توقف رشد تولید نفت از آبان ۱۴۰۲/ نرخ رشد ۸ درصدی رویاست - افق اقتصادی

توقف رشد تولید نفت از آبان ۱۴۰۲/ نرخ رشد ۸ درصدی رویاست - افق اقتصادی
شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 259161 |
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲ |
34 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

اکوایران: محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی از توقف رشد تولید نفت ایران از آبان‌ماه سال گذشته خبر داد.

توقف رشد تولید نفت از  آبان ۱۴۰۲/  نرخ رشد  ۸ درصدی رویاست

به گزارش اکوایران، محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در جمع فعالان اقتصادی تهران آخر وضعیت اقتصاد کشور گزارش داد. 

او اعلام کرد: جزئیات داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که رشد اقتصادی کشور از ۷/۹ درصد در بهار به ۷/۱ درصد در تابستان و ۵/۱ درصد در پاییز کاهش یافته و در نهایت در زمستان سال ۱۴۰۲ به ۲/۸ درصد نزول کرده است.

نحفی عرب افزود: از سوی دیگر، آمارهای منتشر شده توسط اوپک نشان می‌دهد که از آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ رشد تولید نفت ایران ادامه نیافته است. به نحوی که تولید نفت ایران از ۲/۷ میلیون بشکه در بهار سال ۱۴۰۲ به سه میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه در روز در آبان ماه سال گذشته افزایش یافت، ولی از آن زمان به بعد رشد تولید نفت متوقف شده و عامل نفت هم دیگر برای افزایش تولید ناخالص داخلی نقشی ایفا نکرد.

او ادامه داد: آمارهای شرکت اطلاعات کالا کپلر که آمارهای صادرات نفت و کالای کشورها را گزارش می‌کند نیز نشان می‌دهد که صادرات روزانه نفت ایران از ۱/۵ میلیون بشکه در تابستان سال ۱۴۰۲ به ۱/۳ میلیون بشکه در روز در پاییز و زمستان کاهش یافت. با توجه به شرایط بازار نفت و اعمال تحریم‌ها انتظار نمی‌رود که تولید و صادرات نفت ایران روند صعودی پیش گیرد، زیرا با وجود اتخاذ تصمیم اجلاس او پک پلاس در اجلاس اخیر مبنی بر کاهش تولید روزانه ۲/۴ میلیون بشکه در روز از تولیدات خود، قیمت‌ها افزایشی نشان نداد. بنابراین، تداوم رشد اقتصادی و رسیدن این رشد به حدود ۸ در صد مصوب در برنامه هفتم توسعه ایران و تحقق شعار جهش تولید نیازمند تامین سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تحقق رشد اقتصادی (۵/۲ درصد)، ایجاد فضای کسب‌وکار مناسب و مدیریت بهینه برای افزایش بهره‌وری (۲/۸ درصد) است. در غیر این‌صورت، نمی‌توان به تداوم رشد امیدوار بود.

رییس اتاق تهران گفت: بر همین اساس صندوق بین‌المللی پول برآورد کرده است که با ادامه وضعیت مدیریت اقتصادی فعلی، رشد اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۳ به ۲/۵ درصد و در سال ۱۴۰۴ تنها به ۲ درصد کاهش یابد.

او گفت: در مجموع می توان نتیجه گرفت که با توجه به ضعف ایران در شاخه‌های مختلف اقتصادی صنعت نفت به عنوان پیشران و قوه محرکه اقتصادی و توسعه‌ای در چشم انداز کلی با چالش‌های متعدید مواجه است. اولین چالش رویگردانی جهان از انرژی‌های فسیلی که به تدریج شتاب بیشتری می‌گیرد. چالش بعدی مشکل تحریم‌ها وسوء مدیریت است. گذشته از اینکه  عدم سرمایه گذاری‌های لازم در حفظ منابع و سطح استخراج نفت و گاز  داریم.

نجفی عرب افزود: عقب افتادن ایران در توسعه و بهره‌برداری از ۱۰ میدان گازی و ۲۰ میدان نفتی مشترک با همسایگان را افزایش داد‌هاست. کاهش متوسط ضریب بازیافت مخازن کشور، بنحوی که برابر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ۶۱ درصد از میادین نفتی کشور در نیمه دوم عمر خود قرار دارند که باید با تزریق گاز در همین منابع و هم با بهره برداری از میادین تازه تولید انجام شود ، امری که نیازمند سرمایه گذاری زیادی است.

او گفت: برابر گزارش تحقیقی منتشره در نشریه ثروت ملی وابسته به صندوق توسعه ملی با ادامه افت فشار در پارس جنوبی، روند افت تولید از این میدان از سال ۱۴۰۴ به میزان سالانه معادل ۱ فاز از کل ۲۴ فاز آغاز خواهد شد. با ادامه این روند، تشدید ناترازی عرضه و تقاضای گاز طبیعی در دو دهه آینده امری اجتناب ناپذیر خواهد بود به علاوه سیاستگذاری و مدیریت نابهینه داخلی نیز مزید بر علت است بنحوی که؛ براساس آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی در سال ۲۰۲۲ ایران در صدر پرداخت کنندگان یارانه انرژی قرار داشته و سالانه ۱۲۷ میلیارد دلار معادل ۳۶ درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف یارانه های انرژی کرده است. در حالیکه در سال ۱۳۸۹ و قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تنها ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی صرف یارانه‌های می‌شد.

درآمد آرایشگاه‌های زنان بیش از بورس

محمود گودرزی، مدیرعامل بورس و اوراق بهادار در این نشست گفت: اندازه بورس ایران کمتر از ۱۸ هزار همت است. از این بازار ۵۲ درصد مربوط به بازار بورس و فرابورس است و ۴۸ الی ۴۹ درصد به بازار پول بر می‌گردد.

او ادامه داد: امروز درآمد آرایشگاه‌‌های زنان بیش از بازار بورس ایران است. با شرایط فعلی تحقق نرخ رشد ۸ درصدی رویایی بیش نیست.

در این نشست یک تفاهم‌نامه همکاری با مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تهران نیز منعقد شد.

خبر در حال تکمیل است…

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید