ایده های خلاقانه برای ساخت گلخانه کوچک با کمترین هزینه

ایده های خلاقانه برای ساخت گلخانه کوچک با کمترین هزینه
سه شنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-08
کد خبر: 305174 |
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶ | منبع: caspianpipe.com
6 بازدید
۲
4
ارسال به دوستان
پ

 آیا به دنبال ایجاد یک فضای سرسبز در خانه خود هستید؟ ساخت گلخانه کوچک با کمترین هزینه امکان‌پذیر است. با استفاده از مواد بازیافتی و کم هزینه مانند پنجره‌های قدیمی، ورق های پلیکربنات و پلکسی به جای شیشه، بطری‌های پلاستیکی یا حتی قاب‌های عکس، می‌توانید یک گلخانه کوچک و کاربردی بسازید. با کمی خلاقیت و […]

ایده های خلاقانه برای ساخت گلخانه کوچک با کمترین هزینه

 آیا به دنبال ایجاد یک فضای سرسبز در خانه خود هستید؟ ساخت گلخانه کوچک با کمترین هزینه امکان‌پذیر است. با استفاده از مواد بازیافتی و کم هزینه مانند پنجره‌های قدیمی، ورق های پلیکربنات و پلکسی به جای شیشه، بطری‌های پلاستیکی یا حتی قاب‌های عکس، می‌توانید یک گلخانه کوچک و کاربردی بسازید. با کمی خلاقیت و دانش باغبانی، می‌توانید محیطی ایده‌آل برای پرورش گیاهان مورد علاقه‌تان فراهم کنید. در این مقاله، به شما نشان می‌دهیم که چگونه با کمترین هزینه، یک گلخانه کوچک و زیبا بسازید.

ایده‌های مناسب برای ساخت گلخانه کوچک با کمترین هزینه

گلخانه‌ها را می‌توان به دو بخش صنعتی و خانگی تقسیم‌بندی کرد. در هر دو مورد، می‌توان با به کارگیری چند تکنیک ساده مانند استفاده از ورق‌های پلکسی، پنجره‌های قدیمی، بطری‌های پلاستیکی و… هزینه ساخت را به شکل قابل توجهی کاهش داد. در این بخش به چند ایده مناسب در همین رابطه اشاره می‌کنیم که همه آن‌ها انجام‌شدنی هستند.

استفاده از پنجره‌های قدیمی به عنوان نگهدارنده

پنجره‌های قدیمی چوبی یا فلزی می‌توانند به عنوان پالت یا نگهدارنده گیاهان مختلف به کار گرفته شوند. پایین بودن قیمت این نوع پنجره‌ها آن‌ها را به انتخاب مناسب‌تری در مقابل پالت تبدیل کرده است. اگر قصد دارید از این ایده استفاده ببرید، لازم است به میزان ضخامت کلی پنجره دقت کنید. این ضخامت باید به اندازه‌ای باشد که پنجره زیر وزن گلدان‌ها و سبد گیاهان که بر روی آن قرار می‌گیرند نشکند. اگر دوست دارید گلخانه زیباتری داشته باشید، می‌توانید پنجره‌های قدیمی را به طریق دلخواه خود رنگ‌آمیزی کنید. این کار باعث می‌شود تا بدون نیاز به پرداخت مبالغ زیاد، گلخانه خود را شخصی‌سازی کنید.

استفاده از بطری‌های پلاستیکی

به جای دور انداختن بطری‌های پلاستیکی نوشیدنی‌های گوناگون، آن‌ها را جمع‌آوری کنید و برای ساخت گلخانه کوچک با کمترین هزینه به کار بگیرید. وقتی اشعه‌های نور از درون این بطری‌ها می‌گذرند، در یک نقطه متمرکز می‌شوند. با کنار هم قرار دادن چندین بطری پلاستیکی شفاف می‌توانید کاری کنید که نور خورشید دقیقاً با شدت بیشتری بر روی گیاه مدنظر شما بتابد. علاوه بر این، امکان استفاده از این نوع بطری‌ها برای آبیاری قطره‌ای نیز وجود دارد. تنها کافی است سر هر بطری را سوراخ کرده و آن را به صورت برعکس آویزان کنید. خلاقیت خود را به کار بگیرید و ببینید چطور می‌توان با این نوع بطری‌ها سطح تولیدات گلخانه را افزایش داد.

استفاده از ورق‌های پلکسی و پلی کربنات برای دیوارهای گلخانه

 

یکی از بهترین روش‌های موجود جهت کاهش هزینه‌های ساخت گلخانه، به کارگیری ورق‌های پلکسی است. این ورق‌ها به منظور ساخت دیوارهای کناری و یا سقف گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق‌های پلکسی استحکام بی‌نظیری در برابر عوامل طبیعی دارند و از عمر بالایی برخوردار هستند. با یک نگاه ساده به گلخانه‌های مدرن می‌‌توان متوجه نقش بزرگ این نوع ورق‌ها در ساختار کلی بنا شد. البته به منظور بهره‌گیری از مزایای این نوع ورق‌ها لازم است آنان را از مراکز شناخته‌ شده همچون پامنار و لیزرکات خریداری کنید.

پلی کربنات برای دیوارهای گلخانه

یکی دیگر از محصولاتی که می توانید برای دیوارهای گلخانه به جای شیشه استفاده کنید، پلی کربنات است. به گفته سایت پامنار یکی از محبوب ترین انواع پلی کربنات برای دیواره های گلخانه پلی کربنات دوجداره می باشد. او در این مطلب از سایتش درباره این موضوع گفته است:

این نوع پلی کربنات بیشترین استفاده را در گلخانه ها و نورگیرها و پل های عابر پیاده دارد زیرا دارای تبادل حرارت بسیار مناسبی داشته و چون دارای دو جداره است عایق مناسبی در برابر حرارت و صدا نیز می باشد.

گلخانه‌های مینیاتوری رومیزی

گلخانه مینیاتوری با پلکسی می‌تواند یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای ساخت گلخانه کوچک با کمترین هزینه در فضاهای محدود باشد. برای این کار، می‌توانید از یک جعبه چوبی یا پلاستیکی کوچک که به راحتی در دسترس است استفاده کنید. پنل‌های پلکسی را به دیواره‌های جعبه متصل کنید و گیاهان آپارتمانی کوچک مانند کاکتوس یا ساکولنت‌ها را در داخل آن قرار دهید. به این ترتیب، شما یک گلخانه کوچک و زیبا خواهید داشت که می‌توانید روی میز کار یا حتی پنجره خود قرار دهید.

استفاده از فضای عمودی

از جمله نکاتی که اکثر افراد در زمان ساخت گلخانه کوچک با کمترین هزینه به آن توجه ندارند، فضای عمودی یا vertical space است. این موضوع وقتی اهمیت می‌‌یابد که ارتفاع کف گلخانه تا سقف آن به سه متر و یا بیشتر از آن برسد. اگر در حال تهیه چنین گلخانه‌ای هستید، باید از فضای عمودی نیز کمک بگیرید. جهت انجام این کار کافی است به سراغ آویزهای مختلفی بروید که امکان قرار دادن گلدان‌های مختلف به شکل عمودی را ارائه می‌کنند. این نوع آویز‌ها برای پرورش گیاهان پیچکی عالی هستند و در عین حال فضای گلخانه را جذاب‌تر خواهند کرد.

استفاده از چادر مسافرتی

شاید شما هم جزو کاربرانی باشید که دوست دارند یک گلخانه ساده داشته باشند، اما هنوز نتوانسته‌اند متریال‌ موردنیاز برای ساخت بنای اصلی آن را تهیه کنند. لازم نیست نگران باشید، حتی با کمک یک چادر مسافرتی هم می‌توان گلخانه‌ای کوچک‌، اما کاربردی را به وجود آورد. یکی از این چادرها را در حیاط خود بگذارید و درون آن را پر از گل و گیاه کنید، سپس سوراخ‌هایی را در کنار سه ضلع اصلی بدنه آن به وجود بیاورید تا گیاهان بتوانند از نور خورشید استفاده کنند. فضای بسته این نوع چادرها تا حد زیادی رطوبت را در خود نگه می‌دارد و شرایط را برای رشد گیاهان فراهم می‌کند.

استفاده از لوله‌های پی وی سی

برای ساخت گلخانه کوچک با کمترین هزینه باید بر روی نحوه آبرسانی تمرکز کرد. در گذشته به منظور تهیه یک سیستم آبرسانی در گلخانه‌ها معمولاً از لوله‌های فلزی، به خصوص لوله‌های مسی، استفاده می‌شد. امروزه خریداری این نوع لوله‌ها به هزینه زیادی نیاز دارد که اغلب افراد قادر به پرداخت آن نیستند. به همین جهت باید به دنبال گزینه‌های ارزان‌تری همچون لوله‌های پی وی سی باشیم. این نوع لوله‌ها در سال‌های اخیر به شکل مناسبی پیشرفت کرده‌اند و از نظر مقاومت در سطح بالایی قرار دارند. هزینه خریداری و نصب لوله‌های پی وی سی نسبت به لوله‌های فلزی بسیار کمتر است و به همین دلیل می‌توان آن‌ها را به تمامی افراد پیشنهاد داد. یک لوله پی وی سی مناسب می‌تواند تا صد سال نیز دوام بیاورد.

به گفته سایت caspianpipe درباره مزایای استفاده از لوله های پی وی سی:

برای ساخت گلخانه با لوله pvc در وهله اول نیاز به سایزبندی های مختلف این لوله‌ها داریم. همانطور که برای ساخت دیگر سازه های فلزی موضوع سایزبندی اهمیت دارد. لوله های پی وی سی از لحاظ قطر داخلی متغیر هستند و می‌توانند یک پایه کاملا محکم و مقاومی را برای سازه گلخانه ایجاد کنند.

استفاده از سیستم تهویه دست دوم

اگر کمی در مورد گلخانه‌ها مطالعه کرده باشید می‌دانید که برخورداری از یک سیستم تهویه مناسب در این نوع سازه‌ها امری ضروری به شمار می‌رود. این موضوع وقتی بیشتر اهمیت می‌یابد که به دنبال بنا کردن یک گلخانه صنعتی بزرگ باشیم. اگر قصد دارید هزینه‌های خود را کاهش دهید، لازم است از سیستم‌های تهویه دست دوم استفاده کنید. این نوع سیستم‌ها نسبت به مدل‌‌های نو قیمت بسیار کمتری دارند و برای افرادی که از نظر بودجه در محدودیت هستند، گزینه بهتری به شمار می‌روند. البته توصیه می‌شود پیش از نهایی کردن خرید، آن‌ها را به خوبی تست کنید تا مطمئن باشید از نظر فنی مشکلی ندارند. این مورد نیز یک تکنیک مناسب برای ساخت گلخانه کوچک با کمترین هزینه است.

استفاده از هیترهای چوب‌ سوز

بخش بزرگی از هزینه‌های نگهداری یک گلخانه بزرگ به موضوع تأمین انرژی گرمایی اختصاص دارد. جت فن‌هایی که در این گلخانه‌ها به کار گرفته می‌شوند معمولاً به گاز نیاز دارند و همین امر هزینه‌های ساخت را افزایش می‌دهد. اگر قادر به پرداخت مبلغ موردنیاز برای استفاده از گاز نیستید، چند هیتر چوب‌سوز تهیه کنید. این هیترها تنها با سوختن مقدار مشخصی هیزم تا ساعت‌ها فضای گلخانه را گرم نگه می‌دارند. مهم‌ترین عیب آن‌ها نیز نیاز به تزریق مداوم هیزم محسوب می‌شود. اگر با این عیب به خصوص مشکلی ندارید، هیترهای چوب‌سوز انتخاب مناسبی برایتان هستند.

استفاده از قفسه‌ کتاب

در هنگام ساخت یک گلخانه کوچک باید از تمام فضا به نحو احسن استفاده کرد. یکی از روش‌های ارزان برای رسیدن به این هدف، به کارگیری چند قفسه کتاب است. این نوع قفسه‌ها ارزان‌ قیمت‌ هستند و در مراکز فروش محصولات دست دوم می‌توان آن‌ها را پیدا کرد. چنین سازه‌هایی را می‌توان برای پرورش گیاهان نسبتاً کوچک، همچون انواع مختلف کاکتوس‌های تزئینی به کار گرفت. قفسه‌های کتاب در مدل‌های چوبی، پلاستیکی و فلزی عرضه می‌شوند. بهتر است از نوع پلاستیکی استفاده کنید تا دیگر نگران مواردی همچون زنگ زدن و فرسودگی به خاطر رطوبت گلخانه نباشید.

قفسه کتاب

استفاده از برزنت

برزنت نیز در ساخت گلخانه کوچک با کمترین هزینه نقش دارد. پوشش زیرین گلخانه باید با استفاده از متریال‌هایی ساخته شود که به محیط زیست آسیب وارد نکند و امکان ورود کود‌های شیمیایی به پوسته زمین را بگیرد. اگرچه می‌توان از گزینه‌های مختلفی در این رابطه استفاده کرد، اما برزنت ساده‌ترین و ارزان‌قیمت‌ترین انتخاب برای شما است. پوشش‌های برزنتی برای پوشش‌دهی کف گلخانه مناسب هستند و در عین حال دوام بالایی دارند.

سخن پایانی

گلخانه‌ها فضای بسیار مناسبی را برای پرورش انواع گیاهان فراهم می‌کنند و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به منظور بنا کردن چنین فضای خاصی باید به صورت جدی هزینه‌های خود را محاسبه کنیم و از روش‌هایی کمک بگیریم که منجر به پایین آوردن بودجه موردنیازمان می‌شوند.

جهت ساخت گلخانه کوچک با کمترین هزینه می‌توان از ورق‌های پلی کربنات استفاده کرد که قیمت مناسبی دارند و در عین حال دوام و استحکام بالایی را از خود به نمایش می‌گذارند. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۱ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :مجتبی خانی

      سلام من همیشه علاقه داشتم یه گلخانه کوچک خونگی داشته باشم این پشت منو بازم تحریک به این کار کرد مرسی از شما بایت این مقاله.

      1. نویسنده :کارشناس روابط عمومی

        سلام از اینکه مطالب ما برای شما مفید بوده است خوشحالیم.