی با رشد بیش از ۴۲ درصدی قرار گرفته‌اند.

کمترین رشد تسهیلات نیز در استان‌های اصفهان، تهران و مازندران به ثبت رسیده که به ترتیب افزایشی بین ۲۱ تا ۲۳ درصد را تجربه کرده‌اند. شایان ذکر است به دلیل نقش مهم استان اصفهان و تهران در میزان سپرده‌ها و تسهیلات، میانگین رشد تسهیلات در کشور به میانگین رشد تسهیلات در استان‌های مذکور نزدیک بوده و رقم ۲۶.۶ درصد به دست آمده است. در حالت کلی این دو استان بیش از ۶۲ درصد تسهیلات در پایان اسفند ۱۴۰۲ را در اختیار خود داشته‌اند.        

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید