درآمد کمتر از ۷۰ میلیاردی دولت در اولین حراج اوراق مشارکت - افق اقتصادی

درآمد کمتر از 70 میلیاردی دولت در اولین حراج اوراق مشارکت - افق اقتصادی
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 241452 |
تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴ |
25 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

اکوایران: آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی نشان می‌دهد علی‌رغم عرضه ۳۵ همت اوراق در هفته گذشته، ارزش مجموع اوراق فروش رفته به ۷۰ میلیارد تومان نیز نمی‌رسد.

درآمد کمتر از ۷۰ میلیاردی دولت در اولین حراج اوراق مشارکت

به گزارش اکوایران، اولین حراج اوراق مشارکت دولتی ۱۴۰۳ در هفته منتهی به ۱۱ اردیبهشت برگزار شده است. داده‌ها حاکی از آن است که علی‌رغم انتشار حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان از انواع ۴نوع اوراق اراد، مجموع ارزش اوراق فروش رفته کمتر از ۷۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به طور کلی فروش اوراق مشارکت دولت یکی از راه‌های استقراض و تامین منابع مالی تلقی می‌شود. در سال‌های اخیر نقش اوراق مشارکت دولتی در پوشش کسری بودجه به شکل چشمگیری افزایش یافته است. در مقابل خریداران اوراق مشارکت نیز شرکت ها و موسسات اعتباری و بانکی و یا اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بازار سرمایه هستند. عموما این اشخاص با هدف استفاده از امتیازات اوراق دولتی یا صرفا کسب سود، اقدام به خرید اوراق می‌کنند.

انواع اوراق دولتی عرضه شده در هفته گذشته

بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی اولین حراج اوراق مشارکت دولتی در هفته منتهی به ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی اولین حراج اوراق مالی دولت در سال ۱۴۰۳ به تفکیک ۵ همت اراد ۱۵۷ با نرخ سود ۲۷.۹ درصد، ۱۰ همت اوراق اراد ۱۵۸ با نرخ سود ۲۸.۳۹ درصد، ۱۰ همت اراد ۱۵۹ با نرخ سود ۲۸.۶ درصد و ۱۰ همت اراد ۱۶۰ با نرخ سود ۲۸.۸ درصد توسط دولت عرضه شده است.

این درحالیست که مجموعا از میان ۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شده در هفته گذشته تنها حدود ۶۶ میلیارد تومان توسط ۱ بانک یا موسسه اعتباری خریداری شده است.

نکته جالب این است که سود اوراق عرضه شده جدید دولت تقریبا برای اولین بار از ۲۸ درصد فراتر رفته است. البته شایان ذکر است که افزایش نرخ سود عمدتا تحت تاثیر مدت قرارداد تعیین می‌شود و هرچقدر نرخ سود بالاتر باشد به معنای سررسید بلندمدت‌تر اوراق است.‌

فروش کمتر از ۷۰ میلیاردی اوراق مشارکت دولتی در اولین سری حراج

داده‌های مربوط به اولین سری فروش اوراق مشارکت دولتی نشان می‌دهد در هفته گذشته میزان مشارکت فعالان بازار سرمایه معادل صفر بوده و موسسات اعتباری و بانک‌ها نیز نقش پررنگی ایفا نکرده‌اند به گونه‌ای که ارزش کل اوراق فروش رفته در هفته گذشته کمتر از ۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد تمامی اوراق فروش رفته طی هفته منتهی به ۱۱ اردیبهشت از جنس اوراق اراد ۱۵۸ با نرخ سود ۲۸.۳۹ درصد بوده و تقاضا برای بقیه انواع اوراق صفر رقم خورده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید