سامانه سجام چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سامانه سجام چیست و چه کاربردهایی دارد؟
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 226958 |
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۲۵ | منبع: top.ir
1566 بازدید
۲
5
ارسال به دوستان
پ

سوالی که شاید بسیاری از افراد بپرسند، این است که ورود به سامانه سجام با چه هدفی انجام می‌شود و اصلا این سامانه به چه منظور طراحی شده است؟

سامانه سجام چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در واقع، سجام را می‌توان مخفف عبارت «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» دانست که مسئولیت آن، گردآوری اطلاعات سهام‌داران به‌جهت ایجاد شفافیت در بازار است.

حالا فهمیدید که ضرورت ورود به سامانه سجام چیست؟ همه کسانی که قصد دارند در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند، باید ابتدا فرایند ثبت‌نام را در این سامانه انجام دهند. در سجام، به‌منظور ایجاد یکپارچگی و ارائه خدمات سریع‌تر، اطلاعات مشتریان ذخیره شده است.

سامانه سجام چیست و چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد؟

طبق قوانین دولتی و اعلام سازمان بورس، اگر شخصی قصد ورود به حوزه معاملات در بازار سرمایه را داشته باشد، ضمن پرکردن فرم‌های کارگزاری، باید با ورود به سامانه سجام، اطلاعات خواسته‌شده را تکمیل و کد فعال‌سازی را دریافت کند.

این کد ۱۰ رقمی در زمان احراز هویت به کارگزاری اعلام می‌شود تا فرایند ثبت‌نام و دریافت رمز بورس کامل شود.

از مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این سامانه، می‌توان به امکان ثبت‌نام غیرحضوری، ویرایش سریع اطلاعات در مواقع خاص، انجام فعالیت‌های مالی، استعلام و مشاهده سهام عدالت، دسترسی به درگاه یکپارچه فعالان بازار سرمایه به‌منظور مشاهده دارایی، سود نقدی و شرکت در مجامع به‌صورت الکترونیکی و در نهایت، ثبت یک حساب بانکی به‌نام فرد اشاره کرد.

برای ثبت‌نام سجام چه مدارکی لازم است؟

همه افراد اعم از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، برای تکمیل اطلاعات هویتی خود هنگام ورود به سامانه سجام و ثبت‌نام در آن، به مشخصات شناسنامه‌ای، ارتباطی، شغلی و بانکی‌شان نیاز دارند تا بتوانند با تکمیل همه مراحل، احراز هویت را پشت سر بگذارند.

منظور از اطلاعات شناسنامه‌ای، نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر و شماره شناسنامه است. همچنین اطلاعاتی مانند آدرس محل سکونت و محل کار، کد پستی، شماره‌تلفن همراه و ثابت در فرم مشخصات ارتباطی و شغلی از متقاضی درخواست می‌شود. مشخصات بانکی هم که همه شما می‌دانید، نام بانک و شعبه، کد شعبه و شماره ‌شبا است.

فرایند احراز هویت در سجام به چه صورت است؟

فرایند احراز هویت در سجام به چه صورت است؟فرایند احراز هویت سجام بدین صورت است که صحت اطلاعات تکمیل‌شده توسط متقاضی، به‌واسطه ثبت‌احوال، سامانه بانکی کشور و سایر ارگان‌های رسمی بررسی می‌شود. بعداز آن، فرد با استفاده از کد پیگیری و ورود به سامانه سجام، یک عکس سلفی از خود می‌گیرد تا با تصویر کارت ملی، مطابقت داده شود.

در مرحله نهایی هم، از متقاضی درخواست می‌شود که یک فیلم سلفی از خود بگیرد و در آن، متنی را که به‌صورت تصادفی ظاهر می‌شود، بخواند. در نهایت، کاربر یک امضای الکترونیکی انجام می‌دهد و برای سامانه سجام می‌فرستد.

منظور از راستی‌آزمایی در فرایند احراز هویت سجام چیست؟

بعداز انجام مراحل ثبت‌نام و پذیرش استعلام اطلاعات هویتی، اطلاعات مربوط به کدهای سهام‌داری و مشخصات بانکی شخص گرفته می‌شود. اگر این موارد مورد تایید بود، یک کد پیگیری برای متقاضی ارسال خواهد شد که به این روند، راستی‌آزمایی می‌گویند.

فرایند احراز هویت سجام معمولا چقدر زمان نیاز دارد؟

بعداز احراز هویت غیرحضوری، حداکثر تا ۳ روز بعد نام کاربری، رمز عبور و کد ۱۰ رقمی سجام برای متقاضی ارسال می‌شود. او از لحظه دریافت کد، می‌تواند وارد بازار بورس شود و معامله‌های خود را آغاز کند.

آیا با هر تلفن همراه فقط یک مرتبه می‌‌توان احراز هویت انجام داد؟

دررابطه‌با ورود به سامانه سجام و احراز هویت غیرحضوری، باید بگوییم که این سیستم با شماره‌تلفن بی‌ارتباط بوده و بر مبنای کدملی بنا شده است. یعنی هرکسی فقط می‌تواند با یک کدملی، عملیات ثبت‌نام را انجام دهد.

به‌عبارتی ساده‌تر، همه اعضای خانواده شما می‌توانند با استفاده از یک گوشی، احراز هویت را انجام دهند ولی هر عضو از خانواده، باید به کدملی اختصاصی خود دسترسی داشته باشد.

در صورت عدم دریافت کد پیگیری ۱۰ رقمی باید چه کرد؟

گاهی ممکن است دلایل مختلفی باعث عدم ارسال کد پیگیری شود. در این شرایط، باید اطلاعات شخصی خود را بازبینی کنید تا اگر خطایی رخ داده، با تصحیح اطلاعات مشکل حل شود. ارقام شماره‌تلفن‌تان را با دقت بازنگری کنید و ببینید خطی که وارد کرده‌اید، روشن است یا خیر؟

اگر باز هم موفق به دریافت کد نشدید یا آن را فراموش کردید، وقت آن است که برای بازیابی اقدام کنید. ابتدا وارد سایت سجام به آدرس sejam.ir شوید. روی عبارت بازیابی کد کلیک کنید و در صفحه باز شده، در کادر اول کدملی‌تان را بنویسید و در کادر دوم، عبارت امنیتی را.

اگر اطلاعات به‌درستی وارد شده باشند، پیغامی مبنی‌بر اینکه کمی بعد کد را دریافت می‌کنید، روی صفحه نقش می‌بندد. بعداز مدتی کوتاه، رمز مد نظر به شما ارسال می‌شود.

روش دیگری که برای بازیابی وجود دارد، باز هم با ورود به سامانه سجام صورت می‌گیرد. شما باید روی گزینه ویرایش اطلاعات کلیک کنید. در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود، داخل کادر اول شماره همراه‌تان و داخل کادر دوم، کد امنیتی‌تان را بنویسید و سپس گزینه کلیک را انتخاب کنید.

کد تاییدی به گوشی شما ارسال می‌شود که باید آن را در صفحه جدید باز شده وارد کنید. در کادرهای بعدی هم، باید شماره‌ملی و عبارت امنیتی را بنویسید. اگر اطلاعات به‌درستی وارد شده باشند، دریافت کد پیگیری حتمی خواهد بود. این هم از راهکارهایی که شما را به رمز ۱۰ رقمی می‌رسانند.

آیا امکان تغییر شماره حساب وجود دارد؟

جهت فعالیت در بازار بورس اوراق بهادار، یکی از فرم‌هایی که باید با ورود به سامانه سجام آن را تکمیل کنید، مرتبط با اطلاعات بانکی‌تان است. حالا به‌عنوان یک کاربر، شاید نیازمند ویرایش اطلاعات حساب خود باشید. با توجه به سوالات متداول دراین‌خصوص، قصد داریم مراحل تغییر شماره‌حساب را در این سیستم بازگو کنیم:

  • وارد سامانه سجام به نشانی sejam.ir شوید.
  • در صفحه اولیه، گزینه ویرایش اطلاعات را انتخاب کنید.
  • در این مرحله، شماره موبایلی را که به نام خود متقاضی باشد، به‌همراه رمز امنیتی وارد کنید تا کد ۵ رقمی به شما ارسال شود.
  • در مرحله بعد، کد ارسال‌شده را با شماره‌ملی و کد امنیتی‌تان وارد کنید.
  • در نهایت، همه مشخصات فردی شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید شماره‌حساب‌تان را ویرایش بزنید.

مبارزه با پولشویی و تخلفات سرمایه‌گذاری

ورود به سامانه سجام و ثبت‌نام و احراز هویت در این سیستم، افراد را از مراجعه حضوری به مراکز مختلف بی‌نیاز می‌کند. اگر شما هم جزء مشتاقان ورود به بازار سرمایه و معامله‌های بورسی هستید، می‌توانید تمامی مراحل را با سجام طی کنید.

سجام، توسط شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجوه راه‌اندازی شد تا با ارائه خدمات یکپارچه به فعالان بازار سرمایه، با پول‌شویی مبارزه کند و به تامین مالی بپردازد. بعداز ثبت‌نام در این سامانه، امکان برخورداری از کلیه خدمات بازار سرمایه برای اشخاص حقیقی و حقوقی امکان‌پذیر خواهد بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۲ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :لیلا نعیمی

      من فقط اسم سامانه سجام رو شنیده بودم نمیدونستم کاربردش چیه، ممنون از اطلاعات مفیدتون

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده لیلا جان