به گزارش اکوایران، تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار از میانگین قیمت اجناس مناطق شهری در شهریور امسال نشان می‌دهد که برنج ایرانی درجه یک، روند کاهش قیمتی که از ابتدای تابستان ۱۴۰۲ شروع کرده را تا پایان این فصل حفظ کرده و قیمت این کالا به پایین‌ترین سطح خود در ۹ ماه اخیر رسیده است. در مقابل، قیمت برنج خارجی از شهریور سال گذشته تا شهریور ۱۴۰۲ در مدار صعود باقی‌مانده است.

در آخرین ماه از تابستان امسال، قیمت مرغ هم پس از یک پرواز شش ماهه مسیر فرود را در پیش گرفته و با کاهش قیمت مواجه شده است. در مقابل، قیمت گوشت گوسفند در بالاترین سطح دوازده ‌ماهه خود قرار دارد.

برنج ایرانی در کف قیمتی ۹ ماهه

آخرین گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت اقلام ضروری در مناطق شهری نشان می‌دهد که قیمت برنج ایرانی درجه یک طی ماه‌های اخیر با کاهش قیمت مواجه شده است. قیمت هر کیلوگرم از این کالا در شهریور ۱۴۰۱ حدود ۱۱۲ هزار تومان بود که در اسفند سال گذشته با یک افزایش پرسرعت به ۱۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. سپس روند تدریجی کاهش قیمت این کالا آغاز شد تا این که در شهریور ۱۴۰۲، بهای هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک به ۱۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان به ثبت رسید. این قیمت، پایین‌ترین سطح در ۹ ماه گذشته است.

البته برنج خارجی در این کاهش قیمت ساز مخالف زده و روند دیگری را در پیش گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت این کالا از شهریور سال گذشته تا شهریور سال جاری روند افزایشی خود را حفظ کرده، به طوری که بهای هر کیلوگرم از برنج خارجی درجه یک از ۳۹ هزار تومان در شهریور ۱۴۰۱ به ۵۵ هزار تومان در آخرین ماه تابستانی امسال رسیده است.

photo_2023-10-05_12-47-12

قیمت گوشت و مرغ؛ حرکت در جهت مخالف

افزایش قیمت مرغ از اسفند ۱۴۰۱ شروع شد و تا مرداد ۱۴۰۲ ادامه داشت. پایین‌ترین سطح قیمتی که این کالا در یک سال اخیر تجربه کرده مربوط به بهمن ۱۴۰۱ است که در آن قیمت هر کیلوگرم مرغ ماشینی برابر با ۵۵ هزار تومان بود. بالاترین رکورد یک ساله ثبت شده نیز به نام مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده که قیمت یک کیلو از این کالا به بیش از ۸۷ هزار تومان رسیده بود.

با این حال، بنظر می‌رسد با افزایش تولید و عرضه مرغ ماشینی، قیمت این کالا در شهریور کاهشی شده و به ۸۲ هزار تومان رسیده است.

گوشت گوسفند بعد از تجربه آرامشی نسبی در بهار امسال، مجددا با شیب کندی روند افزایش قیمت را در تابستان شروع کرده است. قیمت یک کیلوگرم گوشت گوسفند در ابتدای سال ۱۴۰۲ حدود ۳۷۰ هزار تومان بوده است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت این کالا در آخر تابستان ۱۴۰۲ به ۴۵۸ هزار تومان افزایش یافته است. این در حالی است که قیمت یک کیلوگرم از این کالا در شهریور سال گذشته معادل با ۱۸۴ هزار تومان ثبت شده است.

photo_2023-10-05_12-47-05