۷۰۰ گرم، سرانه مصرف گوشت ۳ دهک پایین جامعه - افق اقتصادی

700 گرم، سرانه مصرف گوشت 3 دهک پایین جامعه - افق اقتصادی
شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 193517 |
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۶:۴۵ |
62 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، برمبنای داده های مرکز آمار در ۱۴۰۱ دهک یک یعنی فقیرترین دهک جامعه در هر ماه به طور متوسط تقریبا ۴۳۰ گرم گوشت مصرف می کرد. مقایسه این داده ها با سال ۱۴۰۰ هم نشان می‌دهد که حجم مصرف ۶۷ گرم بیشتر شده است.  موضوعی که پیش‌تر «اکوایران» به آن پرداخته بود. براساس […]

۷۰۰ گرم، سرانه مصرف گوشت ۳ دهک پایین جامعه

به گزارش اکوایران، برمبنای داده های مرکز آمار در ۱۴۰۱ دهک یک یعنی فقیرترین دهک جامعه در هر ماه به طور متوسط تقریبا ۴۳۰ گرم گوشت مصرف می کرد. مقایسه این داده ها با سال ۱۴۰۰ هم نشان می‌دهد که حجم مصرف ۶۷ گرم بیشتر شده است. 

موضوعی که پیش‌تر «اکوایران» به آن پرداخته بود. براساس همین آمار رقم مصرف برای دهک دوم هزینه‌ای در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ یکسان بوده، رقم مصرف برای این گروه برابر ۶۸۰ گرم در هر ماه برآورد شده بود. میزان مصرف در دهک سوم نیز در سال ۱۴۰۱ تغییر زیادی نکرده است و کمتر از ۱۰ گرم افزایش یافته است. داده‌ها نشان می‌دهند که حجم مصرف گوشت در سه دهک پایین جامعه، به نوعی رکورد پنج ساله در حجم مصرف را زده است.

 با این حال اخیرا یکی از کارشناسان حامی دولت به گونه‌ای دیگر این آمار را در صدا وسیما مطرح کرده است و به ارقام بسیار کمتری اشاره کرده است.  مهدی سروی، کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی اعلام کرده که میانگین مصرف گوشت خانواده‌ها در کشور ۸ کیلوگرم و  در سه دهک پایین جامعه ۲ کیلوگرم است. به گفته او سرانه مصرف گوشت قرمز برای هر نفر در ۳ دهک پایین جامعه، حدود ۷۰۰ گرم است.

ریزش مصرف گوشت قرمز در ۷۰درصد جامعه / چه گروهی مصرف گوشتشان بیشتر شد؟

نکته قابل تامل در داده های مرکز آمار این است که برخلاف در سه دهک اول یعنی سه گروه کم درآمد،  در هفتاد درصد باقی‌مانده میزان مصرف گوشت قرمز هم کاهش یافته است. برهمین اساس میانگین مصرف گوشت قرمز  فقط میان کل خانواده‌ها شهری به ۱ کیلو ۵۶۰ گرم در هر ماه از ۱۴۰۱ رسیده که نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۹۰ گرم کاهش داشته است. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید