نوزدهمین کنفرانس بین المللی توسعه منابع انسانی آغاز به کار کرد - افق اقتصادی

نوزدهمین کنفرانس بین المللی توسعه منابع انسانی آغاز به کار کرد - افق اقتصادی
شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 254359 |
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۳ |
54 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی توسعه منابع انسانی با حضور معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی به همراه جمعی از مدیران و کارشناسان منابع انسانی کشور آغاز به کار کرد.

نوزدهمین کنفرانس بین المللی توسعه منابع انسانی آغاز به کار کرد

نوزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی با محور تحولات نوظهور، سازمان‌های نوپدید و  منابع انسانی تحول‌گرا چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ میزبان متخصصان، مدیران، کارشناسان و علاقه‌مندان حوزه منابع انسانی  بود. سازمان مدیریت صنعتی همچون هرسال میزبان برگزاری این کنفرانس دوروزه است که در آن مهم‌ترین چالش‌ها و دستاوردهای حوزه منابع انسانی در قالب سخنرانی، ارائه مقاله، میزگرد و… بررسی می‌شود. 

بابک احمدی، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)  با تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان با اشاره به اینکه منابع انسانی به نوعی نشان‌دهنده اصالت سازمان‌ها و شرکت‌هاست، اظهار کرد: در کشور ما نگاه بنگاه‌ها و سازمان‌ها بیشتر بر دارایی‌های مادی و فیزیکی متمرکز است و بیشتر به آن می‌بالند. وجود چنین نگاهی فضا را برای مدیریت انسانی که بخواهد توجه مدیران را به نیروهای انسانی و ارزش‌آفرینی‌های آنها جلب کنند، به شدت سخت می‌کند. این در حالی است که مدیریت منابع انسانی نیازمند یک نگاه تحول‌گرایانه است تا در نهایت بهره‌وری افزایش یابد و یکی از اهداف این‌گونه همایش‌ها تغییر این نگاه سنتی است. البته تغییر دادن این نگاه سنتی نیز در نوع خود دشوار است.  

معاون وزیر صمت در ادامه به موضوع حرفه‌ای‌گرایی در مدیریت منابع انسانی اشاره کرد و گفت: در حالی در کشور برای بکارگیری یک فوتبالیست او باید از هزار فیلتر عبور کند اما برای انتخاب یک مدیر، اعم از مدیر منابع انسانی چنین رویکردی نداریم. از این‌رو پیشنهاد می‌کنم سازمانی با عنوان «سازمان نظام مدیریت» ایجاد شود که در این سازمان به ‌طور خاص ارزیابی و رتبه‌بندی مدیران انجام شود تا به یک خروجی ملموس و قابل استفاده برای نظام حکمرانی کشور برسیم. البته با تاکید بر اینکه این سازمان «حرفه‌ای» و «غیردولتی» باشد که تحت‌تاثیر تغییر و تحولات سیاسی قرار نگیرد و جایگاه حرفه‌ای آن حفظ شود. 

احمدی ادامه داد: اگر بتوانیم مکانیسمی ایجاد کنیم که براساس آن بتوانیم در بخش‌های گوناگون و از جمله منابع انسانی، مدیران حرفه‌ای را رتبه‌بندی و ارزیابی کنیم و مدیران صاحب رتبه شوند در این صورت می‌توانیم برای انتخاب یک مدیر در یک موقعیت شغلی در یک بنگاه و کسب‌و کار بهترین تصمیم را بگیریم و بهترین انتخاب را داشته باشیم. این امر شدنی است. انتظار داریم متولیان امر آن را دنبال کنند و به نقطه‌ای برسانند که بتوانیم آن را حتی به قانون تبدیل کنیم و با توجه به شروع فعالیت مجلس دوازدهم و آمدن نمایندگان تازه نفس اکنون فرصت خوبی برای پیگیری این پیشنهاد است.  

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران  در ادامه با تاکید بر مدیریت و نگاه حرفه‌ای به مدیریت منابع انسانی حول محور تغییر نظام‌های پرداخت مزدی به کارمزدمحور و عملکردمحور  و ضرورت سازمان‌ها در عصر جدید اظهار کرد: در سیستم‌ها و سازمان‌های سنتی به‌طور معمول  یک روند کاری با ساعت کاری مشخص تعریف شده است. در این سیستم هر کارمندی که زودتر  بیاید و دیرتر برود را یک نیروی خوب می‌دانیم. این موضوع حتی در سطح مدیران ارشد تبدیل به ارزش شده؛ یعنی مدیری که ۶ صبح بیاید تا ۱۲ شب از زندگی شخصی خود بزند، استراحت نکند و… به‌عنوان یک مدیر خوب در سازمان معرفی می‌شود این روند در سازمان به‌عنوان ارزش شناخته شده است. این رویکرد، یک رویکرد پذیرفته‌شده نیست باید تعادل بین کار و زندگی برقرار باشد و این درباره تمام افراد صدق می‌کند. 

در سازمان‌های جدید با فضای جدید آن چیزی که هر روز شاهد آن هستیم، ایجاب می‌کند که نگاه متفاوتی به حوزه منابع انسانی داشته باشیم. تحولات نوظهور در حال زیر و رو کردن سازمان‌هاست و کسی که نتواند سازمانش را با اتفاقات پیرامونی و با فضای بازار، فضای رقبا و فضای تکنولوژی جدید تطبیق دهد، امکان دارد به سرعت بسیار زیادی حذف شود.   

معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تاکید بر اینکه برای همسو شدن تحولات پیرامونی  باید تمام تلاش‌مان را به کار گیریم، افزود: تغییر و تحولات چشمگیر است و یکی از بخش‌هایی که باید بر  آن تمرکز کنیم، منابع انسانی است. شرایط ایجاب می‌کند که از منظر منابع انسانی این تحولات نوظهور را ببینیم.  

احمدی درباره چگونگی تاثیر تحولات نوظهور برسازمان‌ها اظهار کرد: مدل‌های کسب‌و‌کار جدید متاثر از فناوری هستند. به عنوان نمونه تغییرات ناشی از شبکه اینترنت به وضوح ملموس است. با توجه به تغییراتی که شاهد آن هستیم  بسیاری از کسب‌وکارها در کشور ما هم که نگاه سنتی به این موضوع داریم، کمرنگ خواهند شد. این موضوع درباره نیروی کار هم مطرح است. به عنوان نمونه در دوره‌ای این موضوع جنجالی شد که نباید سایز دولت بزرگ شود که البته درست هم هست. یک شکاف نسلی بزرگی در دستگاه‌های دولتی که کشور را مدیریت می‌کنند  اتفاق افتاد.

این شکاف باعث شد در اکثر سازمان‌های دولتی پرسنل بین ۲۰ تا ۳۰ سال  سابقه داشته باشند و ورودی‌های جدید هم وجود دارند. ازقضا این نسل در دوره تصدیگری شدید دولت استخدام شده‌اند و فرهنگی که در سازمان‌شان توسعه می‌دهند و تثبیت می‌کنند، فرهنگ تصدی‌گری است. در این میان نسل بعدی هم جذب نشده که چالش بعدی به‌شمار می‌رود. نسل بعدی باید براساس مولفه‌های موردنیاز  فضای امروز جذب و تربیت شود.  

در حوزه بنگاه‌ها این مسئله کمرنگ‌تر است، البته شکاف  فرهنگی را داریم؛ یعنی هنوز در حوزه بنگاه‌ها نیروی انسانی متفاوت با نگاه متفاوت را برنمی‌تابیم.  

وی با اشاره به اینکه  به جای مقاومت در برابر یک پدیده جدید سعی کنیم آن را بپذیریم‌ و بومی کنیم ادامه داد: بهتر است براساس باورهای دینی، فرهنگی ‌ خود و.. با آن مواجه شویم. با بروز یک اتفاق جدید دو را ه پیش‌رو داریم یا به سمت آن برویم و با آن مقابله کنیم یا اینکه منتظر شویم فضای منابع انسانی ما را تغییر دهد. در این میان باید بپذیریم نسل جدید کاملا متفاوت است. 

احمدی  ادامه داد: امروزه محافظت و مراقبت از سازمان‌ها کار بسیار سخت و دشواری است و به شدت هم سرعت نشر آن بالاست. نیروی انسانی امروز به دنبال ۳۰ سال کار و در نهایت بازنشسته شدن نیست.سازمانی که می‌خواهد با تحولات نوظهور مواجه شود، دو وضعیت دارد یا فرصت خلق می‌کند یا  حالت تدافعی به خود می‌گیرد. براساس رویکردی که درباره منابع انسانی داریم باید تغییر اساسی و بازآموزی داشته باشیم. سازمان‌های ما نیاز به بازآموزی و آموزش‌های جدید متناسب با تحولات جدید دارد. 

معاون وزیر صمت در ادامه با تاکید بر شناخت و پذیرش نسل جدید در سازمان‌ها گفت: باید بتوانیم براساس نگاه و اکوسیستم جدید  به نسل جدید جهت بدهیم. ضمن اینکه سازمان‌ها محل برخورد گروه‌های مختلف هستند که این تنوع  باید به رسمیت شناخته شده و مدیریت شود.  

 رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: نیروی انسانی انتطاراتی از سازمان دارد او میخواهد ارزش‌های شرکتی که در آن استخدام شده را در  عمل ببیند. واقعیت این است که نیروی انسانی به سازمانش  وفادار است و دوست دارد به بودن در آن سازمان افتخار کند.‌ 

احمدی با اشاره به اینکه مهاجرت نیروی انسانی و دانمشمندانمان  را افت نمی‌دانم چراکه در آن فرصت‌هایی هم وجود دارد: نیروی انسانی علاوه بر آنچه گفته شد باید حس غرور و افتخار کند. در این میان توقع نسل جدید از سازمان نیز یک روند روتین نیست و اگر نتوانیم نیروی انسانی را مدیریت  کنیم، او سازمان ما را ترک خواهد کرد. 

وی افزود:  نظام‌پرداخت ما زمان مزدی است  یعنی باید در محل کار باشد تا بتواند حقوق دریافت کند. که این رویکرد سنتی در دنیای به شدت متفاوت و نسل متفاوت‌تر دیگر پاسخگو نیست. باید مدل پرداخت‌مان را به  کارمزدی و خروجی محور تغییر دهیم. با واقعیت‌ها درباره نیروی انسانی روبه رو شویم، باید دید درست و انجام داشته باشیم تا به خروجی های مدنظرمان برسیم. 

احمدی در پایان تاکید کرد:در نهایت باید بتوانیم با وجود چالش‌ها بهترین انتخاب را داشه باشیم. ضمن اینکه در مواجهه سازمان‌ها با تحولات نوظهور یک مدل  خاص وجود ندارد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید