بهترین روش کسب درآمد از سرمایه گذاری

بهترین روش کسب درآمد از سرمایه گذاری
شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 256586 |
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰ | منبع: dongi.ir
1151 بازدید
۲
8
ارسال به دوستان
پ

سرمایه گذاری یکی از اضلاع مثلثی است که در کنار افزایش درآمد و کنترل هزینه ها می تواند هر کسی را در مسیر ثروتمند شدن قرار دهد.

بهترین روش کسب درآمد از سرمایه گذاری

 سرمایه گذاری مسیری است که سرمایه به جای ما وارد جریان اقتصادی می شود، بدین ترتیب بدون این که درگیر شغل یا کاری شده باشیم می توانیم درآمد خوبی برای خود ایجاد کنیم، اما این اتفاق چگونه رخ می می دهد؟

سرمایه گذاری یک فرایند چند جانبه است که اگر به درستی صورت بگیرد می تواند سود آوری بسیار خوبی برای فرد به همراه داشته باشد. ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم این فرایند چگونه شکل می گیرد و ما از چه طریق می توانیم بهترین سودآوری و درآمد از سرمایه‌گذاری را داشته باشیم؟

مسیرهای مختلف برای کسب درآمد از سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری یک جنبه یا موقعیت ساده نیست، بلکه می توان سرمایه گذاری را مجموعه ای از موقعیت های مختلف دانست که شما می توانید بر اساس هر کدام از آن ها سودآوری خاصی برای خود ایجاد کنید.

شما می توانید از طریق خرید و فروش سهام (بر مبنای افزایش قیمت سهام) سودآوری خوبی برای خود ایجاد کنید و یا این که با سرمایه گذاری بر روی یک شرکت یا کسب و کار از تقسیم سود آن بهره مند شوید. به طور مثال اگر شما بتوانید تعدادی از سهام شرکتی مانند اپل یا مایکروسافت را خریداری کنید احتمالا از سودآوری خوبی در دوره تقسیم سود بهره مند می شوید.

به صورت دقیق تر مسیرهای مختلف سودآوری و درآمدزایی از سرمایه گذاری به دو دسته کلی زیر تقسیم می شود:

  • سرمایه گذاری با هدف فروش (ترید)
  • سرمایه گذاری با هدف سهام داری و کسب سود

در ادامه هر کدام از این مسیرها را مورد بررسی قرار می دهیم و سعی می کنیم معایب و مزایای هر کدام را ذکر کنیم.

سود سرمایه‌گذاری بر اساس افزایش قیمت

سود سرمایه‌گذاری بر اساس افزایش قیمت

سرمایه گذاری به شکل های مختلفی در دنیای اقتصاد صورت می گیرد که هدف همه آن ها کسب سود و ایجاد یک درآمد است. گروهی از سرمایه گذاران سعی می کنند بر اساس افزایش یا کاهش قیمت موقعیت سرمایه گذاری شده نسبت به سودآوری اقدام کنند.

بگذارید با یک مثال این مسئله را شرح دهیم. فرض کنید که شما به عنوان یک سرمایه گذار تعدادی از سهم شرکت اپل را به قیمت هزار دلار خریداری می کنید. شما می دانید که این سهام بر اساس ارزشی که در بازار دارد و احتمالا محصول جدیدی که این برند روانه بازار می کند قرار است با ۲۰ درصد افزایش قیمت طی دو هفته آینده مواجه شود. از این رو شما بعد از دو هفته می توانید این سهام را با قیمت هزار و دویست دلار، یعنی با سود دویست دلاری به فروش می رسانید.

در این مسیر شما کاری به شرکت اپل، ارزشمند بودن آن و همچنین اهدافی که دنبال می کند ندارید، بلکه به دنبال این هستید که بتوانید بر اساس افزایش یا کاهش قیمت سهام این شرکت سودآوری خود را ایجاد کنید. این اتفاقی است که در بازار بورس ایران نیز به وفور رخ می دهد و غالب سرمایه گذاران به خرید و فروش سهام مشغول هستند.

حضور در موقعیت های سرمایه گذاری مانند طلا، مسکن، خودرو و … نیز بر اساس همین استدلال انجام می شود. یک سرمایه گذار با خرید طلا این پیش بینی را دارد که طی مدت زمان مشخص بتواند آن را با قیمت بالاتری به فروش برساند و از این طریق ارزش سرمایه خود را بیشتر کند.

مزایا و معایب این روش

مهم ترین مزیت سودآوری سرمایه گذاری از این روش این است که شما به حداکثر سود ممکن در دنیای سرمایه گذاری ممکن است برسید. در کلام ساده تر این روش می تواند سودآوری خوبی برای شما داشته باشد اما باید بدانید که این سود آوری ثبات زیادی ندارد و در هر دوره ای می تواند کاملا متفاوت باشد.

در واقع در کنار این مزیت بزرگ، ریسک بالا و پر نوسان بودن سودآوری از جمله مهم ترین معایب این نوع سرمایه گذاری است. شما در این روش همانطور که می توانید سودآوری خوبی داشته باشید، احتمال زیان بالا هم خواهید داشت.

با توجه به پرکاربرد بودن این روش، می توان گفت که شما امکان نقدشوندگی بالا در بازار خواهید داشت. یعنی همواره امکان فروش سهام یا موقعیت سرمایه گذاری خود را دارید و می توانید آن را به سرمایه پویا تبدیل کنید. البته توجه داشته باشید که این جریان بازار است که قیمت سهام یا موقعیت سرمایه گذاری شما را تعیین می کند و تقریبا شما اختیاری در این خصوص ندارید.

ایجاد درآمد از طریق سود سرمایه‌گذاری

ایجاد درآمد از طریق سود سرمایه‌گذاری

اگر بخواهیم کمی صادقانه صحبت کنیم، سرمایه گذاری بدین معنی است که شما در یک موقعیت اقتصادی یا تجاری بر اساس میزان سرمایه ای که در اختیار دارید شریک می شوید. بنابراین طی دوره ای که به عنوان سرمایه گذار در آن موقعیت حضور دارید در سود یا زیان آن شریک خواهید بود.

به طور مثال شما با خرید سهام یک شرکت عملا به عنوان یکی از شرکای تجاری آن محسوب می شوید. بنابراین به اندازه سهمی که در اختیار دارید در سود یا زیان آن شرکت خواهید داشت. شرکت نیز موظف است در دوره های مشخص (مانند دوره سالانه) نسبت به تقسیم سود ایجاد شده اقدام نماید و سهم شما از این سود را پرداخت کند. همچنین در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری در کسب و کارهای مختلف (خارج از بورس) نیز بر اساس همین روند و ایده شکل می گیرد.

مزایا و معایب سهامداری

سهامداری نسبت به ترید (معامله) سود کمتری دارد و نمی تواند از یک اندازه بیشتر درآمدزایی برای سرمایه گذار داشته باشد، اما در کنار این درآمدزایی، ثبات بالا و ریسک منطقی تری هم دارد. در کلام ساده تر شما در مسئله سهامداری شاید سود پایین تری داشته باشید اما ریسک کمتری را هم تحمل می کنید.

نکته دیگری که باید بدانید این است که در برخی موارد امکان نقد شوندگی پایینی دارید و سخت تر می توانید از حالت سهامداری خارج شوید. به جز در خصوص سهام هایی که در بازار بورس خرید و فروش می شود احتمال این که شما بتوانید سهام خود در یک شرکت یا کسب و کار (خارج از بازار بورس) را به فرد دیگر منتقل کنید بسیار پایین است.

مسئله دیگری که باید بدانید این است که شما در سهامداری نه تنها در سود، بلکه در زیان شرکت یا سهام مورد نظر نیز شریک هستید. از این رو در این روش نه تنها ممکن است سودآوری وجود نداشته باشد، بلکه از اصل سرمایه شما هم کاسته شود.

در دنیای واقعی و حتی در بازار بورس نیز کم شاهد این مسئله نبودیم که یک شرکت ورشکست می شود و تمام سرمایه سهامداران برای مدت نامعلومی بلوکه می شود. پایین بودن سودآوری در این روش و ریسک های عنوان شد عملا کاری کرده است که کمتر سرمایه گذاری اقدام به سهامداری کند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری برای آینده فرزندان

نه سهامداری و نه معامله گری!

در دنیای اقتصاد این بانک ها هستند که بیشترین سود را با پایین ترین ریسک به دست می آورند. این سودآوری به اندازه ای با ثبات است که به عنوان یک منبع درآمد ثابت برای آن ها شناخته می شود. بانک ها با اعطای وام و تسهیلات به مشتریان خود و دریافت ضمانت نامه های مختلف سودآوری منطقی با پایین ترین ریسک را برای خود ایجاد کرده اند.

به طور مثال مشتری به بانک مراجعه می کند و درخواست وام ۵۰ میلیون تومانی می کند. بانک با در نظر گرفتن ده ها مورد و فاکتور تصمیم می گیرد که با این درخواست موافقت شود. از این رو طی قراردادی مشخص این ۵۰ میلیون در اختیار شما قرار می گیرد و شما نیز باید در زمان مقرر نسبت به پرداخت اصل و سود سرمایه (به طور مثال سالانه ۲۴ درصد) اقدام کنید.

بنابراین هم اصل سرمایه بانک و هم سود توافق شده (اعلام شده از سمت بانک) در دوره مشخص به صورت تضمین شده به بانک بازگردانده می شود. این نوع سرمایه گذاری ریسک کم با سود منطقی به همراه دارد. حال سوالی که وجود دارد این است که آیا سرمایه گذاران خرد و عادی در جامعه نیز امکان استفاده از این نوع مسیر را دارند یا خیر؟

کرادفاندینگ از طریق اعطای وام

مهم ترین ابزاری که بانک به واسطه آن می تواند سود آوری خوبی برای خود ایجاد کند این است که سرمایه های کلانی در اختیار دارد و به تنهایی می تواند نیاز مالی شرکت ها و کسب و کارهای مختلف را تامین کند. با توجه به این که غالب سرمایه گذاران شخصی و خصوصی چنین منابع مالی در اختیار ندارند، بنظر می رسد استفاده از این مسیر امکان پذیر نباشد.

اما با توجه به این که کسب و کارهای کوچک و متوسط کمتر امکان استفاده از تسهیلات بانکی را دارند و از طرف دیگر برای این که سرمایه های خرد سرمایه گذاران امکان ورود به دنیای بزرگ سرمایه گذاری را از دست ندهند، مفهوم جدیدی تحت عنوان کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام ایجاد شده است.

بر این اساس سرمایه گذاران خرد و کلان در کنار یکدیگر نقش بانک را ایفا می کنند. بدین ترتیب شرکت های تجاری مختلف می توانند نیاز مالی خود را از طریق تجمیع سرمایه های مختلف به دست بیاورند. استفاده از این مسیر برای کسب و کارهای مختلف از جمله تجارت های کوچک و متوسط ساده تر است و سرمایه گذاران خرد نیز می توانند مانند یک بانک واقعی سود خوب با ریسک پایین به دست بیاورند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟

دونگی، پلتفرم کرادفاندینگ در ایران

دونگی پلتفرمی معتبر و زیر نظر سازمان های ناظر است که امکان استفاده از کرادفاندینگ به عنوان پرسودترین سرمایه گذاری در فضای اقتصادی ایران را ایجاد کرده است. شرکت ها طرح های اقتصادی خود و نیاز مالی که بر اساس آن ایجاد شده را در این پلتفرم عرضه می کنند.

سرمایه گذار با بررسی طرح و ویژگی های مختلف آن تصمیم به سرمایه گذاری می گیرند. بگذارید با یک مثال این مسئله را توضیح دهیم. فرض کنید شرکتی به یک میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، این شرکت با ورود به پلتفرم دونگی و عرضه طرح اقتصادی خود سعی می کند مجموعه این سرمایه را از طریق ده ها یا صد ها سرمایه گذار تامین کند.

این شرکت موظف است بازگشت اصل سرمایه در دوره مشخص را تضمین کند، همچنین در طرحی که ارائه کرده مشخص می شود که در صورت تحقق اهداف مالی چه میزان سودآوری ایجاد می شود. این سود در دوره بازپرداخت به سرمایه گذار تعلق دارد.

دونگی و سازمان های ناظر اعتبار سنجی های لازم را از شرکت های پذیرنده سرمایه انجام می دهند و ضمانت های لازم مانند ضمانت بانکی، سند و … مبنی بر بازگشت اصل سرمایه را دریافت می کنند. برخی از طرح های ارائه شده در این پلتفرم علاوه بر اصل سرمایه امکان تضمین سود سرمایه گذاری نیز فراهم کرده اند. بنابراین در این حالت سرمایه گذاری با سود مطمئن و تضمین شده انجام می شود.

بهترین راه کسب درآمد از سرمایه گذاری

سرمایه گذاری با پول کم یک عمل پر ریسک محسوب می شود و کمتر می توان مسیری را در آن پیدا کرد که بتواند سود مناسب با ریسک پایین برای سرمایه گذار داشته باشد. اگر به خوبی دقت کنید در این دنیای بزرگ بانک ها از جمله معدود سرمایه گذارانی هستند که همواره سود می کنند و کمتر متحمل ضررهای مختلف می شوند. یکی از علت های این اتفاق را می توان وام هایی با بازپرداخت تضمین شده دانست.

دونگی پلتفرمی است که امکان استفاده عموم مردم با سرمایه حداقل یک میلیون تومان را به عنوان سرمایه گذاری کرادفاندینگ فراهم کرده است. بر این اساس شما می توانید با سرمایه ای که در اختیار دارید در کنار سایر سرمایه گذاران قرار بگیرید و نسبت به تامین مالی یک شرکت اقدام کنید. طی این سرمایه گذاری شما معاف از پرداخت مالیات و کارمزد هستید و می توانید به سودی بیش از درصد تورم به صورت سالانه برسید.

در ضمن در نظر داشته باشید که برخی از طرح های ارائه شده در این پلتفرم علاوه بر اصل سرمایه، سود سرمایه‌گذاری را نیز تضمین می کند. این روش شاید سودآوری چندان بالایی نداشته باشد، اما می تواند درآمدی پایدار و منطقی برای شما ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: نحوه ثبت نام سهام عدالت نوزادان

سوالات متداول

آیا امکان کسب درآمد از سرمایه گذاری وجود دارد؟

کسب درآمد از سرمایه گذاری زمانی اتفاق می افتد که شما بتوانید به سودی نسبتا پایدار و مناسب برسید. برای این کار لازم است مجموع سرمایه گذاری شما ریسک منطقی و سودی مشخص داشته باشد.

بهترین راه برای کسب درآمد از سرمایه گذاری چیست؟

داشتن موقعیت سرمایه گذاری مطمئن با سودی منطقی و ریسکی پایین می تواند جزو بهترین راه های ممکن برای کسب درآمد از سرمایه گذاری محسوب شود. کرادفاندینگ به کمک پلتفرم دونگی می تواند راهکار مناسبی برای شما باشد.

آیا پلتفرم دونگی قابل اعتماد است؟

بله- این پلتفرم زیر نظر سازمان های ناظر فعالیت می کند و تمامی مجوز های لازم قانونی را دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۲ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :سولماز نجفی

      نکات واقعا جالبی درباره کرادفاندینگ گفتید ممنون

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        ممنون از نظر خوبتون سولماز جان، خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده 🙂