اولین تصویر از بازار کار زمستان ۱۴۰۲؛ رشد اشتغال و افت بیکاری - افق اقتصادی

اولین تصویر از بازار کار زمستان 1402؛ رشد اشتغال و افت بیکاری - افق اقتصادی
شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 222574 |
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶ |
53 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکو ایران، مرکز آمار گزارش چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان ۱۴۰۲ را منتشر کرد. این طرح به صورت فصلی اجرا می‌شود تا تغییرات حوزه اشتغال گزارش شود.  حوزه اشتغال از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد هر کشور است و رشد آن یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌شود. مهم‌ترین شاخص‌های این حوزه […]

اولین تصویر از بازار کار زمستان ۱۴۰۲؛ رشد اشتغال و افت بیکاری

به گزارش اکو ایران، مرکز آمار گزارش چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان ۱۴۰۲ را منتشر کرد. این طرح به صورت فصلی اجرا می‌شود تا تغییرات حوزه اشتغال گزارش شود.

 حوزه اشتغال از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد هر کشور است و رشد آن یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌شود. مهم‌ترین شاخص‌های این حوزه نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ اشتغال و نرخ بیکاری هستند.

 مطابق گزارش مرکز آمار در زمستان ۱۴۰۲ نرخ مشارکت اقتصادی برابر با ۴۰.۵ درصد، نرخ اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر برابر با ۳۷.۳ درصد و نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر برابر با ۸.۶ درصد بوده است. در این گزارش این شاخص‌ها در زمستان امسال و تحولات آن‌ها نسبت به زمستان سال قبل بررسی شده‌اند.

افزایش ۰.۳ واحد درصدی نرخ مشارکت در زمستان ۱۴۰۲

 نرخ مشارکت اقتصادی نسبت جمعیت فعال در بازار کار به کل جمعیت در سن کار است. مرکز آمار همه افراد بالای ۱۵ سال را در سن کار تلقی می‌کند. حال اگر این افراد شاغل باشند یا در جستجوی شغل باشند، فعال در بازار کار حساب می‌شوند. بنابراین نرخ مشارکت اقتصادی بیان می‌کند که چه درصدی از افراد فعال در سن کار در حوزه کار مشارکت دارند.  

 بر اساس گزارش مرکز آمار در زمستان امسال نرخ مشارکت اقتصادی برابر با ۴۰.۸ درصد بوده است. به عبارت دیگر ۴۰.۸ درصد از کل افراد در سن کار در بازار کار فعالیت داشته‌اند که تعداد آن‌ها بالغ بر ۲۶ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۵۴۰ نفر بوده است.

 این نرخ نسبت به زمستان سال قبل ۰.۳ واحد درصد افزایش یافته است. در زمستان ۱۴۰۱ نرخ مشارکت برابر با ۴۰.۵ درصد بوده است. مرکز آمار تعداد افراد اضافه شده به جمعیت مشارکت‌کننده در بازار کار در این یک سال را ۵۰۰ هزار و ۷۵ نفر اعلام کرده است.

 در کنار رشد نرخ مشارکت، نرخ اشتغال کشور نیز افزایش یافته است.

افزایش ۰.۷ واحد درصدی نرخ اشتغال در زمستان ۱۴۰۲

 نرخ اشتغال نسبت جمعیت شاغل به جمعیت فعال در بازار کار چه شاغل و چه بیکار را نشان می‌دهد. در زمستان ۱۴۰۲ نرخ اشتغال کل کشور برابر با ۳۷.۳ درصد بوده است. بنابراین ۳۷.۳ درصد جمعیت فعال در بازار کار شاغل بوده‌اند. مرکز آمار تعداد این افراد را ۲۴ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۵۸۶ نفر اعلام کرده است.

 بررسی این نرخ نسبت به زمستان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که نرخ اشتغال در یک سال اخیر افزایش یافته است. این نرخ از ۳۶.۶ درصد در زمستان سال قبل با ۰.۷ واحد درصد افزایش به ۳۷.۳ درصد در زمستان سال جاری رسیده است. بنابراین جمعیت افراد شاغل شده در این یک سال رشد کرده که مرکز آمار جمعیت افزوده شده به شاغلین را برابر با ۷۵۷ هزار و ۱۱۱ نفر اعلام کرده است.

 مطابق آمار اعلام شده در زمستان ۱۴۰۲ نرخ بیکاری نیز نسبت به موقعیت مشابه سال قبل افت کرده است.

کاهش ۱.۱ واحد درصدی نرخ بیکاری در زمستان ۱۴۰۲

 مرکز آمار هر فردی را که در جستجوی شغل باشد اما موفق به یافتن آن نشده باشد به عنوان بیکار تعریف می‌کند. نرخ بیکاری نیز تعداد افراد بیکار در کل افراد فعال در بازار کار است.

 مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در زمستان ۱۴۰۲ را برابر با ۸.۶ درصد اعلام کرده است. بنابراین از کل افراد فعال در بازار کار ۸.۶ درصد موفق به یافتن شغل مناسب نشده‌اند. تعداد این افراد بیکار نیز بالغ بر ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۹۵۴ نفر بوده است.

 همچنین به نسبت زمستان ۱۴۰۱ نرخ بیکاری در این یک سال ۱.۱ واحد درصد کاهش یافته است. تعداد جمعیتی که در این مدت از شمار بیکاران خارج شده‌اند نیز بالغ بر ۲۵۷ هزار و ۳۶ نفر است. البته باید توجه داشت که این افراد لزوما به شمار شاغلین اضافه نشده‌اند و ممکن است از بازار کار خارج شده باشند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید