ترمزگیر تورم خوراکی‌ها فعال شده است؟ - افق اقتصادی

ترمزگیر تورم خوراکی‌ها فعال شده است؟ - افق اقتصادی
شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 246972 |
تاریخ انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶ |
48 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، تورم ۱۲ ماهه خوراکی‌ها نشان می‌دهد که قیمت سبد خوراکی خانوارها در طول یک سال چند درصد تغییر کرده است. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که تورم سالانه خوراکی‌ها از اواخر دهه ۹۰ وارد یک روند صعودی شده و این روند تا اواسط سال ۱۴۰۰ ادامه یافته است. سپس با یک اُفت […]

ترمزگیر تورم خوراکی‌ها فعال شده است؟

به گزارش اکوایران، تورم ۱۲ ماهه خوراکی‌ها نشان می‌دهد که قیمت سبد خوراکی خانوارها در طول یک سال چند درصد تغییر کرده است. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که تورم سالانه خوراکی‌ها از اواخر دهه ۹۰ وارد یک روند صعودی شده و این روند تا اواسط سال ۱۴۰۰ ادامه یافته است. سپس با یک اُفت موقتی کوتاه، دوباره رو به افزایش گذاشته و در اردیبهشت سال گذشته رکورد ۷۴ درصدی از خود بر جای گذاشته است. با این حال، به نظر می‌رسد سیاست‌های ضدتورمی دولت تا حدی کارساز بوده چرا که از انتهای بهار سال گذشته، تورم سالانه خوراکی‌ها روندی نزولی به خود گرفته که تا فروردین امسال ادامه یافته است. این نرخ در فروردین ۱۴۰۳ برای اولین بار از سال ۱۳۹۹ به بعد، دوباره به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است.

رکورد سه ساله در تورم خوراکی‌ها، این بار در جهت نزولی

تورم خوراکی‌ها نشان می‌دهد که قیمت یک سبد یکسان از اقلام خوراکی،‌ آشامیدنی و دخانیات خانوارها چند درصد نسبت به گذشته تغییر کرده است. نرخ سالانه این شاخص از تقسیم «میانگین تغییر قیمت این سبد در ۱۲ ماه منتهی به فروردین سال جاری» بر «میانگین تغییر قیمت این سبد در ۱۲ ماه منتهی به فروردین سال گذشته» به دست می‌آید. بنابراین تورم سالانه نشان‌دهنده میزان افزایش قیمت خوراکی‌ها در یک سال اخیر است.

این شاخص در اسفند ۱۳۹۹ برابر با ۳۹ درصد بوده است. به طور کلی تا اواسط دهه ۹۰ تورم سالانه خوراکی‌ها کمتر از ۳۰ درصد بوده اما از اواخر سال ۹۹ روند صعودی در این شاخص شکل می‌گیرد به طوری که تورم سالانه خوراکی‌ها در مهر ۱۴۰۰ به بیش از ۶۰ درصد می‌رسد.

از آبان ماه همان سال، تورم سالانه خوراکی‌ها دوباره کاهشی می‌شود به طوری که در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به محدوده ۴۹ درصد می‌رسد. با این حال، با اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در انتهای بهار آن سال، دوباره تورم سالانه خوراکی‌ها روند صعودی به خود می‌گیرد. این افزایش تا جایی ادامه می‌یابد که این نرخ به سقف تاریخی ۷۴.۹ درصد می‌رسد.

به نظر می‌رسد که با اتخاذ سیاست‌های ضد تورمی دولت، تورم سالانه خوراکی‌ها کنترل شده و دست از افزایش برداشته است. این شاخص از خرداد ۱۴۰۲ رو به کاهش گذاشته و نهایتا در فروردین امسال به ۳۷.۳ درصد رسیده است. در طول ۳ سال گذشته، این نخستین باری است که تورم سالانه خوراکی‌ها دوباره به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید