افزایش ۷۵ درصدی قیمت روغن زیتون در اتحادیه اروپا - افق اقتصادی

افزایش ۷۵ درصدی قیمت روغن زیتون در اتحادیه اروپا - افق اقتصادی
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 166211 |
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶ |
151 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

جامعه اقتصاد ایران: پس از تجربه شوک افزایش قیمت مواد غذایی در اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۲، این روند در سال جاری میلادی نیز ادامه دارد و در این میان قیمت روغن زیتون نسبت به دیگر کالاهای گروه مواد غذایی بیشترین رشد را شاهد بوده است. به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به  نقل از یورونیوز، پس از تجربه شوک […]

افزایش ۷۵ درصدی قیمت روغن زیتون در اتحادیه اروپا

اقتصاد ایران: پس از تجربه شوک افزایش قیمت مواد غذایی در اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۲، این روند در سال جاری میلادی نیز ادامه دارد و در این میان قیمت روغن زیتون نسبت به دیگر کالاهای گروه مواد غذایی بیشترین رشد را شاهد بوده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به  نقل از یورونیوز، پس از تجربه شوک افزایش قیمت مواد غذایی در اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۲، این روند در سال جاری میلادی نیز ادامه دارد و در این میان قیمت روغن زیتون نسبت به دیگر کالاهای گروه مواد غذایی بیشترین رشد را شاهد بوده است.

داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) نشان می‌دهد که روند صعودی قیمت اکثر مواد غذایی طی دوره‌های سه ماهه دوم و سوم سال جاری میلادی شیب کمتری را داشته است.

با این حال، قیمت تخم مرغ، کره و سیب‌زمینی در اتحادیه اروپا طی سپتامبر ۲۰۲۳ بالاتر از ژانویه ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بوده، هر چند که روند صعودی قیمت آنها کندتر از ماه‌های پیشین بوده است.

بر اساس این گزارش، قیمت روغن زیتون همچنان با شیب فزاینده‌ای در حال صعود بوده به طوری که بهای آن در فاصله ژانویه ۲۰۲۱ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حدود ۷۵ درصد جهش داشته است.

این در حالی است که قیمت این محصول در فاصله ژانویه ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ تنها ۱۱ درصد افزایش یافته بود ولی این صعود طی سپتامبر ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ با شیب بیشتری ادامه داشته است.

قیمت سیب‌زمینی نیز از ژانویه ۲۰۲۱ تا سپتامبر ۲۰۲۳، ۵۳ درصد رشد کرده است. قیمت تخم‌مرغ هم در مدت مشابه ۳۷ درصد بالا رفته است.

البته این گزارش حاکی است که قیمت تخم مرغ پس از آن که در نیمه نخست سال جاری میلادی تثبیت شد، از اوت و سپتامبر سیر نزولی به خود گرفته است.

این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که قیمت کره پس از آن که با جهش ۴۴ درصدی در دسامبر ۲۰۲۲ به اوج خود رسید سپس به آرامی شروع به کاهش کرد، به طوری که بهای آن در سپتامبر ۲۰۲۳ تنها ۲۷ درصد بالاتر از ژانویه ۲۰۲۱ بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید