به گزارش اکوایران، مدت طولانی است که بادکنک های هلیومی به غیر از فروشگاه ها خاص، در  سطح شهر  توسط دست دستفروشان هم عرضه می‌شود. فقط کافی چند ساعتی در سطح شهر چرخی بزنید و یا  به مراکز خرید سری بزنید آن وقت تعداد زیادی دست فروش را می بینید که بادکنک های رنگارنگ هلیومی به قیمت بسیار گران می فروشند. بادکنک های هلیومی که  اخیرا سازمان استاندارد ایران نسبت به خرید آنها به دلیل اینکه برخی آنها با گاز هیدروژن پر می شود، به مردم هشدار داده است. 

مهدی انگورج مدیرکل نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران درباره این بادکنک ها گفته است، عده‌ای سودجو برای پر کردن بادکنک از گاز هیدروژن استفاده می‌کنند که قیمت ارزان تری نسبت به گاز هلیوم دارد.

 انگورج، با اشاره به عواقب خطرناک استفاده از گاز هیدروژن در بادکنک‌های هلیومی، افزود: گاز هیدروژن قابل اشتعال است که با قرار گرفتن در معرض شمع و یا حرارت لامپ، منجر به آتش‌سوزی و حوادث جبران ناپذیری خواهد شد.

او ادامه داد: گاز هلیوم و هیدروژن هر دو از دسته گازهای سبک و دارای چگالی کم‌تر از هوا هستند، اما برای پر کردن بادکنک‌های هلیومی باید از گاز هلیوم که گاز بی‌اثر و غیر قابل اشتعال است استفاده شود.

انگورج با اشاره بع اینکه کپسول‌های گاز هلیوم عموما به رنگ قهوه‌ای و کپسول‌های گاز هیدروژن، معمولا قرمز رنگ هستند، توصیه کرد: برای خرید بادکنک‌های هلیومی به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کرده و در هنگام پر کردن این بادکنک‌ها، نسبت به نام و نشان آن توجه داشته باشید.