سدسازی‌ روی ارس چگونه بلای جان ایران شد؟ / تهدید جدی ایران با «تروریسم آبی» ترکیه - افق اقتصادی

سدسازی‌ روی ارس چگونه بلای جان ایران شد؟ / تهدید جدی ایران با «تروریسم آبی» ترکیه - افق اقتصادی
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 11962 |
تاریخ انتشار : ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸ |
332 بازدید
۰
8
ارسال به دوستان
پ

ترکیه هر سه اصل را در پروژه داپ نقض کرده است. این کشور با آگاهی کامل از پیامد این سدسازی ها برای ایران، نوعی تروریسم آبی را در پیش گرفته است.

سدسازی‌ روی ارس چگونه بلای جان ایران شد؟ / تهدید جدی ایران با «تروریسم آبی» ترکیه

ترکیه هر سه اصل را در پروژه داپ نقض کرده است. این کشور با آگاهی کامل از پیامد این سدسازی ها برای ایران، نوعی تروریسم آبی را در پیش گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، در سال های اخیر موضوع آب به یک اهرم مهم برای دولت ترکیه تبدیل است؛ «آب در برابر نفت» همان سیاست آشنایی است که ترکیه در پیش گرفته و در چند دهه اخیر دست‌کم ۲ سد بسیار بزرگ بر سر منشا رودهای «دجله و فرات»، بزرگ‌ترین رودهای جاری در کشور عراق ساخته است. فاجعه ای که به عراق و سوریه تحمیل می شود می تواند خسارات هنگفتی را به ایران نیز در رابطه با سدسازی ها بر روی رود ارس برساند. به ادعای دولت ترکیه ۲۷سد و ۲۶دریاچه مصنوعی بر سرشاخه‌های ارس احداث می شود. به باور کارشناسان تداوم اقدامات ترکیه در موضوع قطع آب ورودی به ایران با اجرای پروژه داپ علاوه بر خشکاندن ارس بر ورودی آب به دریای خزر هم تأثیر دارد و تبعات آن به طور مستقیم متوجه ایران خواهد شد.

احمد کاظمی کارشناس حوزه اوراسیا، در مورد پیامدهای مخرب سدسازی های ترکیه و تاثیر آن بر رود ارس گفت: این اقدام می تواند به مراتب ده ها برابر از فاجعه زیست محیطی در سیستان و بلوچستان بدتر باشد. ترکیه در قالب طرح «داپ» تعداد قابل توجهی سد بر روی ارس احداث می کند. بعضی از این سدها مانند سد کاراکورت سال گذشته افتتاح شده و حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از آب ورودی ارس به سمت ایران، ارمنستان و جمهوری آذربایجان را کاهش داده است. سدهای دیگری مانند «سویله مز ، مرت و نارین قلعه و قارص» در حال احداث هستند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید