تامین ارز موردنیاز واردات از ۱۵ میلیارد دلار گذشت - افق اقتصادی

تامین ارز موردنیاز واردات از 15 میلیارد دلار گذشت - افق اقتصادی
چهارشنبه, ۲ آبان ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-10-23
کد خبر: 263744 |
تاریخ انتشار : ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۵ |
78 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

اکوایران: از ابتدای سال جاری تا ۲۸ خرداد ماه، بانک مرکزی مجموعا بیش از ۱۵ میلیارد دلار ارز مورد نیاز کالاهای وارداتی کشور را تامین کرده که تقریبا ۳.۵ میلیارد دلار آن برای کالاهای اساسی و دارو بوده است.

تامین ارز موردنیاز واردات از ۱۵ میلیارد دلار گذشت

به گزارش اکوایران، بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود آماری از وضعیت تامین ارز مورد نیاز کشور ارائه کرده است. بر اساس این گزارش، از ابتدای امسال تا پایان ۲۸ خرداد ماه، مجموعا حدود ۱۵ میلیارد دلار ارز تامین شده که حدود ۸.۵ میلیارد دلار آن برای کالاهای تجاری و بازرگانی و ۲.۷ میلیارد دلار آن برای واردات در مقابل صادرات بوده است. همچنین، ۳۲۴ میلیون دلار نیز به واردات خدمات تخصیص داده شده است. در کنار این نیازها، ۳.۵ میلیارد دلار نیز به واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص داده شده که نرخ تبدیل آن در داخل کشور ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

تامین ۱۵ میلیارد دلار ارز مورد نیاز کشور

طبق تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، از ابتدای فروردین ۱۴۰۳ تا پایان ۲۸ خرداد ماه، مجموعا ۱۵ میلیارد و ۱۸۴ میلیون دلار ارزی که مورد نیاز کشور بوده توسط بانک مرکزی فراهم شده است. این رقم مربوط به واردات ۴ دسته کالا و خدمات است. یکی از این دسته‌ها، کالاهای تجاری  و بازرگانی است که برای تامین آن‌ها ۸ میلیارد و ۵۹۲ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است. دسته دیگر، واردات در مقابل صادرات است که برای اجرای آن ۲ میلیارد و ۷۴۱ میلیون دلار ارز در نظر گرفته شده است. برای واردات خدمات نیز مجموعا ۳۲۴ میلیون دلار ارز تامین شده است.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در خلال این گزارش اشاره کرده است که :«برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۲ میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۵۹۶ میلیون دلار و در مجموع ۳ میلیارد و ۵۲۷ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزانتر پرداخت شد».

طبق گزارش بانک مرکزی، میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲۸ خرداد، ۳۸ هزار و ۳۳۱ تومان برای دلار، ۴۱ هزار و ۱۶۵تومان برای یورو، ۱۰ هزار و ۴۳۷ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۲۸۳ تومان برای یوآن، ۴۳۵ تومان برای روبل و ۱هزار و ۱۷۶ تومان برای لیر محاسبه شده است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید