در جلسه ارزی مجلسی‌ها با رییس‌کل بانک مرکزی چه گذشت؟ - افق اقتصادی

در جلسه ارزی مجلسی‌ها با رییس‌کل بانک مرکزی چه گذشت؟ - افق اقتصادی
یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 236757 |
تاریخ انتشار : ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸ |
7 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، مجلس به تازگی وارد بررسی مسائل ارزی کشور شده و تاکنون دو جلسه در این زمینه با حضور مقامات اقتصادی دولت و نمایندگان مجلس برگزار شده است.  بر این اساس دومین نشست بررسی مسائل ارزی دیشب با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین […]

در جلسه ارزی مجلسی‌ها با رییس‌کل بانک مرکزی چه گذشت؟

به گزارش اکوایران، مجلس به تازگی وارد بررسی مسائل ارزی کشور شده و تاکنون دو جلسه در این زمینه با حضور مقامات اقتصادی دولت و نمایندگان مجلس برگزار شده است. 

بر این اساس دومین نشست بررسی مسائل ارزی دیشب با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید،  عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از کمیسیون اقتصادی مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد. 

قالیباف در این نشست اظهار کرده که نمایندگان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند. 

براساس اظهارات رئیس مجلس، جلسه سومی برای مسائل ارزی کشور برگزار نخواهد شد. 

به گفته قالیباف، در صورتی که مجلس و دولت به جمع‌بندی و اتفاق نظر درباره بازار ارز نرسند، مجلس به تنهایی نتیجه‌گیری می‌کند.

رئیس مجلس اظهار کرده که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است و نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت که دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

قالیباف تاکید کرده که مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده، همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

رئیس مجلس به تورم کالاهای اساسی وارداتی با ارز ترجیحی اشاره و اظهار کرده، اصلاح رویکردهای اقتصادی ضروری است، به طور روشن و مشخص امروز در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف به نمایندگان اقتصادی دولت گفته، ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان ارائه داد و احسان خاندوزی و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز را تشریح کردند. 

این دومین جلسه بررسی مسائل کشور با حضور نمایندگانی از دولت و با حضور نمایندگان مجلس بود. در اولین جلسه که دوم اردیبهشت برگزار شد، قالیباف تاکید کرده بود که مشکلات مربوط به ارز برای مردم و اقتصاد کشور غیرقابل تحمل شده است. دولت و مجلس باید در موضوعات مرتبط با ارز با هم اتفاق نظر داشته باشند تا مردم از این وضعیت بیش از پیش آسیب نبینند.

براساس اظهارات رئیس مجلس لازم است دو قوه به یک تصمیم مشترک برسند تا از این قوای مجریه و مقننه یک حرف شنیده شود و حتماً گزارش جمع‌بندی مربوط به مسائل ارزی را هفته بعد در صحن مجلس ارائه می‌دهیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید