در سال ۱۴۰۲ چقدر وام قرض‌الحسنه پرداخت شده است؟ - افق اقتصادی

در سال 1402 چقدر وام قرض‌الحسنه پرداخت شده است؟ - افق اقتصادی
شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 245957 |
تاریخ انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴ |
65 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

اکوایران: آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته حدود ۸ درصد از وام‌ها در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده‌ که حدود ۲ درصد در قیاس با ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده است.

در سال ۱۴۰۲ چقدر وام قرض‌الحسنه پرداخت شده است؟

به گزارش اکوایران، در سال گذشته بیش از ۵ هزار هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت شد که حدود ۴۵۰ همت از آن در قالب قرض‌الحسنه بود. آمارها نشان می‌دهد هدف پرداخت حدود ۹۰ درصد از تسهیلات قرض‌الحسنه خانوار بوده و باقی آن با عناوینی مانند قرض‌الحسنه اشتغال، ضروری، کمیته، بهزیستی و ایثارگران به صاحبان کسب و کار پرداخت شده است. علاوه بر این موضوع بررسی‌ها حاکی از افزایش نسبت وام‌های قرض‌الحسنه از کل تسهیلات پرداختی در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ هستند. 

در سال ۱۴۰۲ چقدر تسهیلات پرداخت شده است؟ 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ مجموعا ۵ هزار و ۶۴۶ همت اعتبار در قالب تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی تخصیص داده شده است که ارزش تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی بیش از ۴۵۳ همت برآورد می‌شود.

 مقایسه آمار سال گذشته با ۱۴۰۱ حاکی از آن است که اولا مجموع تسهیلات اعطایی حدود ۲۷ درصد رشد کرده و همچنین سهم تسهیلات قرض الحسنه از ۶ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۸ درصد در سال ۱۴۰۲ از کل وام‌های پرداخت شده رسیده است.

افزایش سهم قرض‌الحسنه از تسهیلات پرداختی

به‌طور کلی حدود ۹۰ درصد از تسهیلات قرض‌الحسنه در قالب تسهیلات ضروری، ازدواج و فرزندآوری به مصرف‌کننده نهایی یا همان خانوار پرداخت می‌شود اما آمارها نشان می‌دهد هر ساله بخش کوچکی از تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی نیز در قالب اشتغال، ضروری، کمیته امداد، ایثارگران یا بهزیستی به دست سازمان‌ها یا صاحبان کسب و کار می‌رسد. 

مشاهده می‌شود در سال گذشته مجموعا ۵۲.۲ درصد از ۴۵۳ همت اعتبارات مورد بررسی به عنوان تسهیلات ضروری به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت شده است. همچنین ۳۱ درصد از اعتبارات قرض‌الحسنه بابت ازدواج و ۸ درصد آن بابت فرزندآوری تخصیص یافته است. در مقابل حدود ۴ درصد نسبت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال و ۴ درصد به کمیته امداد ارزیابی می‌شود. وام‌های مربوط به ایثارگران و بهزیستی نیز با سهم ۱ درصدی، کوچکترین جز وام‌های قرض‌الحسنه به حساب می‌آیند. 

به همین ترتیب سهم تسهیلات ازدواج در ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ کاهشی چشمگیر پیدا کرده و در عوض نسبت وام‌های ضروری افزایش پیدا کرده است. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید