دلار و طلا محتاط شدند/ چرا بیت‌کوین متوقف نمی‌شود؟ - افق اقتصادی

دلار و طلا محتاط شدند/ چرا بیت‌کوین متوقف نمی‌شود؟ - افق اقتصادی
شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 225040 |
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۴۶ |
31 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، شاخص دلار محتاط شد و کمی عقب کشید؛ در آستانه اعلام شاخص PCE آمریکا برای ماه فوریه، معامله‌گران دلار محتاط شدند. در هفته گذشته کاهش نرخ بهره توسط بانک ملی سوییس باعث تقویت شاخص دلار شده‌ بود ولی با بازگشایی بازارهای جهانی در این هفته معامله‌گران در واکنش به اعلام «نرخ تورم […]

دلار و طلا محتاط شدند/ چرا بیت‌کوین متوقف نمی‌شود؟

به گزارش اکوایران، شاخص دلار محتاط شد و کمی عقب کشید؛ در آستانه اعلام شاخص PCE آمریکا برای ماه فوریه، معامله‌گران دلار محتاط شدند.

در هفته گذشته کاهش نرخ بهره توسط بانک ملی سوییس باعث تقویت شاخص دلار شده‌ بود ولی با بازگشایی بازارهای جهانی در این هفته معامله‌گران در واکنش به اعلام «نرخ تورم هزینه مصرف شخصی» محتاط شدند.

در پایان هفته هم، نظرات جروم پاول و مری دالی از مقامات ارشد فدرال رزرو منتشر خواهد شد که احتیاط را در میان معامله گران دلار افزایش داده است. در نقطه مقابل، تحلیلگران احتمال بیشتری می‌دهند که نرخ بهره برای مدت بیشتری در محدوده‌های بالا بماند به همین خاطر شاخص دلار کاهش زیادی را تجربه نکرده و در نزدیکی مقاومت خود معامله می‌شود. شاخص دلار در محدوده ۱۰۴.۲۷ قرار دارد.

طلا در انتظار اعلام تورم

معامله‌گران طلا نیز در آستانه اعلام شاخص PCE محتاط‌تر شده‌اند. انتظار می‌رود این گزارش به طور گسترده در چشم‌انداز فدرال رزرو در تعیین نرخ بهره اثرگذار باشد، اگر تورم اعلامی، احتمال تاخیر فدرال رزرو در کاهش نرخ بهره را تقویت کند انتظار می‌رود طلا در کوتاه‌مدت پایین‌تر از مقاومت قرار بگیرد. هر سیگنالی مبنی بر ماندگاری نرخ بهره در محدوده بالا برای مدت طولانی‌تر قدرت افزایشی طلا را در کوتاه‌مدت کاهش می‌دهد و می‌تواند بر بازار فلزات جهانی اثر منفی بگذارد.

پس از آنکه طلا رکورد خود در بالای محدوده دو هزار و ۲۰۰ دلاری را ثبت کرد، عقب‌نشینی کرد و در پایین محدوده دو هزار و ۲۰۰ دلار قرار گرفت. اونس طلا در محدوده دو هزار و ۱۸۷ دلار قرار دارد.

سیگنال روسی به بازار نفت

در حالیکه انتظارات در بازار نفت در هفته گذشته کاهشی بود، در این هفته قیمت نفت رشد کرد و در روز سه‌شنبه به بالای ۸۲ دلار رسید. روسیه در ماه فوریه روزانه ۹.۵ میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد ولی دولت روسیه برای شرکت‌های نفتی دستور کاهش تولید در سه‌ماهه دوم تا محدوده ۹ میلیون بشکه را صادر کرد تا به هدف اعلامی اوپک برسد.

حملات اوکراین به پالایشگاه‌های روسیه هم، حدود ۱۲ درصد از ظرفیت پالایش نفت این کشور را تحت تأثیر قرار داده است. شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای صادر کرده و خواهان آتش‌بس میان اسرائیل و حماس شده‌ است ولی آمریکا اعلام کرده این قطعنامه الزام‌آور نیست و اسرائیل هم در واکنش به این قطعنامه اعلام داشته که به این قطعنامه پایبند نخواهد بود.

به همین خاطر انتظار نمی‌رود این آتش‌بس باعث عقب‌نشینی حوثی‌های یمن و بازگشت آرامش به جریان عبور کشتی‌ها از دریای سرخ شود. در نقطه مقابل اگر در پایان هفته شاخص دلار تقویت شود و نرخ‌های بهره برای مدت بیشتری در محدوده بالا ماندگار بماند، معامله گران کاهشی هم می‌توانند وارد میدان شوند. نفت وست تگزاس اینترمدیت در محدوده ۸۱.۵ دلار قرار دارد.

بیت‌کوین شگفتی آفرید

معامله‌گران بیت کوین ولی در چنین شرایطی شگفتی آفریدند. بیت‌کوین که در واکنش به تقویت شاخص دلار کاهش یافته بود و پایین‌تر از ۶۵ هزار دلار معامله می‌شد، روند صعودی گرفت و خود را به بالای محدوده ۷۰ هزار دلاری رساند.

تحلیلگران می‌گویند تعداد معاملات بیت‌کوین نسبت به روند صعودی سال ۲۰۲۱ به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که تعداد بیشتری از دارندگان بیت‌کوین می‌خواهند توکن‌های خود را نگه دارند و کمتر فروشنده‌اند.

امبار واریک تحلیلگر اینوستینگ می‌گوید کمبود حجم و نقدینگی تایید می‌کند که بخش عمده‌ای از حرکت اخیر بیت‌کوین ناشی از سفته بازی است،‌ روندی که می‌تواند نوید نوسانات بیشتری را در هفته‌های آتی بدهد. بیت‌کوین در لحظه نگارش این گزارش در محدوده ۶۹ هزار و ۸۰۰ دلار معامله شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید