فرق بلیط لحظه آخری و چارتر با دیگر بلیط ها

فرق بلیط لحظه آخری و چارتر با دیگر بلیط ها
دوشنبه, ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-21
کد خبر: 144642 |
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۴۷ | منبع: safarmarket.com
6374 بازدید
۲
35
ارسال به دوستان
پ

لازم نیست تجربه‌ زیادی در خرید بلیط هواپیما آنلاین داشته باشید بلکه فقط کافی است چند باری عبارت بلیط هواپیما را در اینترنت جستوجو کرده باشید تا بارها و بارها نام بلیط هواپیما لحظه آخری و چارتر به گوشتان خورده باشد. بلیط چارتری هواپیما و لحظه آخری برای اغلب افراد به ویژه طرفداران سفرهای هوایی […]

فرق بلیط لحظه آخری و چارتر با دیگر بلیط ها

لازم نیست تجربه‌ زیادی در خرید بلیط هواپیما آنلاین داشته باشید بلکه فقط کافی است چند باری عبارت بلیط هواپیما را در اینترنت جستوجو کرده باشید تا بارها و بارها نام بلیط هواپیما لحظه آخری و چارتر به گوشتان خورده باشد. بلیط چارتری هواپیما و لحظه آخری برای اغلب افراد به ویژه طرفداران سفرهای هوایی موضوع تازه‌ای نیست اما با این حال بیشتر این افراد بطور دقیق تفاوت‌های این بلیط را با دیگر بلیط‌ها را نمی‌دانند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و هنوز تفاوت بلیط چارتر با دیگر بلیط‌ها را بطور دقیق نمی‌دانید در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا این موضوع را بررسی کنیم.

بلیط چارتر چیست؟

بلیط چارتر نوعی از بلیط هواپیما است که اغلب در تقابل با بلیط‌های رایج و معمولی هواپیما یعنی همان بلیط سیستمی دسته‌بندی می‌شود. آنچه بلیط چارتری را از بلیط سیستمی هواپیما متمایز می‌کند نحوه فروش بلیط و سیاست‌های نرخ‌گذاری بلیط است. در حالت عادی صندلی‌های هواپیما برای یک پرواز مشخص توسط ایرلاین‌های مختلف به صورت تک به تک به هر یک از مسافران به فروش می‌رود که به این دسته از بلیط‌ هواپیما بلیط سیستمی گفته می‌شود. اما برخی مواقع یک شرکت یا آژانس مسافرتی اقدام به خرید عمده تعداد زیادی از بلیط‌های هواپیما در یک پرواز مشخص می‌کند. در این حالت به شرکتی که بلیط‌ها را بطور یکجا خریداری کرده است شرکت چارترکننده می‌گویند. حالا دیگر این شرکت چارتر کننده است که نرخ فروش بلیط به مسافران را بر مبنای میزان تقاضا تعیین می‌کند و بدین طریق شرکت اقدام به عرضه بلیط هواپیما تحت عنوان بلیط چارتر با قیمتی متفاوت از بلیط اصلی می‌کند.

بلیط هواپیما لحظه آخری چه بلیطی است؟

بلیط هواپیما لحظه آخری هواپیما در واقع نوعی از بلیط چارتر است با این تفاوت که این بلیط همانطور که از عنوان آن هم مشخص است در فاصله اندکی تا تاریخ شروع پرواز عرضه می‌شود. از این رو بیشتر برای برای آن دسته از مسافرانی مناسب است که محدودیت خاصی برای پرواز در تاریخ مشخصی ندارند و می توانند به تناسب زمان پرواز لحظه آخری برنامه سفر را تغییر دهند. خریداران بلیط لحظه آخری هواپیما لازم است تا در مدت زمان کوتاهی راهی سفر شوند و اغلب فرصت چندان زیادی برای انجام کارهای پیش از سفر ندارند. با توجه به این موضوع احتمالا می‌پرسید اصولا مزیت خرید این بلیط چیست؟ در پاسخ باید گفت بلیط هواپیما لحظه آخری در بیشتر مواقع با قیمت فوق العاده ارزانی ارائه می‌شود و دلیل محبوبیت آن در میان مسافران همیشگی هواپیما نیز همین است. اما همیشه هم به این شکل نیست و گاهی هم ممکن است ارزان نباشد.

بلیط هواپیما لحظه آخری چه بلیطی است؟

تفاوت قیمت بلیط چارتری و لحظه آخری با دیگر بلیط‌‌ها

حالا که با بلیط چارتر و زیر مجموعه آن یعنی بلیط لحظه آخری آشنا شدیم نوبت به آن می‌رسد تا به موضوع اصلی یعنی تفاوت بلیط چارتری با بلیط‌های دیگر برسیم. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این بلیط با بلیط‌های دیگر در سیاست‌های قیمت‌گذاری این نوع بلیط است. ابتدا بگذارید به نحوه قیمت‌گذاری بلیط سیستمی به عنوان بلیط عادی و رایج بپردازیم. بلیط‌های سیستمی قیمت مشخص و ثابتی دارند که بر مبنای عوامل متعدد از جمله مسافت میان مبدا و مقصد و همچنین اعتبار ایرلاین مشخص می‌شوند. در حالی که قیمت بلیط چارتر و لحظه آخری در ایام مختلف و به تناسب میزان متقاضیان خرید متغیر است. در توضیح این موضوع باید گفت همانطور که پیشتر اشاره شد شرکت چارتر کننده از قبل هزینه کل یا تعداد زیادی از صندلی‌های هواپیما را پرداخته است. بنابراین در شرایطی که تقاضا برای خرید بلیط پایین باشد شرکت چارترکننده به ناچار برای پیشگیری از تحمل ضرر مالی بیشتر اقدام به فروش بلیط چارتری با قیمت ارزان‌تر می‌کند. همین قیمت مقرون به صرفه یکی از مزیت‌های بلیط چارتر است که موجب محبوبیت آن در میان مسافران نیز شده است. البته لازم است به نکته توجه شود که در ایام شلوغ سفر که بیشتر شامل تعطیلات رسمی و مناسبت‌ها می‌شود قیمت بلیط چارتر با توجه به تقاضای زیاد خریداران می‌تواند از قیمت بلیط سیستمی هم بیشتر باشد.

شرایط استرداد بلیط چارتر در مقایسه با دیگر بلیط‌ها

یکی دیگر از تفاوت‌های بلیط لحظه آخری و بلیط چارتر با دیگر بلیط‌ها در شرایط استرداد این نوع بلیط است. هرچند شرایط استرداد بلیط هواپیما می‌تواند به تناسب تغییر ایرلاین متفاوت باشد اما در حالت کلی بلیط چارتر مشمول کنسلی نمی‌شود و در صورت انصراف مسافر از سفر هیچ‌گونه وجهی به وی استرداد نمی‌شود. بدیهی است که این نکته در خصوص بلیط هواپیما لحظه آخری نیز صدق می‌کند. در مقابل بلیط سیستمی شرایط استرداد بهتری دارند و در صورت اعلام کنسلی بر مبنای زمان باقی مانده تا شروع پرواز مبلغی به عنوان جریمه کنسلی کسر و مابقی به مسافر بازگردانده می‌شود. بنابراین به آن دسته از مسافرانی که احتمال تغییر زمان سفر را می‌دهند همواره توصیه می‌شود که به جای خرید بلیط چارتر اقدام به تهیه بلیط سیستمی کنند تا در صورت کنسلی ضرر کمی متحمل شوند.

محدودیت بلیط چارتر در مقایسه با دیگر بلیط‌ها

با توجه به استقبال زیاد مسافران از بلیط هواپیما لحظه آخری و بلیط چارتر، برای بیشتر مسیرها می‌توان این بلیط‌ را تهیه کرد. با این حال اگر بخواهیم به یکی دیگر از تفاوت‌های بلیط چارتر با دیگر بلیط‌های هواپیما اشاره کنیم باید بگوییم هرچند بلیط چارتر برای اغلب مسیرها عرضه می‌شود اما به نسبت مسیرهایی که بلیط سیستمی هواپیما برای آنها عرضه می‌شود، این بلیط مسیرهای محدودتری را پوشش می‌دهد. زیرا اغلب شرکت‌های چارترکننده برای آنکه از فروش بلیط‌ها اطمینان داشته باشند به سراغ مسیرهای محبوب داخلی و خارجی می‌روند. از این رو برای بسیاری از مسیرهای هوایی که جزو مسیرهای پرتقاضا و یا مقاصد گردشگری پرطرفدار نیستند بلیط چارتر عرضه نمی‌شود. این موضوع در خصوص بلیط لحظه آخری بیشتر صدق می‌کند. بطوری که اغلب اوقات بلیط هواپیما لحظه آخری به ویژه در بازه‌های شلوغ سفر کمتر از دیگر بلیط‌ها عرضه می‌شود و معمولا هم به سبب تعداد بالای متقاضیان به سرعت به فروش می‌رسد. بنابراین ممکن است در برخی مواقع نتوان بلیط ارزان چارتر یا لحظه آخر برای یک پرواز خاص پیدا کرد در حالی که شرایط پیدا کردن پرواز با بلیط سیستمی برای تمامی مسیرهای هوایی معمولا از مدت‌ها قبل عرضه می‌شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۱ میانگین: ۵]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :منصور اسدی

      ممنون از اطلاعات خوبتون بسیار ساده و کامل توضیح دادید

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده منصور عزیز، ممنون از کامنت خوبتون