آداب و رسوم ماه رمضان در قشم چگونه است؟

آداب و رسوم ماه رمضان در قشم چگونه است؟
شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 219715 |
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵ | منبع: safarmarket.com
1689 بازدید
۲
5
ارسال به دوستان
پ

نوروز ۱۴۰۲ مصادف با ماه رمضان است. یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر برای گذراندن تعطیلات نوروز نیز جزیره قشم با پدیده‌های طبیعی جذابش است.

آداب و رسوم ماه رمضان در قشم چگونه است؟

 اگر می‌خواهید در این مدت به این جزیره سفر کنید، بهتر است که با آداب‌ورسوم مردم محلی در ماه رمضان آشنا باشید تا سفر جذاب‌تری را در این جزیره تجربه کنید و بتوانید در مراسم­های مختلف مردم محلی قشم در رمضان شرکت کنید.

در این مقاله قصد داریم با حال و هوای جزیره قشم در ماه رمضان بیشتر آشنا شویم.

شروع ماه رمضان در جزیره قشم

همان‌طور که می‌دانید شروع ماه رمضان با رؤیت هلال ماه انجام می‌شود. اگرچه که امروزه با تجهیزات پیشرفته‌تری نظیر دوربین و تلسکوپ هلال ماه دیده می‌شود، اما مردم محلی این جزیره همچنان بر طبق آداب‌ورسوم دیرینه خود سعی می‌کنند بعد از اقامه نماز مغرب به جستجوی هلال ماه بپردازند. این افراد به بالای مناره‌های مسجد یا تپه‌ها و بلندی‌های دیگر می‌روند تا اولین نفری باشند که هلال ماه را در آسمان مشاهده می‌کنند. بعد از آنکه اولین نفر هلال ماه را تماشا کرد، به امام‌جمعه یا شیخ می‌گوید و او از بلندگوی مسجد این موضوع را به بقیه مسلمانان جزیره اطلاع می‌دهد.

جارچی‌های جزیره قشم

اگر به سراغ بلیط هواپیما قشم در ماه رمضان رفته‌اید و در خانه‌های محلی این جزیره اتاق گرفته‌اید، شاید در نزدیکی سحر صدای جارچی‌هایی را بشنوید که بر طبل می‌کوبند و گاهی شیپورهایی را به صدا درمی‌آورند تا مردم محلی جزیره قشم را برای سحر بیدار کنند. این رسم از روزگاران گذشته به مردم این جزیره به ارث رسیده است. جارچی‌ها معمولاً جزء مردمان کهن‌سال قشم هستند. جارچی‌ها علاوه بر طبل و شیپور، با کوبیدن درب منزل مردمان این جزیره آن‌ها را بیدار می­کنند.

مراسمات مذهبی

اگر دوست دارید ماه رمضان را در جزیره قشم بگذرانید، می‌توانید در مراسمات مذهبی که در مساجد سنی و شیعه‌مذهب مردم این منطقه برگزار می‌شود شرکت کنید و لحظات معنوی را سپری کنید. نماز جماعت، سخنرانی بعد از نماز جماعت و قرائت قرآن از جمله بخش‌های مراسمات مذهبی ماه رمضان در مساجد جزیره قشم است. در این مساجد هر روز ماه رمضان یک جزء از قرآن خوانده می‌شود. درنتیجه تا پایان ماه به طور کامل قرآن ختم می­شود. خوشبختانه در ماه رمضان قیمت بلیط هواپیما قشم کاهش پیدا می کند؛ بنابراین به راحتی می توانید عازم این شهر شوید و از جذابیت‌های خاص ماه رمضان در قشم لذت ببرید.

مراسمات مذهبی

بازی‌های جذاب بعد از افطار

جوانان جزیره قشم بعد از افطار در خیابان‌ها و محلات روشن­تر جزیره بازی­های ورزشی مختلفی را به شکل گروهی دنبال می‌کنند. ازجمله این بازی­های محلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازی دامن در روستای کاروان
  • بازی رواه در روستای کوشه
  • بازی درامازا در شهر قشم

از دیگر بازی‌های محلی که در ماه رمضان توسط کودکان و نوجوانان انجام می‌شود، می‌توان به بازی دارتوپا، تیله و کلمپا اشاره کرد.

اگر دوست دارید لحظات لذت‌بخشی را در کنار مردم محلی جزیره قشم سپری کنید، می‌توانید بعد از افطار خودتان را به جمع جوانان و نوجوانان این جزیره دعوت کنید و با آن‌ها این بازی‌های سنتی را انجام دهید تا در زمان خرید پرواز قشم به تهران خاطرات لذت‌بخشی از این جزیره در ذهنتان به یادگار باقی‌مانده باشد.

شب‌های قدر در جزیره قشم

همان‌طور که می‌دانید شب‌های قدر جزء شب‌های بسیار مهم برای روزه‌داران به حساب می‌آید. این شب‌ها شامل شب ۲۱، ۲۲، ۲۵، ۲۷ و ۲۹م ماه رمضان می‌شود. در این مدت مردم مذهبی جزیره قشم همانند شهرهای دیگر به مساجد می‌روند و تا سحرگاه دعا می­خوانند، استغفار می­کنند و قرآن بر سر می­گذارند.

شب‌های قدر در جزیره قشم

هدف از این شب‌ها گرفتن استغفار برای گناهانی است که در طول یک‌ساله اخیر انجام داده‌اند. گفته می­شود که در این چند شب حتی ملائک و فرشتگان به‌سوی زمین می‌آیند تا اعمال انسان‌ها را به آسمان‌ها ببرند.

در روز ۲۱ رمضان سالگرد شهادت امام اول شیعیان نیز است. در مساجد شیعه جزیره قشم این شب را برای امام اول شیعیان عزاداری می‌کنند.

اگر نگران ازدست‌دادن لیالی قدر در ماه رمضان هستید، خیالتان از این بابت راحت باشد. چراکه در سفرتان به جزیره قشم می‌توانید در مساجد آن بروید و در مراسم شب­های قدر قشم شرکت کنید.

سفره‌های افطاری مردم قشم

یکی از بخش‌های جذاب مراسمات ماه رمضان در جزیره قشم برپایی سفره‌های افطاری در مساجد است. به طور معمول این سفره‌ها توسط افراد متمول جزیره که عمدتاً جزء تجار، بازرگانان و صنعتگران هستند، برپا می‌شود. در این ضیافت مردم محلی برای افطار کردن به مساجد دعوت می‌شوند. زنان خانه‌دار انواعی از خوراکی‌ها، نوشیدنی و غذاهای محلی را برای سفره‌های افطاری مساجد درست می‌کنند. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید انواعی از غذاهای محلی خوش‌مزه را در ضیافت‌های افطاری مساجد قشم امتحان کنید.

ازجمله خوراکی‌های محلی که در زمان افطار می‌توانید بر سر سفره‌های مردم محلی جزیره قشم ببینید، می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

  • فرنی
  • عدس
  • پلو
  • زولبیا
  • حلیم
  • سمبوسه
  • شیربرنج
  • حلوای کسترد پودر
  • نان خمیر یا نان کپک
  • نان دستی یا نان چوبه
  • نان پکاره

سفر به جزیره قشم در ماه رمضان مناسب چه افرادی است؟

  • اگر جزء روزه‌داران به حساب می‌آیید و دوست دارید ماه رمضان را در یک جزیره در خلیج‌فارس سپری کنید تا علاوه بر شرکت در مراسمات مذهبی بتوانید از جاذبه‌های طبیعی این جزیره نهایت استفاده را ببرید، قشم مناسب شما است.
  • اگر می‌خواهید تعطیلات نوروز را در بک جزیره جنوبی بگذرانید و به دلیل هم‌زمانی عید نوروز با ماه رمضان، ناچارید در ماه رمضان به جزیره کیش سفر کنید.
  • اگر دوست دارید با آداب‌ورسوم مردم محلی جنوب کشور در ماه رمضان آشنا شوید.
  • اگر دوست دارید ماه رمضان متفاوتی را در کنار مردم محلی جنوبی بگذرانید.

جمع‌بندی

جزیره‌ی قشم یکی از بزرگ‌ترین جزایر جنوبی کشور به حساب می‌آید. در ماه رمضان مردم محلی این جزیره مراسمات مذهبی خاصی را برگزار می‌کنند. البته بخشی از این مراسمات در شهرهای دیگر ایران نیز برگزار می‌شود؛ از نماز جماعت و دعاها و سخنرانی‌های بعد از نماز گرفته تا برپایی سفره افطار. اما برخی از آن‌ها مانند جارچی‌ها یا بازی‌های کودکان و نوجوانان بعد از افطار و همچنین خوراکی‌ها و غذاهای محلی که بر روی سفره‌های افطاری مردمان این محله چیده می­شود را تنها می‌توانید در این منطقه از ایران ببینید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۱ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :اصغر عابدی

      واقعا آداب و رسوم زیبایی دارن، ممنون از سفر مارکت عزیز بابت مقاله خوبشون

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        دقیقا اصغر جان، ممنون از اینکه نظر خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید