تولید نشاء با تجهیزات ساخت داخل سرعت گرفت - افق اقتصادی

تولید نشاء با تجهیزات ساخت داخل سرعت گرفت - افق اقتصادی
شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 122108 |
تاریخ انتشار : ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶ |
0 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

اقتصاد ایران: فعالان یک شرکت دانش‌بنیان توانستند با تکیه به تخصص و دانش فنی بومی، تجهیزات تولید نشاء کشاورزی را بومی‌سازی کنند و این صنعت را در مسیر پیشرفت قرار دهند. به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،  فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در کشاورزی مدرن به جای این‌که بذر مستقیما در زمین زراعی کشت شود، کشت در خزانه هایی […]

تولید نشاء با تجهیزات ساخت داخل سرعت گرفت

اقتصاد ایران: فعالان یک شرکت دانش‌بنیان توانستند با تکیه به تخصص و دانش فنی بومی، تجهیزات تولید نشاء کشاورزی را بومی‌سازی کنند و این صنعت را در مسیر پیشرفت قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،  فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در کشاورزی مدرن به جای این‌که بذر مستقیما در زمین زراعی کشت شود، کشت در خزانه هایی خارج از زمین اصلی و در محیط کنترل شده گلخانه در سینی‌های نشاء صورت می‌گیرد، تا پس از طی مراحلی از رشد گیاه و چند برگی شدن و تبدیل به گیاهچه جوان به زمین زراعی یا گلخانه تولید محصول انتقال پیدا کند.
کشت نشاء یکی از روزآمدترین فناوری‌های موجود در حوزه کشاورزی است که مسیری رو به توسعه دارد و با توجه به این‌که آینده کشاورزی به دلیل کمبود منابع آبی و تغییرات اقلیمی به این روش متکی است، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدی است.
در ایران و به واسطه شرکت فن آوران کاشت زاگرس و استفاده از دانش بومی هم‌گام با کشورهای پیشرفته، به تولید محصولات و تجهیزات این حوزه دست یافته‌ایم.
مازیار نامداری مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به ساخت دستگاهی برای سرعت بخشیدن به کشت و تولید نشاء عنوان کرد: با تحقیقاتی که در زمینه صنعت نشاء داشتم متوجه شدم که شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات جهت تولید مکانیزه نشا در کشور وجود ندارد و عمدتاً این تجهیزات از کشورهای اروپایی و با قیمتی بالا به کشور وارد می‌شوند. در همین راستا و با هدف نیازهای صنعت کشاورزی و گلخانه‌ای، در مسیر طراحی و تولید تجهیزات این حوزه گام گذاشتیم.
این فعال فناور به برخی از مشکلاتی که تولیدکنندگان نشاء با آن مواجه بودند اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین این چالش‌ها، عدم ارائه خدمات پس از فروش و یا ارتباط با کارشناس جهت سرویس و تعمیرات این دستگاه ها بود. همچنین این دستگاه ها توانایی کار با بسیاری از سینی‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف را نداشتند.
وی با اشاره به ویژگی‌های دستگاه خط کامل بذرکار سینی نشاء ساخت داخل گفت: این دستگاه از پنج بخش بسترساز، پرکن سینی، دستگاه بذرکار سینی نشا، پوشش دهنده و تونل آبیاری تشکیل شده است.
نامداری عنوان کرد: شرکت فن آوران کاشت زاگرس با تولید این تجهیزات و ماشین آلات ضمن تلاش در مسیر رفع نیاز فعالان این حوزه و عدم وابستگی کشور به واردات، تا کنون موفق به تجهیز بیش ۱۱۰۰ واحد گلخانه ای در سراسر کشور شده است.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیا عنوان کرد: مخاطبان این محصول گلخانه داران تولید نشاء هستند. شرکت‌های بسیاری برای تولید این قبیل تجهیزات تلاش کرده‌اند که به دلیل پیچیدگی دانش فنی آن در اختصاص دادن سهمی از بازار به خود موفقیتی نداشته‌اند.
این فعال فناور، درباره مزیت‌های فناورانه و قیمتی نمونه داخلی تجهیزات کشت نشاء نسبت به نمونه‌های وارداتی گفت: نمونه های خارجی جدید به دلیل پیشرفته بودن سطح فناوری و محدودیت‌ها، به ایران وارد نشده و نمونه‌های قدیمی‌تر، نیازهای تولیدکنندگان را به خوبی مرتفع نمی‌کند. همچینین هزینه تهیه این تجهیزات بسیار بالا بوده و هیچ‌گونه خدمات پس از فروشی برای قطعات ارائه نمی‌شود.
نامداری با اشاره به صرفه‌جویی ارزی با تولید و استفاده از تجهیزات ساخت داخل کشت نشاء عنوان کرد: حداقل قیمت جهت واردات این دستگاه‌ها ۳۰هزار یورو است که با توجه به تجهیز بیش از ۱۱۰۰ واحد، از خروج ۳۳ میلیون یورو ارز جلوگیری شده است.
وی ادامه داد: در صورت عدم بومی سازی این محصول، صنعت نشاء کشور به مبلغی بالغ بر ۲۰۰ میلیون یورو نیاز داشت تا بتوانیم در صنعت نشاء حضور داشته باشیم. قیمت خط تولید بذکار سینی نشا در حال حاضر ۸۰۰ میلیون تومان و نصف نمونه وارداتی است.
این فعال حوزه فناوری با اشاره به این‌که کل اشتغال صنعت نشاء بیش از ۴۰هزار نفر است، ادامه داد: به واسطه بومی سازی و تولید محصولات این حوزه بیش از ۲۰۰ نفر به طور مستقیم به کار مشغول شده و برای ۴۰۰ نفر نیز اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید